A brit fogyasztók és a biológiailag lebomló palackok: készek többet fizetni, de ez nem elég
A brit fogyasztók hajlandóak magasabb árat fizetni a biológiailag lebomló műanyag palackokba csomagolt vízért, azonban a felár nem fedezi a gyártás jelentős többletköltségét – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss kutatásából. A kutatók, köztük Matthew Gorton professzor, valamint Török Áron docens azt vizsgálták, hogy a csomagolás anyaga, a termék származása és a jótékonysági adomány hogyan befolyásolja a fogyasztók vásárlási döntéseit – írja az Agrárszektor.
A lebomló palackok iránti kereslet és az ár szerepe
A kutatás eredményei szerint a brit fogyasztók hajlandóak átlagosan 49 pennyvel (kb. 240 forinttal) többet fizetni a biológiailag lebomló palackokba csomagolt vízért, mint a hagyományos PET-palackos változatért. Ennek ellenére a biológiailag lebomló csomagolás gyártási költsége gyakran meghaladja ezt az ártöbbletet, így a gyártók nem tudják teljes mértékben a fogyasztókra hárítani a költségeket.
A fenntarthatóság paradoxona
A környezettudatos fogyasztók esetében egy érdekes paradoxon figyelhető meg: akik igazán fontosnak tartják a fenntarthatóságot, azok sok esetben teljesen elkerülk a palackozott víz vásárlását, függetlenül attól, hogy milyen csomagolásban kapható. Ez résben annak köszönhető, hogy a fenntartható vásárlási szokásokat követő fogyasztók többsége inkább a csapvizet részesíti előnyben, minimalizálva a csomagolással járó hulladékkibocsátást.
Helyi termék vagy lebomló csomagolás?
A kutatás rámutatott arra is, hogy a helyi származás kevésbé befolyásolja a vásárlási döntéseket, mint maga a csomagolás fenntarthatósága. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók inkább fizetnek többet egy fenntartható csomagolású, de importált termékért, mint egy hagyományos PET-palackos, helyben előállított vízért.
Az innováció szerepe a fenntartható csomagolás elterjedésében
A biológiailag lebomló csomagolás elterjedése elsősorban a költségcsökkentő innovációk sikerén múlik. Amíg a gyártási költségek nem csökkennek olyan szintre, hogy a termelők és a fogyasztók számára is megfizethető legyen, addig a lebomló csomagolás használata limitált marad.
A kutatás eredményei alátámasztják, hogy a fenntarthatósági innovációk nemcsak a környezeti hatások csökkentésére kell, hogy irányuljanak, hanem a gyártás gazdaságosságának javítására is. A fenntartható csomagolás iránti kereslet növekedhet, ha az árverseny képes lesz felvenni a versenyt a hagyományos alternatívákkal.
Kapcsolódó cikkeink
Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >Színt vált a csomagolás, ha romlik az étel – új találmány forradalmasíthatja az élelmiszer-pazarlás elleni harcot
Három spanyol fiatal, Pilar Granado, Pablo Sosa Domínguez és Luis…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >