A cseh sörfőzés a rendszerváltás előtti mennyiségre esett vissza
Tavaly 17,1 millió hektoliter sört főztek Csehországban, az 1989-es rendszerváltás után a legkisebb mennyiséget. Az előző, 2009-es évhez viszonyítva a csökkenés nyolc százalékos.
Az eredmény még így is kedvezőbb, mint a korábbi becslések, melyek 12 százalékos visszaesésről szóltak. A visszaesés legfőbb oka az évek óta fokozatosan csökkenő csehországi sörkereslet. Két éve, 2009-ben még 18,6 millió hektoliter volt a csehországi sörtermelés, míg a rekordot a 2007-es év tartja 19,9 millió hektoliterrel. Eddig a leggyengébb év az 1993-as volt, amikor csak 17,8 millió hektoliter sört főztek az országban.
A kifőzött sör mintegy 20 százaléka külföldön talál vevőre, bár az utóbbi években ez inkább csökken, mintsem növekedne. A hazai sörfogyasztás tavaly hat százalékkal, a sörexport pedig tíz százalékkal maradt el a 2009-es szinttől.
Mindezek ellenére a csökkenés oka alapvetően a hazai piacban keresendő, részben gazdasági okokban, részben a csehek folyamatosan módosuló italozási szokásaiban. A bor és a tömény szeszfogyasztás ugyanis folyamatosan emelkednek.
A Csehországban főzött sör 45 százalékát a pilseni Plzensky Prazdroj részvénytársaság állítja elő. Tavaly ez a csoport 8,3 millió hektoliter sört főzött. A sörpiac második számú játékosa, a prágai Pivovary Staropramen piaci részesedése 16 százalék, míg a harmadik helyen Heineken csoport áll, 14 százalékkal. A cseh sörpiac 75 százalékát a Plzensky Prazdroj, a Pivovary Staropramen, a Heineken és a Budvar tartják a kezükben. A Budvar továbbra is állami tulajdonban van, míg a többi márka külföldi tulajdonos kezében van már.
Szakértők az utóbbi évek eredményei alapján azt állítják, hogy a nagy cseh sörfőzdék válságban vannak. Már a 2009-es év eredményét, amikor 6,5 százalékkal kevesebb sört főztek, mint 2008-ban riasztónak minősítette a gazdasági sajtó.
A másik oldalon növekszik a kis, regionális és helyi sörgyárak száma, és a termékeik iránti kereslet is. Új tendencia, hogy csökkent a csapolt sör forgalma, s nagyobb a keletje az üveges söröknek. Szakértők meglepetésnek minősítették, hogy Csehországban is egyre népszerűbbek az 1,5-2 literes műanyagüvegben árult sörök.
A export terén továbbra is a Budvaré az elsőség. Tavaly, a gyár történetében először, több mint 600 ezer hektoliter sört adott el külföldön – elsősorban Németországban és Oroszországban. A Plzensky Prazdroj külföldi eladásai 29 százalékkal emelkedtek – írja a Hospodárské Noviny cseh gazdasági napilap nyomán a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >