A Costa Coffee és a GKID friss felmérése az ünnepekhez kapcsolódó stresszforrásokat kutatta
Vajon mi okoz a legtöbb embernek örömöt az ünnepek idején? Képesek vagyunk-e örülni az apróságoknak vagy stresszelünk a repedt bejglin és a ferde karácsonyfán? A Costa Coffee idei karácsonykor arra buzdít, hogy az élet megannyi területét uraló maximalizmus helyett fogadjuk el a hibázás, a tökéletlenség lehetőségét – éppen ezért a GKID-vel közös kutatásában azt mérte fel, hogy képesek vagyunk-e örülni a karácsonynak. Az eredmények rámutatnak, hogy a magyarok 70%-a nem tudja stressz, vagy frusztráció nélkül átvészelni az ünnepeket, ugyanakkor a családi együttlétek, vagy egy jó kávé elfogyasztása kompenzálhatja a negatív érzelmeket.
Családdal lenni
Úgy tűnik, van, ami nem változik: a Costa Coffee és a GKID kutatásában részt vevők többsége számára a karácsony a családdal töltött értékes időről szól – a női megkérdezettek 69, a férfiak 60 százaléka tartja ezt a legfontosabbnak. A készülődés izgalma áll a második helyen a karácsonyhoz kapcsolódó örömök sorában. Ez egyébként inkább a nőkre jellemző (47%) mint a férfiakra (26%), utóbbiak számára ennél fontosabb a pihenés (36%) amiből a nőknek kevesebb jut ebben az időszakban (32%).
Minden ötödik válaszadó az év végi feltöltődésre koncentrál az ünnepek alatt, míg mások a következő év tervezését (14%) és az elmúlt év értékelését is ilyenkor végzik el (10%). Természetesen az ajándékozás is jellemző örömforrás, a válaszadók közel negyede érzi magát jobban attól, ha ajándékot adhat vagy kaphat. A fiatalabb korosztályok esetében az ajándékok kérdése még fontosabb, valamint a nők is jóval nagyobb arányban (27%) várják a meglepetések miatt a karácsonyt, mint a férfiak (17%).
Sokaknak remek ünnepi hangulatot jelent az ajándékbontás (35%), a fadíszítés (32%). míg az ajándékok becsomagolása csak minden ötödik válaszadó számára kedvelt tevékenység. A megkérdezettek negyedének a kötelező időtöltés nélküli otthonlét adja a legjobb pillanatokat ebben az időszakban. Összességében a nőknek minden – még a karácsonyi menüsor elkészítése is – nagyobb örömöt ad, mint a férfiaknak, akik számára úgy tűnik, hogy az ünnep pillanatai kisebb jelentőséggel bírnak.
Leülni egy jó kávéval…
Az ünnep meghatározó pillanata lehet egy jó ebéd vagy vacsora után egy minőségi kávé elfogyasztása. A Costa Coffee és a GKID közös karácsonyi kutatásából az derült ki, hogy leülni egy kávé mellé leginkább egy kis lazítást jelent a pörgésben (35%), minden harmadik válaszadó számára pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy jól induljon a nap. A kávézás pillanatai a kutatásban résztvevők 18 százaléka számára az énidőt jelentik, amikor nem kell külső elvárásoknak eleget tenni. A női válaszadók körében magasabb ez az arány (23%), de életkor tekintetében is elkülönül, hogy a kávézás milyen szerepet tölt be a megkérdezettek életében. Érdekes, hogy a fiatalabb válaszadók szintén magukra szánt időnek tekintik a kávézás perceit, míg az idősebb korosztály inkább a napindító, ébresztő funkciót preferálja. Összességében a kávézás fontos örömforrás, melyből nagyon sokan töltekeznek akár a nehezebb időszakokban is.
Vegyük észre a jót!
A Costa Coffee éppen ezt szeretné, hogy a kávézás akár egyedül, akár társaságban történik, boldog pillanat legyen – ezért karácsonyi kampányában az élet megannyi területét uraló maximalizmus helyett a hibázás lehetőségére, a tökéletlenség elfogadására buzdít. A cél, hogy a negatívumokban is vegyük észre a jót, a pozitívumot, ne idegeskedjünk, ha kicsit odaég a mézeskalács, ha ferde a fa, ha kireped a bejgli, az ünnepi asztalra csöppen a kávé, vagy nem talált célba az ajándék – hiszen ezek a pillanatok is igazán emlékezetessé teszik majd az ünnepet.
„Hatalmas teher van a karácsonyon és a karácsonyra készülődő embereken. Mintha minden akkor, abban a pár napban dőlne el. Az egész év. Az egész élet. A halászlének, a pulcsinak, a bejglinek, a hangulatnak is tökéletesnek kell lennie. De ahogy tökéletes szülő, úgy tökéletes karácsony sincs. Elég jó karácsony viszont van”
– mondja Szél Dávid, pszichológus, az Apapara blog szerzője.
„A halászlét meg lehet sózni, a pulcsit ki lehet cserélni, a bejglit ki lehet hagyni, a hangulaton felül lehet emelkedni. Nem mindig könnyű, de az irreális elvárások még egyik karácsonyt sem tették reálissá.” A szakember szerint éppen ezért érdemes már jó előre az elég jót célul kitűzni, az ugyanis, szemben a tökéletessel, elérhető. „Érdemes tehát feltenni az alábbi kérdéseket: tényleg boldogabb lesz mindenki, beleértve a szakácsot is, ha nyolc fogásos lesz a vacsora? Tényleg elégedettebb lesz mindenki, beleértve az ajándékozót is, ha drágák az ajándékok? Nem biztos, hogy ezen múlik. Ha mégis így érezzük, álljunk meg egy pillanatra és gondoljuk át a fenti kérdéseket.”
Így győzzük le a stresszt
A Costa Coffee és a GKID arra is kíváncsi volt, egyáltalán stresszelnek-e az emberek a karácsonyi készülődés miatt. Azoknak, akik nem tudják elengedni a feszültséget, a legnagyobb stresszforrást a tömeg jelenti (21%), de többen aggódnak a pénzköltésen (15%), az ajándékötletek hiányán (14%) és az árakon (11%) is. A nőket jobban frusztrálja a pénzköltés, a tömeg, az ajándékötletek, és az árak, míg a férfiak kevésbé aggodalmaskodnak az ünneppel kapcsolatosan. Összességében a válaszadók 30 százaléka nem stresszel semmin, vagy mindig is élvezte az ünnep pillanatait vagy megtanulta elengedni a nehézségeket.
Ha végül minden igyekezetünk ellenére mégis stresszesek lesznek a napjaink, ennek levezetésére a válaszadók sokféle módszert említettek: ötödük egy jó könyvvel, 16 százalékuk egy jó kávéval lazít – a nők 20 százaléka használja a kávézást stresszlevezetőként. 15 százalékuk házimunkával, ugyanennyien kirándulással, míg 14 százalékuk házikedvencük simogatásával gyűri le a feszültséget.
A Costa Coffee mindenkit arra bíztat, hogy karácsonykor találja meg az egyéni módszerét arra, hogy lazítson, kikapcsolódjon, élvezzük az együttlétet, próbáljunk meg kikapcsolni a hétköznapokból és legalább az ünnepen ne stresszeljünk – hiszen egy igen nehéz év áll mögöttünk, van mit kiphennünk.
A kutatást a gkid Research & Consulting a Coca-Cola HBC Magyarország megbízásából 2022 novemberében 5196 fő megkérdezésével készítette.
Kapcsolódó cikkeink
Elindult Németország legnagyobb kutatása a vegetarianizmusról és a vegán táplálkozásról
A növényi alapú táplálkozás világszerte egyre népszerűbb: egyre többen hagyják…
Tovább olvasom >Egy kattintás a boldogságért: tízből kilenc magyar impulzusvásárló
A magyarok ötöde vásárol rendszeresen olyan terméket, amit előre nem…
Tovább olvasom >PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >