A Costa Coffee és a GKID friss felmérése az ünnepekhez kapcsolódó stresszforrásokat kutatta

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 12. 14. 14:01

Vajon mi okoz a legtöbb embernek örömöt az ünnepek idején? Képesek vagyunk-e örülni az apróságoknak vagy stresszelünk a repedt bejglin és a ferde karácsonyfán? A Costa Coffee idei karácsonykor arra buzdít, hogy az élet megannyi területét uraló maximalizmus helyett fogadjuk el a hibázás, a tökéletlenség lehetőségét – éppen ezért a GKID-vel közös kutatásában azt mérte fel, hogy képesek vagyunk-e örülni a karácsonynak. Az eredmények rámutatnak, hogy a magyarok 70%-a nem tudja stressz, vagy frusztráció nélkül átvészelni az ünnepeket, ugyanakkor a családi együttlétek, vagy egy jó kávé elfogyasztása kompenzálhatja a negatív érzelmeket.

Családdal lenni

Úgy tűnik, van, ami nem változik: a Costa Coffee és a GKID kutatásában részt vevők többsége számára a karácsony a családdal töltött értékes időről szól – a női megkérdezettek 69, a férfiak 60 százaléka tartja ezt a legfontosabbnak. A készülődés izgalma áll a második helyen a karácsonyhoz kapcsolódó örömök sorában. Ez egyébként inkább a nőkre jellemző (47%) mint a férfiakra (26%), utóbbiak számára ennél fontosabb a pihenés (36%) amiből a nőknek kevesebb jut ebben az időszakban (32%). 

Minden ötödik válaszadó az év végi feltöltődésre koncentrál az ünnepek alatt, míg mások a következő év tervezését (14%) és az elmúlt év értékelését is ilyenkor végzik el (10%). Természetesen az ajándékozás is jellemző örömforrás, a válaszadók közel negyede érzi magát jobban attól, ha ajándékot adhat vagy kaphat. A fiatalabb korosztályok esetében az ajándékok kérdése még fontosabb, valamint a nők is jóval nagyobb arányban (27%) várják a meglepetések miatt a karácsonyt, mint a férfiak (17%). 

Sokaknak remek ünnepi hangulatot jelent az ajándékbontás (35%), a fadíszítés (32%). míg az ajándékok becsomagolása csak minden ötödik válaszadó számára kedvelt tevékenység. A megkérdezettek negyedének a kötelező időtöltés nélküli otthonlét adja a legjobb pillanatokat ebben az időszakban. Összességében a nőknek minden – még a karácsonyi menüsor elkészítése is – nagyobb örömöt ad, mint a férfiaknak, akik számára úgy tűnik, hogy az ünnep pillanatai kisebb jelentőséggel bírnak. 

Leülni egy jó kávéval…

Az ünnep meghatározó pillanata lehet egy jó ebéd vagy vacsora után egy minőségi kávé elfogyasztása. A Costa Coffee és a GKID közös karácsonyi kutatásából az derült ki, hogy leülni egy kávé mellé leginkább egy kis lazítást jelent a pörgésben (35%), minden harmadik válaszadó számára pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy jól induljon a nap. A kávézás pillanatai a kutatásban résztvevők 18 százaléka számára az énidőt jelentik, amikor nem kell külső elvárásoknak eleget tenni. A női válaszadók körében magasabb ez az arány (23%), de életkor tekintetében is elkülönül, hogy a kávézás milyen szerepet tölt be a megkérdezettek életében. Érdekes, hogy a fiatalabb válaszadók szintén magukra szánt időnek tekintik a kávézás perceit, míg az idősebb korosztály inkább a napindító, ébresztő funkciót preferálja. Összességében a kávézás fontos örömforrás, melyből nagyon sokan töltekeznek akár a nehezebb időszakokban is.

Vegyük észre a jót!

A Costa Coffee éppen ezt szeretné, hogy a kávézás akár egyedül, akár társaságban történik, boldog pillanat legyen – ezért karácsonyi kampányában az élet megannyi területét uraló maximalizmus helyett a hibázás lehetőségére, a tökéletlenség elfogadására buzdít.  A cél, hogy a negatívumokban is vegyük észre a jót, a pozitívumot, ne idegeskedjünk, ha kicsit odaég a mézeskalács, ha ferde a fa, ha kireped a bejgli, az ünnepi asztalra csöppen a kávé, vagy nem talált célba az ajándék – hiszen ezek a pillanatok is igazán emlékezetessé teszik majd az ünnepet. 

„Hatalmas teher van a karácsonyon és a karácsonyra készülődő embereken. Mintha minden akkor, abban a pár napban dőlne el. Az egész év. Az egész élet. A halászlének, a pulcsinak, a bejglinek, a hangulatnak is tökéletesnek kell lennie. De ahogy tökéletes szülő, úgy tökéletes karácsony sincs. Elég jó karácsony viszont van”

– mondja Szél Dávid, pszichológus, az Apapara blog szerzője. 

„A halászlét meg lehet sózni, a pulcsit ki lehet cserélni, a bejglit ki lehet hagyni, a hangulaton felül lehet emelkedni. Nem mindig könnyű, de az irreális elvárások még egyik karácsonyt sem tették reálissá.” A szakember szerint éppen ezért érdemes már jó előre az elég jót célul kitűzni, az ugyanis, szemben a tökéletessel, elérhető. „Érdemes tehát feltenni az alábbi kérdéseket: tényleg boldogabb lesz mindenki, beleértve a szakácsot is, ha nyolc fogásos lesz a vacsora? Tényleg elégedettebb lesz mindenki, beleértve az ajándékozót is, ha drágák az ajándékok? Nem biztos, hogy ezen múlik. Ha mégis így érezzük, álljunk meg egy pillanatra és gondoljuk át a fenti kérdéseket.”

Így győzzük le a stresszt

A Costa Coffee és a GKID arra is kíváncsi volt, egyáltalán stresszelnek-e az emberek a karácsonyi készülődés miatt. Azoknak, akik nem tudják elengedni a feszültséget, a legnagyobb stresszforrást a tömeg jelenti (21%), de többen aggódnak a pénzköltésen (15%), az ajándékötletek hiányán (14%) és az árakon (11%) is. A nőket jobban frusztrálja a pénzköltés, a tömeg, az ajándékötletek, és az árak, míg a férfiak kevésbé aggodalmaskodnak az ünneppel kapcsolatosan. Összességében a válaszadók 30 százaléka nem stresszel semmin, vagy mindig is élvezte az ünnep pillanatait vagy megtanulta elengedni a nehézségeket.

Ha végül minden igyekezetünk ellenére mégis stresszesek lesznek a napjaink, ennek levezetésére a válaszadók sokféle módszert említettek: ötödük egy jó könyvvel, 16 százalékuk egy jó kávéval lazít – a nők 20 százaléka használja a kávézást stresszlevezetőként. 15 százalékuk házimunkával, ugyanennyien kirándulással, míg 14 százalékuk házikedvencük simogatásával gyűri le a feszültséget. 

A Costa Coffee mindenkit arra bíztat, hogy karácsonykor találja meg az egyéni módszerét arra, hogy lazítson, kikapcsolódjon, élvezzük az együttlétet, próbáljunk meg kikapcsolni a hétköznapokból és legalább az ünnepen ne stresszeljünk – hiszen egy igen nehéz év áll mögöttünk, van mit kiphennünk.

A kutatást a gkid Research & Consulting a Coca-Cola HBC Magyarország megbízásából 2022 novemberében 5196 fő megkérdezésével készítette.

Kapcsolódó cikkeink