A férfiak hűségesebbek, ha dezodorról van szó

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 03. 25. 12:09

Nyáron és a karácsonyi időszakban két ponton csúcsosodik ki a dezodoreladás. A férfiak hűségesebbek megszokott márkájukhoz, a hölgyek könnyebben váltanak. Az illat, a formátum, a hatékonyság és a promóció határozza meg, hogy mi is kerül a kosarakba. A természetesség, a zöld irányzat erősödése ebben a kategóriában is jellemző.

A hőmérséklet emelkedésével egyre nagyobb problémát jelentenek a kellemetlen testszag és az izzadság egyéb jelei. Ezek ellensúlyozására és megelőzésére a felmelegedéssel párhuzamosan egyre többen használnak különböző dezodorokat.

– Tapasztalataink szerint a hatékonyság és az izzadásgátlás a két legfontosabb szempont a vásárlók számára – kezdi a kategória ismertetését Tantics Viktória, a Beiersdorf Kft. Brand Activation Managere.

A boltok polcain praktikus módon, többnyire elkülönült férfi és női blokkokat alakítanak ki, és ezeken belül találhatók meg a márkaegységek, amelyekben a különböző kiszerelésű és formátumú termékek többféle illatvariánsai vonulnak fel. A termékbevezetéseket polcjelölőkkel és másodkihelyezésekkel emelik ki a sokaságból.

– Fontos az újdonság ereje is ebben a kategóriában. Nem véletlen, hogy minden évben innovatív megoldásokkal és új illatokkal jelentkezünk – hangsúlyozza Baranyi Szilvia, a Henkel Magyarország Kft. Henkel Beauty Care Trade marketing & Brand managere.

A dezodorpiac Magyarországon, sok más kategóriához hasonlóan, rendkívül árérzékeny, a vásárlók keresik a kedvező ajánlatokat és a legjobb ár-érték arányt kínáló termékeket, kereskedőket.

– A fogyasztók leginkább akciók (1+1-es, 2+1-es ajánlatok) alkalmával vásárolják meg a dezodoráló termékeket. Ilyenkor akár nagyobb mennyiséget is hazavisznek, majd várnak a következő vásárlással a következő akcióig. A piac is ehhez a szokáshoz alkalmazkodott, így rendkívül sok a promóció és az eladások nagy része is az akciók során realizálódik – jelenti ki Bíró-Timár Dorottya, a Sarantis Hungary Kft. Brand Managere.

Évről évre erősödik az igény a természetes dezodorálás iránt. Egyre többen ismerik és értik meg ennek előnyeit.

– A természetes dezodorok célcsoportja igen széles, a tiniktől kezdve az idősebb korosztályig terjed, nők és férfiak ugyanúgy használhatják, illetve mindazok, akik nem szeretnének kompromisszumot kötni az egészségesség és dezodorálás terén – szögezi le Marinova Annamária, a Presto Pilot Kft. fogyasztóimarketing-vezetője.

Összetétel tekintetében a különböző allergiás megbetegedések elterjedése, a környezetvédelmi irányelvek térnyerése hívta életre a minél természetesebb, natúr, vagy egyenesen bio alapanyagokból álló receptúrákat, melyek aztán a fogyasztók felé irányuló marketingkommunikáció alapköveként működnek.

DEZODOR

– Mint minden más kozmetikai iparág esetében, itt is a mindig újabb gyógy- és egzotikus növények tápláló, hidratáló és más pozitív hatását kutatják a cégek fejlesztői termékeik folyamatos megújítása érdekében. Az igazi áttörés az, ha valaki olyan termékcsaláddal jelenik meg a piacon, amely egy bizonyos vásárlói szegmens valódi és igen komoly problémáját oldja meg – vallja Fóris Ágnes, a Target Sales Group Kft. Brand Managere.

Fogyasztói preferenciák

A NIVEA szakembere szerint a legtöbb márka az izzadás elleni hatékonyságot kommunikálja, ezért kerülnek a termékekre a 48, 72, 96 órás védelmet ígérő claimek is.

– Nyáron jellemzően több ilyen jellegű termék fogy, mivel a meleg miatt többen és többször izzadnak. A férfiak jellemzően ragaszkodnak megszokott márkájukhoz, míg a hölgyek könnyebben engednek egy-egy új illat csábításának – mondja Tantics Viktória.

A polcon való szegmentálás legtöbbször az applikációs forma és nem szerint történik. A spray formátumú dezodorok általában népszerűbbek, ennek ellenére a NIVEA majdnem ugyanakkora mennyiséget ad el a golyós, illetve a spray termékeiből is.

A Fa dezodorok klasszikus és rendkívüli igénybevételre fejlesztett változatokra is oszthatók.

– Pozicionálás tekintetében a Classic termékeknél igyekszünk az optimális ár-érték arány betartására, míg az ­Xtreme dezodorok, nevükből fakadóan is bírják, állják az extrém élethelyzeteket és az „igénybevételt”. Természetesen árban is ehhez a terméktudáshoz igazodunk – jegyzi meg Baranyi Szilvia.

A Sarantis kétféle csoportosításban is szegmentálja a dezodorkategóriát.

– Az egyik bontás a fogyasztók számára is logikus megosztás, melyben a következő kategóriákat különítjük el: Deo Spray (dezodor) – szórófejes változat, mely a bőrre fújva alkalmazható; Deo Natural Spray – spray pumpás fejjel, aerosol használata nélkül, környezetkímélő változat; Deo Roll-On (golyós dezodor) – jól kenhető állag jellemzi, hátránya, hogy kissé nedves közeget alkot; Deo Stick (stift) – nem folyik, szilárd, száraz, hátránya, hogy foltot hagy a ruhán; Deo Cream (krém) – legújabb verzió, általában érzékeny bőrre ajánlott, általában alkoholmentes és a Deo Gel (gél) – férfikozmetikumban alkalmazott, gél állagú, hűsítő variáns – sorolja a kiszerelési típusokat Bíró-Timár Dorottya.

Ami még szintén egyértelmű, az a férfi és női termékek megkülönböztetése.

A gyártók és kereskedők azonban általában az alap fő kategóriákként szegmentálnak. Ebből egyik az illatorientált, úgynevezett Fragrance termékek, amelyek a testszagot kívánják visszaszorítani, elfedni. Ezt a kellemetlen testszagot okozó vegyületeket előállító baktériumok szaporodásának akadályozásával vagy a kellemetlen szag erősebb illattal való elfedésével érik el. Mindennapi használatra javasolt cikkek tartoznak ide.

Másik csoport az izzadásgátló, vagyis Anti-Perspirant vagy Performance termékek, amelyek az izzadást gátolják meg oly módon, hogy összehúzzák, illetve elzárják a pórusokat, ezáltal csökkentik a verejtékezést. Ezekben a szerekben gyakran alumíniumszármazékokat használnak a faggyúmirigyek működésének gátlására. Leginkább sportoláshoz, vagy egyéb fizikai tevékenységhez ajánlott cikkek tartoznak ide.

Natúr és speciális kozmetikumok

– A Dr. Organic bioaktív natúrkozmetikumok golyós dezodorjai nem tartalmaznak alumíniumszármazékokat, és a pórusok elzárása nélkül, természetes összetevőkkel biztosítanak hosszan tartó védelmet – mutat rá a különbségre Marinova Annamária.

Az izzadás ugyanúgy működik nők és férfiak esetében, ezért mindkét nem számára kínálják ezt az alapvetően unisex márkát, de vannak kifejezetten nőies illatok, mint például a gránátalma vagy az argánolaj. Az izzadásra hajlamosabb férfiak számára a teafás vagy holt-tengeri ásványokat tartalmazó dezodorokat ajánlják.

A natúrkozmetikumok kategóriájában a Dr. Organic márka piacvezető, egyedülálló választékban, 10 különféle illatban kínál alumíniummentes dezodorokat a vásárlóknak. A természetes összetevőknek köszönhetően a felső árkategóriában helyezkednek el ezek a termékek, áruk 2000-2300 Ft között mozog. Mivel a natúr kategória magasabb árfekvésben helyezkedik el, ezért értékbeli növekedést jelent a kereskedelem számára.

– A natúrkozmetikumok kategóriájában különösen fontos a dezodorszegmens, mivel legtöbbször ezen keresztül ismeri meg a fogyasztó a natúrkozmetikum-kategóriát, és érti meg annak előnyeit, így később jó eséllyel próbál ki más natúrkozmetikai kategóriát is – emeli ki Marinova Annamária.

Ahogy erről már korábban is szó esett, a dezodorok esetében a funkció, a kommunikációban is kulcsszerepet játszó hatóanyagok és az összetétel az, amit leginkább érdemes kiemelni.

– A funkció szemszögéből vizsgálva a kategóriát, a dezodorok már közel 20 éve előléptek az egyszerű „illatosítás” feladatkör mögül. Ma már nagyobb kihívást jelent kiemelkedni a tömegből, elengedhetetlen az egyediség, az innováció és a specializáció is – fűzi tovább a gondolatokat Fóris Ágnes.

A Target Sales Group Kft. által forgalmazott Perspirex termékcsalád a terméket használó külföldi fogyasztók visszajelzései alapján szignifikánsan megváltoztatja a krónikus izzadásban vagy stressz hatására átmeneti erős verejtékezésben szenvedők életminőségét.

A termék méltán tartozik a prémium kategóriába, magas fokú izzadásgátló hatása a használat után 3-5 nappal, többszöri zuhanyzás vagy sportolás esetén is tart, így elegendő heti 1-3 alkalommal használni azt. Ez a szabadalmaztatott formula egyáltalán nem irritálja a bőrt. A fent említett kétféle (krónikus és stressz) verejtékezési problémakörre kifejlesztett Perspirex dezodorok kényelmes golyós deo formában kaphatók.

Újdonságok, promóciók

– A legsikeresebb termékeink a NIVEA Invisible for Black & White termékcsaládba tartoznak. Ez a termékcsalád a férfiak és a nők körében egyaránt népszerű, már csak azért is, mert a NIVEA dezodorok a hatékonyság mellett gyengéd ápolást is biztosítanak a felhasználók részére. Ugyanakkor tudjuk, hogy a dezodorpiac erősen promócióvezérelt, egy jól eltalált aktivitással hatalmas kiugrásokat lehet produkálni az eladásokban – mondja zárszavában Tantics Viktória, a Beiersdorf Kft. Brand Activation Managere.

– 2015-ben a Fa rengeteg újdonsággal jelentkezik a dezodorok piacán is. Januárban vezettük be a női klasszikus portfóliót erősítő Fa Fresh & Dry izzadásgátló termékcsaládot. Választék tekintetében zöld tea és lótuszvirág illatvariánsokban kaphatóak. Formulája bőrbarát, hosszan tartó, megbízható védelmet és ultraszáraz érzést biztosít. Frissességadagoló technológiájának köszönhetően pedig magabiztossággal vértez fel bennünket – mondja Baranyi Szilvia, a Henkel Magyarország Kft. Trade marketing & Brand managere.

A Fa Men Xtreme termékek választéka is kibővült egy újabb illatcsaláddal, a Heat Control dezodorokkal. A Fa Men Xtreme Heat Control hőálló formulája bizonyítottan véd akár 50 °C-ig és már az izzadás megelőzésében is segít. Megbízható teljesítményt nyújt akár extrém körülmények között is.

A Henkel az évet egy erőteljes, hagyományt követő, többmárkás promócióval indította, melybe a Fa dezodorok is beleintegrálódtak. Mivel a „Mutasd meg szépséged a világnak” fogyasztói nyereményjáték inkább a hölgyeket célozza meg, ezzel párhuzamosan a férfi fogyasztóknak is kedveskednek a „Hódítsd meg a sivatagot” c. kampánnyal, a FA Men Xtreme, illetve az Opel Dakar Team bevonásával. Az idei nyárra pedig fogyasztói nyereményjátékokkal és számos, sporthoz, fesztiválokhoz kapcsolódó izgalommal készülnek.

A Sarantis Hungary Kft. kozmetikai termékei a középkategóriás termékek piacán versenyeznek. Fő és támogatott márkáik a BU és a STR8. Ezen kívül a C-THRU és az ELODE erősíti a portfóliót.

– 2015-ben két nagy termékbevezetést tervezünk. Márciusban kezdünk a STR8 RED CODE kampánnyal, mely egy izgalmas, teljesen új koncepcióra épül. Az új, pirosba burkolt világ és a kód ötvözete az erős érzelmeket és a burkolt üzenetek megfejtését hivatott sugallni. A termékbevezetés széles ATL- és BTL-támogatást kap a tavaszi hónapokban – fejti ki Bíró-Timár Dorottya, a Sarantis Hungary Kft. Brand Managere.

Szintén márciusban érkezik a BU újdonsága, a My Secret. A termék fiatal nőknek készült, akik megtartva ártatlan és üde személyiségüket, új izgalmak után kacsintgatnak egy kis rejtéllyel fűszerezve. A BU új illata megtestesít egy titkot, egy szerelmi történetet és egy románcot, melyben használójuk teljesen új oldalát tudja megmutatni a világnak.

A BU My Secret is erős támogatást kap mind tv, online és offline aktivitások tekintetében. Idén a BU arca Bogi lesz, így Őt is gyakran lehet majd látni mind on­line, mind offline megjelenéseik során.

A bevezetéseket tv-hirdetésekkel, szponzorációkkal, erős online aktivitással, offline promóciókkal és instore megoldásokkal támogatják. Az online jelenlétre nagy hangsúlyt fektetnek, hiszen a fiatal célcsoportot itt lehet hatékonyan elérni. Interaktív aktivitásokkal, izgalmas nyereményjátékokkal készül a Sarantis az idei évre.

Nemrég bővült a Dr. Organic bioaktív dezodorok választéka, így a meglévő 6 illat mellett további 4 népszerű illatból válogathatnak a vásárlók: a természetes holt-tengeri, bioaktív marokkói argánolajos, kókuszolajos és olívaolajos, alumíniummentes, golyós dezodorok is kaphatók már az üzletekben.

– A nyári szezon támogatására és a természetes dezodorálás népszerűsítésére nagyszabású pr- és online kampányt tervezünk. A kategóriát a szezonban árakciókkal, látványos másodlagos kihelyezésekkel tesszük vonzóbbá, ezenkívül speciális POS-anyagot, illetve bolti szóróanyagot tervezünk, melyen kommunikáljuk a Dr. Organic bioaktív dezodorok előnyeit – összegzi a közeljövő aktivitásait Marinova Annamária, a Presto Pilot Kft. fogyasztóimarketing-vezetője.

A Target Sales Group szakemberei szerint az aeroszolos dezodorok kategóriájában örök kérdés a környezetvédelem, hiszen már hosszú évekkel ezelőtt felmerült az ózonbarát hajtógáz, valamint a flakon, mint használat utáni hulladék problémája, amire az angol Soft&Gentle Skin Science dezodorok nyújtanak választ, ugyanis izzadásgátló hatóanyagaikon felül tömörített palackban kerülnek piacra.

– Ez egy rendkívül környezetbarát innováció, hiszen a flakon belsejében ugyanannyi, ám koncentrált termék található. Mindez kevesebb gázkibocsátással, a kisebb csomagolásnak köszönhetően pedig kevesebb hulladékkal jár – teszi hozzá Fóris Ágnes, a Target Sales Group Kft. Brand Managere.

A környezetbarát megoldás mellett három, igazán innovatív összetételben jelennek meg a speciális izzadásgátló hatással bíró Soft&Gentle Skin Science dezodorok.

A Visibly Smooth változat KelisoftTM hatóanyaga láthatóan csökkenti a hónaljszőrzet növekedését és vastagságát, az Ultra Protect változat a bőrrel szoros szinergiában működve 72 órás védelmet biztosít, a Really Pure pedig alkohol, színezék és alumínium-klorohidrát nélkül véd az izzadás és a kellemetlen szagok ellen.

A Target Sales Group által forgalmazott Savoderm speciális izzadásgátló deók pedig a szervezet természetes méregtelenítő folyamatának védelme érdekében nem tartalmaznak alumíniumsókat. Az 50 ml-es roll-on és a 75 ml-es deo kiszerelések érzékeny bőrre lettek kifejlesztve, bőrbarát összetételük mentes a parabénektől, alkoholtól, szilikonolajtól, allergizáló parfümöktől – mégis 24 órán át meggátolják a testszag kialakulását.

A Target Sales Group edukációs kommunikációval és erős online és instore jelenléttel támogatja termékeit az idei szezonban is.

K. I.

Kapcsolódó cikkeink