A diszkontok viszik előre a kereskedelmi márkát
A kereskedelmi márkák növekedése következtében ma már a boltokban, élelmiszer-vásárlásnál minden ötödik forintot a láncok saját márkás termékeiért fizetnek ki a vevők. A Nielsen piackutató vállalat idei első félévi adatai szerint a háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál a kereskedelmi márkák kevésbé elterjedtek, de részarányuk a forgalomból szintén növekszik. Amíg a háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért bolti forgalmából 12,8-ről 13,4 százalékra emelkedett a kereskedelmi márkák részaránya 2007 első felében a tavalyi első hat hónaphoz képest, addig a mutató élelmiszernél 17,8 százalékról 19,2-re nőtt.
Az adatok a Nielsen által mért 86 élelmiszer- és 61 vegyiáru-kategória forgalmi mutatóit összegzik. Kereskedelmi márkák azok a termékek, amelyeket kizárólag egyetlen kiskereskedő vagy üzletlánc árusít, illetve a gyártó közvetlenül csak a lánc számára állítja elő. Márkanév lehet a lánc neve (például Profi, Spar vagy Tesco) vagy fantázianév is; ott nem a lánc nevét tüntetik fel márkanév gyanánt, hanem kategóriánként különbözőképpen nevezik el őket. (Például a Plusnál Almsana, Alpa vagy a dm-ben Babylove, Denkmit.)
A hipermarketekben csökken a PL
Majdnem minden üzlettípusban emelkedett a láncok saját márkáinak részaránya. Ebből a szempontból kiemelkedő szerepet játszanak a diszkontok. Az ott értékesített élelmiszerekből 48, háztartási vegyi árukból és kozmetikumokból 47 százalék jutott a kereskedelmi márkákra, forintban számolva. A növekedés mértéke 2007. első fél év és a tavalyi első fél év között előbbinél 5, utóbbinál 3 százalékpont.
Némi csökkenést a Nielsen a hipermarketeknél regisztrált. Mindkét termékcsoportban 0,4 százalékponttal csökkent a kereskedelmi márkák részesedése; élelmiszernél 12,5 százalékra, vegyi árunál 6,2-re.
Az átlagot leginkább meghaladó mértékű a kereskedelmi márkák piaci részesedése élelmiszerek között az állateledelnél, a mélyhűtött áruknál és az úgynevezett reggelizőtermékeknél. (Utóbbiba tartozik a müzli, croissant, gabonapehely, müzliszelet, csoki- és mogyorókrém, valamint a tartós sütemény.)
Legalacsonyabb viszont a forró italnál, alkoholtartalmú italnál és édességnél.
A vegyi áruk és kozmetikumok sorából a háztartási papír és a babaápolási kategória emelkednek ki a kereskedelmi márkák magas részarányával.
Legkevésbé a hajápolás, szájápolás és férfikozmetikum kategóriákban játszik szerepet a kereskedelmi márka.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >