A diszkontok átvették a vezetést

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 03. 05. 21:34

A tisztítószerek piaca mennyiség és érték tekintetében is fejlődik, a racionalizálást kevesebbféle termék vásárlásával és az akciók jobb kihasználásával valósítják meg a háztartások, ugyanakkor a kereskedelmi márkák iránt továbbra is az átlagosnál kisebb a fogyasztók bizalma – derül ki a GfK Hungária Háztartáspanel adataiból.

Nem esett vissza a magyar családok vásárlása a háztartási tisztítószerek piacán: értékben 2 százalékkal növekedett a kategória vásárlása 2012-ben a megelőző évhez viszonyítva. Kiadásait három fogyasztói szegmens növelte jelentősebb mértékben, mégpedig a negyvenes éveikben járó háziasszonyok, az összes költés egyharmadát adó, 60 évesnél idősebb háztartásfő vezette háztartások és a 30 év alattiak. Az általános bővülés ellenére a fogyasztás ésszerűsítése itt is megfigyelhető, elsősorban a ténylegesen fizetett árakban és a beszerzett termékek körének szűkülésében.

Ami a vásárolt termékek körét illeti, a tisztítószerek piacán általánosan megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások a korábbi időszakhoz képest kevesebbfajta terméket vásárolnak. Számos szegmens, elsősorban a specializált szerek elterjedtsége csökkent, vásárlószám-növekedést csupán az általános tisztítószerek, valamint a tűzhelytisztítók tudtak elérni.

A kereskedelmi csatornák tisztítószerek piacán folytatott versenyét áttekintve megállapítható, hogy 2012-ben a diszkontok átvették a vezetést, hiszen lényegesen nagyobb vásárlói kört tudtak megnyerni, mint a hipermarketek, ugyanakkor ez az egyetlen csatorna, amely szinte minden kategória esetében növelni tudta vásárlói bázisát 2011-ről 2012-re. A kisboltok és a drogériák vásárlókörének mérete stagnált a legtöbb tisztítószer-kategória esetében, a többi kereskedelmi formátum azonban vásárlókat veszített a tisztítószerpiacon.

A vásárlók száma viszont nem tükröződik a megvásárolt mennyiségben: a vizsgált időszakban a hipermarketekben 9 százalékkal több tisztítószert adtak el, mint a diszkontokban – igaz, ez a különbség egy éve még közel 20 százalék volt. Kiemelendő, hogy a legnagyobb szegmensben, az általános tisztítószerek piacán is már a diszkontok vezetnek, míg korábban csak olyan kisebb szegmensekben értek el vezető pozíciót, mint a fürdőszobai vagy az üvegtisztítók.

Kapcsolódó cikkeink