A csokoládépiac nehézségei: drágulás, fenntarthatósági kihívások és új trendek
A csokoládé hosszú ideje az egyik legkedveltebb édesség, azonban a globális csokoládépiac jelenleg komoly kihívásokkal küzd. Az alapanyagok árának emelkedése, a gyártási költségek növekedése, valamint a fenntarthatósági kérdések együttesen hatnak az iparágra és a fogyasztói szokásokra. Magyarországon különösen érzékelhető a csokoládé drágulása, amelyet az infláció és a különböző adóterhek tovább súlyosbítanak – mutat rá az Index friss cikkében.
Drágulás és infláció: 57%-os áremelkedés három év alatt

Az EPR-díjak is jelentősen növelik a csokoládétermékek árát
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a mogyorós tejcsokoládé ára három év alatt 57%-kal emelkedett: míg 2021 decemberében egy 90–100 grammos tábla ára 365 forint volt, 2024 decemberére ez 574 forintra nőtt. A globális kakaóbabárak jelentős növekedése mellett a gyártási, energia- és logisztikai költségek emelkedése is hozzájárult az árak megugrásához. A 2024 elején mért tonnánkénti 14 ezer dolláros kakaóár az utóbbi évek egyik legmagasabb szintje volt, bár a jelenlegi 11 ezer dolláros szint is komoly teher a gyártók számára.
Kihívások a kakaótermelésben
A kakaótermelés túlnyomó része Afrikában, különösen Elefántcsontparton és Ghánában zajlik, ahol a termőterületek a klímaváltozás és a talajromlás miatt veszélyben vannak. A kisgazdaságok alacsony jövedelme és az etikai kérdések, például a gyermekmunka problémája tovább nehezíti a fenntartható termelést. Az Európai és amerikai piacokon egyre nagyobb nyomás nehezedik a vállalatokra, hogy etikus és környezetbarát termelési módszereket alkalmazzanak.
A magyar adóterhek növelik a költségeket
Magyarországon a világ legmagasabb adóterhei közé tartozó 27%-os áfa mellett a 4,5%-os kiskereskedelmi adó, a népegészségügyi termékadó (NETA), valamint az EPR-díjak is jelentősen növelik a csokoládétermékek árát. A forint árfolyamának instabilitása tovább nehezíti a gyártók helyzetét, mivel a kakaó beszerzése kizárólag dollár- vagy euróalapú.
Változó fogyasztói szokások és innovációk
A fogyasztók egyre inkább keresik az egészségesebb alternatívákat, például az alacsony cukortartalmú, vegán vagy organikus csokoládékat. A prémiumtermékek iránti kereslet stabil, különösen az ünnepi időszakokban, miközben az árérzékeny vásárlók a saját márkás és akciós termékekre fókuszálnak. Az innováció terén megjelentek az egzotikus ízesítések, például a sós karamell vagy a pisztácia, illetve a kisebb, „bite-size” kiszerelések.
Fenntarthatóság és helyi lehetőségek
A globális édességipar konszolidációja az ázsiai piacok felé fordul, miközben Európában a kisebb, helyi gyártók számára nyílik lehetőség a speciális fogyasztói igények kielégítésére. Az egyre növekvő igény a fenntartható csomagolásokra és az átlátható ellátási láncokra szintén új irányokat szab a csokoládéiparnak.
A jövő kérdései
A csokoládépiac jövője az innováció, a fenntarthatóság és az etikus gyártási gyakorlatok sikeres alkalmazásán múlik. A helyi gyártók számára lehetőség nyílhat kreatív, prémium termékekkel piacot szerezni, azonban az ágazat előtt álló kihívások továbbra is jelentősek maradnak. A fogyasztók egyre tudatosabb döntései és a szabályozási változások új alapokra helyezhetik a piac működését.
Kapcsolódó cikkeink
Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: több a jó szándék, de a tettek még váratnak magukra
A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Tízmilliók egy nyitófüllel – elindult a XIXO történetének legnagyobb nyereményjátéka
Idén nyáron minden eddiginél nagyobb dobásra készül a XIXO: elindult…
Tovább olvasom >