Tizenhétezer milliárdot költöttünk tavaly

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 03. 13. 11:58

2016-ban a családok fogyasztási célú költekezése 5%-kal nőtt, gyorsabban, mint a bolti vásárlás. A 17 ezer milliárd elköltött forintnyi nagyjából a tíz évvel ezelőtti költekezési szintnek felel meg, miközben persze volt egy kis zuhanás – olvasható a blokkk.com-on.

kosar02

A pénztárcát nem csak a boltban nyitogatja a vásárló, hanem a szolgáltatóhelyek széles körében is. A bolti vásárlás mellett sok másra, például utazásra, vendéglőzésre, mozira, lakásrezsire, lakáskarbantartásra, egészségügyre, oktatásra is költenek a háztartások. 2016-ban összesen 17 ezer milliárd forintot adtak ki a családok fogyasztási céllal, ami 5%-kal nagyobb költekezést jelent az előző évhez képest (ennek az összegnek része a bolti kiskereskedelem is). A reálkeresetek (egy főre vetítve) több mint 7%-kal nőttek 2016-ban, tehát volt miből többet költeni.

Három év alatt azért nagyot húzott a költekezés

Évtizedes léptékben nézve 2016-ban kapaszkodott ki abból a gödörből a családi költekezés, amibe az elmúlt tíz év első felében belepottyant. A 2006-os esztendőt követően ugyanis lefelé csúszott a háztartások fogyasztási célú kiadásainak változását jelző mutató, ráadásul nem is keveset, mivel összességében 10%-nál többet is esett. Végül azonban az elmúlt három évben – 2014-2016 között – a költekezés nagy lendülete nyomán sikerült 10% feletti növekedést elkönyvelni, amivel ki is kászálódott a családi vásárlás az amúgy nem is olyan csekély hullámvölgyből.

2016-ban ráadásul a háztartások fogyasztási kiadásai nagyobb ütemben is nőttek, mint a bolti kiskereskedelem, ami azt jelenti, hogy a vásárlók más területeken nagyobb sebességgel emelték a kiadásaikat.

Kedvező a családi költekezés mérlegében, hogy a tartós, nagyobb értékű termékek vásárlása jóval átlag felett bővült 2016-ban, 8%-nál nagyobb ütemben. A tartós jellegű termékek vásárlására fordított összeg túllépte az ezeregyszáz milliárd  forintot.

A legutóbbi években végül így változott a családok költekezése:

2012. 2013. 2014. 2015. 2016.
háztartások fogyasztási kiadása 97,8 100,2 102,5 103,4 104,9
ezen belül kiskereskedelem 97,8 101,8 105,2 105,8 104,5

KSH, változás előző évhez képest, kiigazítatlan mutató

A családi költekezés legnagyobb szelete továbbra is a bolti kiskereskedelem, aminek súlya nem változott az elmúlt években:

                         

2012. 2013. 2014. 2015. 2016.
háztartások fogyasztási kiadása 14.922 15.207 15.730 16.205 17.019
ezen belül kiskereskedelem 8.249 8.514 8.949 9.278 9.646
kiskereskedelem részesedése 55% 56% 57% 57% 57%

KSH, érték: ezer milliárd forint

A háztartások fogyasztási célú kiadásai 2016-ban az egyébként szerény, 2%-os GDP növekedéshez a legnagyobb mértékben járultak hozzá. A bolti kiskereskedelem, a szálláshelyszolgáltatás és a vendéglátás 0,6%-ot tett ehhez, ugyanannyit, mint a mezőgazdaság, míg például a feldolgozóipar csak 0,2%-ot, de az információs, kommunikációs tevékenység is ezzel a két tizeddel tolta felfelé a GDP-t.

(blokkk.com)

Kapcsolódó cikkeink