A Coop sikere a folyamatos megújulásban rejlik

Dátum: 2012. 05. 03. 22:22

Az elmúlt időszakban jelentősen csökkent a kiskereskedelem mennyiségben mért forgalma, és a fogyasztás élénkülése a közeljövőben sem várható. Egy ilyen helyzetben még kiélezettebb a kereskedelmi verseny, mint máskor. A kemény feltételek és komoly versenytársak ellenére a Coop jelenleg is őrzi megszerzett piaci pozícióit, és nyereséget termel. Boros Pétert, a hazai üzletlánc kereskedelmi igazgatóját kérdeztük.

T. M.: – Hogyan lehet előrelépni, vagy legalább egy adott szintet megőrizni akkor, amikor nem várható, hogy a vásárlók többet költsenek? Árcsökkentéssel nem lehet csábítani.
– Azt nem, de előtérbe lehet helyezni például a saját márkás termékeket. Ebben az árucsoportban a legfontosabb a vonzó ár-érték arány felmutatása, ez az, amivel az egyre árérzékenyebb vevőket is meg lehet győzni. A saját márkás termékek fejlesztésénél ezen felül messzemenőkig igyekeztünk figyelembe venni a vásárlói igényeket. A végeredmény magáért beszél: tartalmazza a Coop stílusjegyeket, megelégedettséget, letisztultságot sugall, ugyanakkor modern és friss arculata van.

T. M.: – Bevált?
– Bizonyára, hiszen a tradicionálisan magas arányú törzsvásárlói létszám, vagyis a Coop Klub-tagok száma tovább nőtt. A törzsvásárlói pontgyűjtő rendszer országos kiterjesztését annak idején 34 ezer fővel kezdtük. Később, a hűséges vevőink megtartására és újabb vásárlók meggyőzésére való tekintettel 2010-ben döntöttünk úgy, hogy kiemelten kezeljük a törzsvásárlókat. Mára a programnak közel 600 ezer tagja van, akik 843 település 1463 üzletében vehetik igénybe a kedvezményeinket. A 2012-es év végéig el akarjuk érni az egymillió törzsvásárlót.

T. M.: – Törzsvásárlói kedvezmények és saját márkás termékek? Ez lenne a titok?
– Nem egészen, az új helyzetben nekünk is változnunk kellett. Az informatikai programra eddig 5 milliárd forintot fordított a Coop-csoport, így ma már az üzlethálózat tagjainak több mint fele részese lehet a rendszernek. A további fejlesztések célja, hogy a következő években több száz további üzletet vonjunk be a közös informatikai hálózatba. Ennek köszönhetően jóval hatékonyabb a működésünk, hiszen naprakész, pontos adatokkal rendelkezünk a kereskedelmi mozgásokról, amelyek elektronikus úton azonnal elérhetők. A beszállító pontos képet kap a termékforgalomról, a tulajdonosnak segít a készletezésben, a vásárló pedig gördülékeny és megbízható kiszolgálást kap minden nap. A rendszer ráadásul a végén abszolút transzparens, ami a hatóságoknak kedvező. Az átláthatóság kapcsán itt szeretném megjegyezni, hogy számunkra nagyon fontos a megbízhatóság minden vonatkozásban, a beszállítókkal kötött megállapodásoktól kezdve az áruk és az adók kifizetéséig. A tavalyi évben a Coop nyerte el a magyar tulajdonú kereskedelmi hálózatok közül elsőként a Business Superbrands elismerést, amely visszaigazolás a számunkra, hogy helyes úton járunk. Ezt a díjat üzleti partnerségért, az üzleti partnerekkel való kapcsolataink minőségéért kaptuk.

T. M.: – A boltok azonban nemcsak informatikai rendszerükben újulnak meg, hanem külsejükben is.
– Így van. A Boltmegújítási Program keretében a Coop Gazdasági Csoport modernizálja üzleteit, azok külső-belső megjelenését, arculatát teljes mértékben megújítja. A boltbesorolási struktúra áttekinthetőbbé vált. A méret, a választék nagysága, és az elérhető szolgáltatások alapján a boltok Coop mini, Coop abc, Coop szuper kategóriába tartoznak. Az új arculat meghatározását pedig széles körű piackutatás, szakmai tanulmányok sora előzte meg. 2012 végére 2883 új Coop-arculatú boltot alakítunk ki.

A sok fejlesztésen felül a társadalmi felelősségvállalásról sem feledkezünk meg. Az athéni és pekingi olimpiát követően immár harmadik alkalommal is útjára indítjuk a MOB-bal együttműködve a „Küldjünk egy közös hajrát!” olimpiai szurkolói mozgalmat. 2012 szeptemberében a magyar termelést középpontba állító Coop Rally is elrajtol, sőt az év végén a Coop Segély Alapítvány is folytatja a rászorulókat segítő programját.