A brit fogyasztók és a biológiailag lebomló palackok: készek többet fizetni, de ez nem elég
A brit fogyasztók hajlandóak magasabb árat fizetni a biológiailag lebomló műanyag palackokba csomagolt vízért, azonban a felár nem fedezi a gyártás jelentős többletköltségét – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss kutatásából. A kutatók, köztük Matthew Gorton professzor, valamint Török Áron docens azt vizsgálták, hogy a csomagolás anyaga, a termék származása és a jótékonysági adomány hogyan befolyásolja a fogyasztók vásárlási döntéseit – írja az Agrárszektor.
A lebomló palackok iránti kereslet és az ár szerepe
A kutatás eredményei szerint a brit fogyasztók hajlandóak átlagosan 49 pennyvel (kb. 240 forinttal) többet fizetni a biológiailag lebomló palackokba csomagolt vízért, mint a hagyományos PET-palackos változatért. Ennek ellenére a biológiailag lebomló csomagolás gyártási költsége gyakran meghaladja ezt az ártöbbletet, így a gyártók nem tudják teljes mértékben a fogyasztókra hárítani a költségeket.
A fenntarthatóság paradoxona
A környezettudatos fogyasztók esetében egy érdekes paradoxon figyelhető meg: akik igazán fontosnak tartják a fenntarthatóságot, azok sok esetben teljesen elkerülk a palackozott víz vásárlását, függetlenül attól, hogy milyen csomagolásban kapható. Ez résben annak köszönhető, hogy a fenntartható vásárlási szokásokat követő fogyasztók többsége inkább a csapvizet részesíti előnyben, minimalizálva a csomagolással járó hulladékkibocsátást.
Helyi termék vagy lebomló csomagolás?
A kutatás rámutatott arra is, hogy a helyi származás kevésbé befolyásolja a vásárlási döntéseket, mint maga a csomagolás fenntarthatósága. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók inkább fizetnek többet egy fenntartható csomagolású, de importált termékért, mint egy hagyományos PET-palackos, helyben előállított vízért.
Az innováció szerepe a fenntartható csomagolás elterjedésében
A biológiailag lebomló csomagolás elterjedése elsősorban a költségcsökkentő innovációk sikerén múlik. Amíg a gyártási költségek nem csökkennek olyan szintre, hogy a termelők és a fogyasztók számára is megfizethető legyen, addig a lebomló csomagolás használata limitált marad.
A kutatás eredményei alátámasztják, hogy a fenntarthatósági innovációk nemcsak a környezeti hatások csökkentésére kell, hogy irányuljanak, hanem a gyártás gazdaságosságának javítására is. A fenntartható csomagolás iránti kereslet növekedhet, ha az árverseny képes lesz felvenni a versenyt a hagyományos alternatívákkal.
Kapcsolódó cikkeink
Lezajlott az első Fenntartható Csomagolás Fórum
2025. június 4-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre az…
Tovább olvasom >AM: jelentős értéket képviselnek a hazai gyepek, megőrzésüket a kormány is támogatja
A hazai gyepek hosszú távú megőrzésében kulcsszerepet játszik a Grassland-HU…
Tovább olvasom >A kormány újabb forrásokat biztosít az agrárium fenntarthatóságának növelésére
A szakmai szervezetek és kutatási hálózatok munkája elengedhetetlenül fontos a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Lezajlott az első Fenntartható Csomagolás Fórum
2025. június 4-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre az…
Tovább olvasom >III. Employer Branding Konferencia: A jövő már jelen?
2025. június 3-án a Pasaréti Közösségi Ház adott otthont a…
Tovább olvasom >