25-30 milliárdos forgalmat várnak az e-kereskedők az idei fekete péntekre
Újra itt a fekete péntek, és nagyobb mint eddig bármikor. Idén rekordszámú kereskedő csatlakozik az Amerikából átvett kezdeményezéshez. A webáruházak 62%-a jelezte, hogy nála is lesz Black Friday. A GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei negyedik felméréséből kiderül, hogy az e-kereskedők csak a fekete péntek napjára mintegy 1,1 millió rendelést és 25-30 milliárd forintos forgalmat várnak.
Száguldó növekedés
A hazai online kiskereskedelem 2017 3. negyedévében több mint 80 milliárd forint forgalmat ért el, ami 19,5%-os növekedés 2016 hasonló időszakához képest. Összességében az év első 9 hónapjában már csaknem 240 milliárd forint bevételt realizált az online szektor, ami tekintettel az utolsó negyedév hagyományosan erős szerepére, idén is közel 20%-os bővülést vetít előre az internetes kiskereskedelem idei fejlődésére.
2017 első 9 hónapjában 20%-ot nőtt a piac
Az összesített online kiskereskedelmi forgalom 2017 első 9 hónapjában csaknem 20%-os növekedéssel, mintegy 40 Mrd Ft-tal haladta meg 2016 azonos időszakának eredményét. Idén az első 9 hónapban közel 240 Mrd Ft-os forgalom realizálódott, melyhez megközelítőleg 22 millió db rendelés társult.
Felkészülés az ünnepekre
Csakúgy, mint minden évben, az év utolsó negyedéve alatt a fogyasztás elsőszámú mozgatórugója a karácsony, idén várhatóan az éves forgalom 35%-a realizálódik az októbertől decemberig terjedő időszak alatt. Ennek megfelelően kereskedői oldalról is nagy várakozás előzi meg az ünnepi szezont, 10-ből 9 kereskedő a tavalyihoz hasonló vagy még annál is jobb eredményekben reménykedik. A kereskedők minden lehetséges módon megpróbálják felpörgetni a fogyasztást és az amúgy is aktív marketing és reklám tevékenység az utolsó negyedévben még jobban pezseg.
Black Friday – akár már egész héten
Az év utolsó időszakában a különböző karácsonyi akciókat és kedvezményeket népszerűsítő reklámok szó szerint ellepik a médiát. A webáruházak több mint 60%-a tart idén Black Friday-t. Sok kereskedő persze nem elégszik meg csupán egy nappal, népszerű a háromnapos, hétvégére is kitolt Black Friday, valamint számos ismert kereskedő tart – az elnevezést rugalmasan kezelve – egész héten át tartó Black Friday akciót is.
Kedvezmények minden formában
A kedvezmények palettája a karácsonyi időszakban is széles, nem csak magát a terméket, de az online vásárlás esetén szintén költséget jelentő kiszállítást is érinti. A legtöbben a termékek leárazásától, az ingyenes vagy a kosárértékhez kötött kedvezményes kiszállítástól és különböző kuponok kiadásától várják az átlagon felüli eredményeket. Ugyanakkor ezek a szolgáltatások az elmúlt évek trendjeinek következében a vevők részéről már az alapvető elvárások közé tartoznak.
Újdonságot jelenthet viszont az ajánlatok személyre szabása, az idei karácsonyi szezonra már a kereskedők több mint harmada készít valamilyen szempont szerint a vásárló egyedi szokásaira alapozottan ajánlatot.
Nem meglepő módon az akciókhoz tartozó hirdetések többsége valamilyen online platformon jelenik meg: sokan hisznek a hírlevelek erejében és az online vásárlók közösségi médiai jelenlétére alapozva rengeteg kereskedő hirdet a Facebookon keresztül is.
A nap, ami mindent felülír
Az ünnepi szezont indító, november végi fekete péntek reklámozása tavaly már olyan méreteket öltött, hogy vásárlók tömegei tartották vissza októberi, novemberi költéseiket az elcsíphető akciós ajánlatok reményében. Az idei évben koncentráltan jelentkező vásárlói magatartás eredményeképp kijelenthető, hogy a hazai online kiskereskedelemben immár a fekete péntek első megtartott napja jelenti a valódi szezonkezdetet. A lerövidülő időszak azonban nem jelent kevesebb bevételt, amiben természetesen hatalmas szerepe van a Black Friday akcióinak. A GKI Digital – Árukereső.hu közös felmérésében résztvevő kereskedők az idei Black Friday időszakára 25-30 milliárd forintos forgalmat várnak, amihez az átlagnál magasabb – 25 ezer forintos – kosárérték és csaknem 1,1 millió vásárlás várható.
A Black Friday hatása
A Black Friday hazai áttörését éppen a tavalyi év jelentette. A kiemelt nap megmutatta a piacnak, hogy az akcióval párosuló árkedvezmények révén a vásárlók nagymértékben befolyásolhatók. Ennek hatására 2017-ben a legnagyobb szereplők már szinte a folyamatos „készletkisöprés”, „árzuhanás”, „ÁFA elengedés” világában forogtak. Ez egyrészt erősen növelte a koncentrációt (nőttek a nagyok), másrészt a nagyok között egyfajta tőkeversenyt generált, és ezáltal arra helyezte a hangsúlyt a piacért folytatott versenyben, hogy a nagymértékben lecsökkenő profitrátát ki tudja tovább finanszírozni. Az idei Black Friday kapcsán éppen ezért kettősek a várakozások:
• egyrészt felméréseink alapján minden korábbinál nagyobb vásárlói érdeklődés és ezzel párhuzamosan kiemelt webáruházi készülődés (62%) figyelhető meg;
• másrészt viszont kérdéses, hogy az egész évben relatív komoly kedvezményekhez szoktatott fogyasztók számára képesek lesznek-e még ezeknél az ajánlatoknál is szélesebb körű és nagyobb kedvezményű kínálattal előállni a kereskedők.
Logisztikai kihívások és azok kezelése
A Black Friday napjaira koncentrálódó keresletet tavaly nem tudták se a kereskedők, se a logisztikai cégek megfelelő tempóban lekövetni, így szinte mindenhol csúszások, torlódások voltak a kézbesítésben. Míg a kereskedők oldalán idén kevesebb probléma várható az alaposabb felkészülés következtében, addig az erős munkaerőhiánnyal küzdő logisztikai szektorban a problémák még a tavalyinál is súlyosabbak. Ezáltal mindenképp megnövekedett szállítási határidőkkel kell számolni, amit a kereskedők is igyekeznek kiemelten kommunikálni.
Kapcsolódó cikkeink
Több tájékoztatás kell az ESG-előírásokról a magyar kkv-k számára
Bár az idei évben bevezetett ESG szabályozás egyelőre csak a…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >