A cseh sörfőzés a rendszerváltás előtti mennyiségre esett vissza
Tavaly 17,1 millió hektoliter sört főztek Csehországban, az 1989-es rendszerváltás után a legkisebb mennyiséget. Az előző, 2009-es évhez viszonyítva a csökkenés nyolc százalékos.
Az eredmény még így is kedvezőbb, mint a korábbi becslések, melyek 12 százalékos visszaesésről szóltak. A visszaesés legfőbb oka az évek óta fokozatosan csökkenő csehországi sörkereslet. Két éve, 2009-ben még 18,6 millió hektoliter volt a csehországi sörtermelés, míg a rekordot a 2007-es év tartja 19,9 millió hektoliterrel. Eddig a leggyengébb év az 1993-as volt, amikor csak 17,8 millió hektoliter sört főztek az országban.
A kifőzött sör mintegy 20 százaléka külföldön talál vevőre, bár az utóbbi években ez inkább csökken, mintsem növekedne. A hazai sörfogyasztás tavaly hat százalékkal, a sörexport pedig tíz százalékkal maradt el a 2009-es szinttől.
Mindezek ellenére a csökkenés oka alapvetően a hazai piacban keresendő, részben gazdasági okokban, részben a csehek folyamatosan módosuló italozási szokásaiban. A bor és a tömény szeszfogyasztás ugyanis folyamatosan emelkednek.
A Csehországban főzött sör 45 százalékát a pilseni Plzensky Prazdroj részvénytársaság állítja elő. Tavaly ez a csoport 8,3 millió hektoliter sört főzött. A sörpiac második számú játékosa, a prágai Pivovary Staropramen piaci részesedése 16 százalék, míg a harmadik helyen Heineken csoport áll, 14 százalékkal. A cseh sörpiac 75 százalékát a Plzensky Prazdroj, a Pivovary Staropramen, a Heineken és a Budvar tartják a kezükben. A Budvar továbbra is állami tulajdonban van, míg a többi márka külföldi tulajdonos kezében van már.
Szakértők az utóbbi évek eredményei alapján azt állítják, hogy a nagy cseh sörfőzdék válságban vannak. Már a 2009-es év eredményét, amikor 6,5 százalékkal kevesebb sört főztek, mint 2008-ban riasztónak minősítette a gazdasági sajtó.
A másik oldalon növekszik a kis, regionális és helyi sörgyárak száma, és a termékeik iránti kereslet is. Új tendencia, hogy csökkent a csapolt sör forgalma, s nagyobb a keletje az üveges söröknek. Szakértők meglepetésnek minősítették, hogy Csehországban is egyre népszerűbbek az 1,5-2 literes műanyagüvegben árult sörök.
A export terén továbbra is a Budvaré az elsőség. Tavaly, a gyár történetében először, több mint 600 ezer hektoliter sört adott el külföldön – elsősorban Németországban és Oroszországban. A Plzensky Prazdroj külföldi eladásai 29 százalékkal emelkedtek – írja a Hospodárské Noviny cseh gazdasági napilap nyomán a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >