A dohány-kiskereskedelembe beköszönt az ősz
Jól teltek a nyári hónapok a dohány-kiskereskedelem és az ipar szempontjából, legalábbis a piac értékbeli alakulása szerint. Bár a Trafik.hu partnereinek értékesítési adataiból augusztusban kisebb mértékű, 2-3 százalékos visszaesésre következtethetünk, továbbra is a 45-50 milliárd forintos teljes piaci, értékesítési árbevétel valószínűsíthető. Az őszi időszak azonban több kérdést is tartogat a piaci szereplők számára.
Rögtön az első: megtorpan-e az elmúlt hónapok folyamatos növekedése? A meghatározó piaci szereplők értékben mért csökkenése kihat a teljes piac méretének változására. Míg a kisebb szereplők relatív stabilnak mondható teljesítményt nyújtanak, az erős és meghatározó márkaválasztékkal rendelkező Philip Morris és BAT szinte párhuzamosan futó teljesítménygörbét produkál. Ismét bizonyítva, hogy a gyártók mindegyike stabil fogyasztói hátérrel bír. A piac növekedéséből a kisebb piaci szereplők viszont nem tudtak arányos részt kiszakítani.
Az elmúlt hónapok során kialakult fogyasztási szokások trendjei változatlanok. A dohánygyárak is e trendek stabilitására számítanak, hiszen a nyári hónapokban is sor került új termékek bevezetésére és a fogyasztási dohányok termékválasztékának bővülése az őszi hónapokban is folytatódik.
A néhány tized százalékos ingadozások természetesen jelzik és élezik a versenyt a gyártók termékportfóliójának változásaiban, de az utóbbi hónapokban stabilizálódni látszik a kategóriák aránya. Ez jelentheti azt is, hogy a fogyasztók az eddig megtörtént áremeléseket és korrekciókat „befogadták”, és komolyabb strukturális változást csak az árváltozások következő üteme vált majd ki.
A folyamat előnyeit elsősorban a Philip Morris élvezi, hiszen a gyártói szempontból legjövedelmezőbb kategóriában részesedése közelíti az 50 százalékot.
A gyártók piaci pozíciói sem változtak
A Philip Morris biztosan őrzi piacvezető pozícióját. 2013. IV. és 2014. I. negyedévi gyengélkedését követően a BAT „megelégszik” a biztos második helyezésével. A fej-fej mellett haladó JTI és Imperial között az utóbbi hónapokban az Imperial javára billent a mérleg nyelve.
Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a megnövekedett fogyasztási dohány kategóriájában az év eleji kisebb megingást követően az Imperial meg tudta tartani vezető pozícióját. Tette ezt annak ellenére, hogy mind a BAT, mind pedig a Philip Morris kivette részét a piaci növekedésből.
A kisebb gyártók versenyhelyzete viszont ebben a termékkategóriában egyértelműen romlott.
A nem dohánytermékek forgalmazása nő
Az elmúlt hónapok során a nem dohánytermékek forgalmazásának növekedése örvendetes fejlemény a Trafik.hu partnerei körében. A vonzóbb, magasabb árréstartalommal rendelkező termékkörök forgalmának tudatos fejlesztése mára már nemcsak kiegészítő jövedelem, hanem komoly árréstömeget jelentő bevételi forrás.
(A közel 6 százalékos átlagos arány nagyjából annyit tesz, mintha adott Nemzeti Dohánybolt 10-15 százalékkal több dohányterméket értékesítene.)
Ha a táblázat alapján az értékesítés heti eloszlását vizsgáljuk, megállapítható, hogy a dohánytermékek jellemző módon napi gyakorisággal kerülnek beszerzésre. Ebből következik, hogy a törvényi keretek között jól kialakított nem dohánytermék-választék és annak tudatos gondozása többletértékesítést és -árréstömeget eredményezhet.
Borongós őszre számíthatunk
Legalábbis a dohány-kiskereskedelem szempontjából.
A gyártók folytatják belső folyamataik, elsősorban az áruterítés hatékonyságának javítását, azaz csökkentek, csökkennek a heti beszállítási gyakoriságok, nőnek a kiskereskedelemre háruló készletgazdálkodási és finanszírozási terhek.
A piacvezető bejelentette, hogy változtatni kíván a korábbi szerződéses feltételein, melynek eredménye az elmúlt hónapokban kialakult polcképek változása, változtatása, vagy az ennek arányaihoz rögzített árrések csökkenése. Nehezen prognosztizálható, hogy mit szólnak ehhez a versenytársak, és hogyan reagál a kiskereskedelem. A korábbi évek tapasztalatai alapján a dohánypiac értékesítési szezonalitásában az őszi hónapok a fogyasztás, a forgalom csökkenését is magukkal hozhatják.
Szóval mindezek a fejlemények gyorsan és könnyen elfelejtethetik a rövid nyári megkönnyebbülést és ismét, talán még a korábbiaknál is keményebb helyzetbe hozhatják a dohány-kiskereskedők jelentős részét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >