A digitális megoldásoknak a képzelet sem szab határt
A digitalizáció és a fenntartható konstrukciók iránti megnövekedett igény összetettebb tervezési és gyártási folyamatokat igényel az eladótéri eszközök gyártóitól. Az innovatív megoldások és technológiák alkalmazása lehetővé teszi az olyan hatékony és fenntartható konstrukciók létrehozását, amelyek kevesebb erőforrást használnak fel, és kisebb környezeti terheléssel járnak. Ehhez azonban a gyártóknak mélyebb anyagismeretre és az új technológiák alkalmazására van szükségük, míg a megrendelőktől hosszan tartó stabil együttműködésre.
A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.
A sokáig tartó alapanyaghiány és az energiaárak emelkedése minden szektor számára ismert, így az eladótéri eszközök gyártását sem hagyta érintetlenül. A készletkezelés, gyártás és fuvaroptimalizálás kulcskérdések voltak az árajánlatok készítésekor. Csakúgy, mint a tőkeerősség, ugyanis egyre több készletet kellett előre megfinanszírozni, előre betárolni. A cégeknek stratégiai vevőikkel egymásra számítva kellett kialakítani egy közös tervezést, hogy mindenkit időben ki tudjanak szolgálni.
– Az elmúlt évek során számos tényező befolyásolta ezt a piacot is, az infláció, a magasabb munkaerő-, anyag- és energiaárak, valamint a termékek magasabb végfelhasználói árai általános kihívásokat jelentettek a szektor számára. Ezen tényezők hatására a gyártási költségek jelentősen emelkedtek, ami különösen a kisebb gyártókat sújtotta, sokan közülük kénytelenek voltak beszüntetni tevékenységüket. Az alapanyag-ellátás is problémássá vált, míg az ellátási láncok akadozása további nehézségeket jelentett – fejti ki Krajczár Adrienn, a POS Services Kft. ügyvezető igazgatója.
A gazdasági változások hatására a vásárlók is árérzékenyebbek lettek, és az áremelkedés hatására óvatosabban vásároltak. A vállalatoknak emiatt kreatív megoldásokat kellett találniuk az ügyfelek figyelmének felkeltésére és vásárlási kedvük fokozására.
Emlékezetes vásárlási élmény
A POS Services által kínált POS-eszközök és szolgáltatások széles spektrumot fednek le, portfóliójukban megtalálható az összes klasszikus POS-POP eszköz, amelyek eredményesen hatnak a vásárlókra. Emellett olyan egyedi eladáshelyi eszközök is megjelennek a kínálatukban, mint a Shop-in-Shopok, amelyek emlékezetes hatást keltenek az áruházakban és a vásárlók figyelmét magukra vonzzák.
– Az egyediség tekintetében folyamatosan törekszünk az innovációra, éppen ezért házon belül létrehoztunk egy trade marketing kreatív ügynökséget, amely a klasszikus eszközök mellett újszerű és integrált megoldásokat kínál az ügyfeleink számára. Ezek a kreatív megoldások megfoghatóbbá és emlékezetesebbé teszik a vásárlási élményt, és segítenek a termékek és márkák kiemelésében a versengő piacon – avat be Krajczár Adrienn.
Folyamatosan fejlesztenek világítós, dinamikus és digitális POS-rendszereket.
– Célunk, hogy a folyamatos innovációkkal ne csak lépést tartsunk a piaccal, hanem előremutató újításokkal támogassuk ügyfeleinket célközönségük hatékonyabb elérésében, ezáltal pedig eladásaik növelésében – teszi hozzá az ügyvezető igazgató.
Valóság és virtuális világ találkozása
Az elmúlt években a fenntarthatóság volt a beszédtéma a vállalkozások számára, 2023-ban pedig egyre több vállalkozás alkalmaz fenntartható megközelítést digitális reklám, digitális eszközök terén.
– Környezettudatosság miatt egyre több vállalkozás fektet be digitális eszközök beszerzésébe, ami előtt tudatosan átgondolják az üzemeltetés, áramfogyasztás kérdését is, előre megbecsülve a befektetés megtérülését, hosszú távú pozitív hatását, összehasonlítva a költségeket a hagyományos nyomdai megoldásokkal – hangsúlyozza Péczely-Tóth Ágnes, a Digitális Reklám értékesítési és marketingvezetője.
A szakember a Technavino riportjára hivatkozva azt is elárulja, hogy 2023-ban 23%-os növekedés várható a digitális reklám iparágban. Megfigyelése szerint a nemzetközi piacon egyre nagyobb teret hódít a kültéri hirdetés. Megtalálhatóak az óriási kijelzők köztereken, tömegközlekedésen, irodaházakban, bevásárlóközpontokban, ezáltal jóval több emberhez juthat el a feltüntetett tartalom. A holografikus reklámok is egyre szélesebb körben terjednek el a piacon, amelyek hatékonyak a fogyasztók figyelmének felkeltésében.
– A QR-kódok is maradtak velünk 2023-ban, hiszen ennek köszönhetően gyors a kívánt tartalom elérése. A digitális reklám iparág nemcsak a való világban található meg, hanem már a Metaverzumban is találkozhatunk vele. Egyre szélesebb körben van jelen a videoalapú értékesítés, amely során egy futó videoreklámból érintéssel egyből vásárolhatóvá válnak a termékek. Az üzleti világban egyre nagyobb hangsúly kerül az arcfelismerő szoftver használatára, mivel ezzel a kiberbűnözés megelőzhetővé válik. Emellett az élő közvetítés térnyerése is folytatódhat – ismerteti az értékesítési és marketingvezető.
Hozzáteszi: a fent felsoroltakból egyre több megoldás már Magyarországon is megtalálható, de a „digitális média” iparág felfutása hazánkban még csak a jövőben fog bekövetkezni.
A legújabb trendek nyomában
A Digitális Reklám a kereskedelem számára a hagyományos fali kijelzőkön túl bel- és kültéri interaktív információs oszlopokat, digitális LCD polcéleket, speciális nyújtott kijelzőket, kóstoltató pultokba és egyedi displaykbe beépített kijelzőket, bankkártyával működő kioszkokat, sorszámhúzó rendszereket, valamint izgalmas, személyre szabott, egyedi digitális játékokat kínál.
– Cégünk grafikus csapata igény esetén távolról menedzseli a kijelzőkön megjelenő tartalmat, és műszaki csapatunk az egész ország területén rendelkezésre áll üzemeltetési és karbantartási feladatok ellátására – tudjuk meg Péczely-Tóth Ágnestől.
Az idei évben többféle új digitális megoldást fejlesztettek, többek között az interaktív kínáló pultot, ami infra szenzoros mozgásérzékelővel ellátva a polcról levett termékekkel kapcsolatos információkat jeleníti meg digitális kijelzőn.
Értékesítésnövelés és márkaépítés
Hazánkban a digitális eladáshelyi eszközök elterjedése lényegesen lassabban folyik, mint Nyugat-Európában vagy a tengerentúlon. Ennek fő oka a hagyományos eszközökhöz képest a magas beruházási igény és a lassabb megtérülés.
– Digitális eszközöket elsősorban a nagy közösségi térrel rendelkező bevásárló- és üzletközpontokban látunk LED-falak, nagyméretű digital signage kijelzők formájában. Jellemző módon, független kiskereskedelmi üzletekben találkozunk hasonló eszközökkel, míg jóval ritkább a külföldi szakirodalomban „retail media network”-ként emlegetett, fogyasztók tömegét elérő, nagy számú értékesítési ponton üzemelő hálózat. Ezek a hálózatok az értékesítés növelése mellett alkalmasak a márkaépítést, a vásárlói élmény növelését célzó klasszikus ATL-tevékenység támogatására is. Az ilyen digitális rendszereket elsősorban kereskedelmi láncok üzemeltetik saját vagy franchise partnereik üzleteiben, de akad kivétel is. Ez hazánkban a DigInStore Zrt., által létrehozott és folyamatosan bővülő TrafikTV, a reklámterminál – jegyzi meg Tóth Zoltán, a DigInStore vezérigazgatója.
Költséghatékony eszköz
A TrafikTV, országos lefedettséggel, 850 Nemzeti Dohányboltban közel egymillió vásárló elérésével a B2C marketing és trade marketing kommunikáció kiemelkedő költséghatékonyságú eszköze. Emellett alkalmas a B2B kommunikációra, interaktív felületei révén pedig az átadott információk beépülésének ellenőrzésére.
– Számos újítással, push-pull stratégiára épülő megoldásokkal támogatjuk az FMCG-szektor szereplőit abban, hogy a TrafikTV segítségével építsék, javítsák disztribúciójukat, motiválják kiskereskedelmi partnereiket, és növeljék értékesítésüket ebben az egyre értékesebb és fontosabb csatornában. Most folyó pilot projektjeink megerősítenek abban, hogy a TrafikTV nemcsak hatékony hibrid kommunikációs eszköz, vagy ha kicsit büszkébben fogalmazok, „média”, hanem az üzletfejlesztési tevékenységet is hatékonyan támogató üzleti partner – nyilatkozza Tóth Zoltán.
Komplex szolgáltatás
Az elmúlt időszakban olyan új igények is felmerültek a digitális eszközökkel kapcsolatban, mint például az automatizálás, integráció CMR és fizető rendszerekkel, illetve egyre intelligensebb megoldások, akár AI segítségével. A megrendelők hibátlanul működő digitális eszközöket szeretnének, melyek segítik céljaik elérését, megvalósulást, a vásárlók pedig számukra hasznos, friss tartalmat várnak a kijelzőkön, amelyek megkönnyítik vásárlási döntésüket, és segítik őket a tájékozódásban.
Az ARTMATCH-nál úgy látják, hogy egyre többször kérnek ügyfeleik komplex szolgáltatást, azaz a felmérést, tervezést, gyártást és a kihelyezést is megrendelik, hogy szinte mindent egy kézből kapjanak meg.
– Az egész folyamatban fontos a kontroll: a gyártó a gyártás minden elemét házon belül végzi, és a kihelyezést is ehhez tudja időzíteni. Ez nem csak költségben, de követhetőségben, ellenőrizhetőségben és elszámolásban is a leggyorsabb, legkönnyebb az ügyfélnek – mutat rá Kolonics Attila, az ART MATCH Hungária Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
Sokszínű portfólió
Az ARTMATCH különlegessége a komplexitása.
– 250 fővel dolgozunk a gyárban. Komoly és precíz vállalatirányítási rendszer kell a gyártások megszervezéséhez, hiszen mindennap mást gyártunk fából, fémből, műanyagból és kartonból. Saját tervezőcsapattal dolgozunk, értékesítőinket POS specialista tanácsadóknak tekintjük, hiszen az ötleteléstől segítünk minden in-store jellegű kihelyezést, display projektet. Egyaránt dolgozunk a bolthálózatoknak és az FMCG-márkáknak, ami nem csupán nagyfokú tapasztalatot, de magasszintű felkészültséget is igényel az értékesítés és a gyártás területén – mondja Kolonics Attila.
Az idei évben két terület kap nagyobb hangsúlyt, a digitális kijelzőkkel (távolról elérhető irányíthatósággal) kombinált hagyományos displayk és a digitális polcél, illetve egy lebomló anyagból készülő, erős és tartós raklaptakaró újdonság.
Nehéz megjósolni a jövőt
A szektorban az egyik legfőbb kihívás és a legértékesebb tényező az ember. Sok mindent ki lehet és ki kell gépsorokkal váltani, de a megfelelő lojalitással, elkötelezettséggel és precíz szakmai hozzáállással rendelkező szakemberekből álló csapatot a legnehezebb felépíteni és fenntartani.
– Jelenleg szinte lehetetlen megjósolni a piac működését, ami pár éve borítékolható volt, az ma egyáltalán nem biztos. A piac megköveteli a rugalmasságot és az alkalmazkodásra való képességet a résztvevőktől – állapítja meg Bárán Júlia, a Béflex Zrt. retail instore dizájn divízió vezetője.
32 év tapasztalat
A Béflex one-stop-shop megoldásokat kínál belsőépítészeti, üzleti, signage és nyomtatási területeken.
– Saját dizájn csapattal, a projekteket a tervezéstől a kivitelezésig menedzseljük, állandó partnereink igényeit pedig 365 napon keresztül szállítjuk. Az alapanyagokat illetően 32 évnyi tapasztalat van a hátunk mögött, rengeteg anyaggal dolgoztunk, így sokoldalú, autentikus termékeket, élményeket tudunk megvalósítani. Digitális megoldásokban is naprakészek vagyunk, több ezer darabos digitális signage referenciával rendelkezünk, melyekhez folyamatos tartalommenedzsmentet biztosítunk. Számos komplex „okos” displayt, standot terveztünk és gyártottunk már az évek során – informálja lapunkat Bárán Júlia. //
Tervezéstől a megvalósításig
Polcszerviz esetén a nemzetközi trendek nagyon változatosak, van, ahol az áruházak saját hatáskörben tartják a merchandising területét, van, ahol már automatizált, robottechnikával kivitelezett megoldásokkal kísérleteznek. Hazánkban az egyre igényesebb, a megbízók érdekeit érvényesíteni tudó, az áruházba szervesen beépülő polcfeltöltő jelenlét a jellemző.
Hostesspromóciók esetén külföldön a komplex, sokszor pop-up store vagy látványos, mozgó, világító, hanghatással is kombinált installáció keretei között, digitális, LED-falas megoldásokkal tarkított, interaktív, játékos aktivitások jelenléte igazi show-hatást biztosít a vásárlótérben.
– A digitalizáció, a különböző képernyők megjelenése lehetővé teszi, hogy videoüzenetek akár már egy polccsíkon vagy polckoronán, displayen is megjelenjenek. Az interaktivitás, a közösségi megosztás lehetősége, a játékosság a bevonás remek eszközei, amire a technika fejlődése és az okostelefonok használata egyre változatosabb lehetőséget kínál. Mindezeken felül a robotok, hologramok, automaták alkalmazása a hostesspromóciókban nyithat még új dimenziókat a kínálás, mintaszórás, tájékoztatás, valamint a vásárlásösztönzés területén – fejti ki Kátai Ildikó, a PMS Master Solutions Kft. customer relationship managere.
A vállalat szakemberei az aktivitások megtervezésétől a megvalósításig, kiértékeléséig közösen gondolkodnak partnereikkel, teljes folyamatokat és részterületeket illetően is.
– Az alaptevékenység ellátása magas színvonalon, fáradhatatlanul a kiindulási alap, de a legmodernebb megoldások lehetőségét is felkínáljuk, kiterjedt POS/POP és retail marketing hazai és nemzetközi kapcsolataink teljes spektrumát mozgósítva. Saját fejlesztésű online jelentési rendszerünk rugalmasan testre szabható, így megbízóink igényeit a merchandising, supervising, képviselői, hostess és titkos vásárlói területeken is sikerrel, testre szabottan valósítjuk meg, a szinergia adta lehetőségeket on- és offline is kihasználjuk – tudjuk meg Kátai Ildikótól. //
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Business Days 2024 – összefoglaló videó és galéria
Szeptember 27-én zárta kapuját az FMCG Szabadegyetem a Trade Campuson,…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligencia által generált reklámokkal újít a SPAR Szlovéniában
A SPAR Szlovénia mesterséges intelligencia (AI) technológiát alkalmaz digitális csatornáin…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >