2024 már a növekedés éve lehet a kiskereskedelemben
Az idei év a növekedés éve lehet Magyarországon az előző évi recesszió után, melyhez a fogyasztás bővülését várjuk az érdemi hozzájárulást. Azonban a kiskereskedelem gyenge évkezdése némi meglepetést okozott – a G7 három fő tényezőt emelt ki, amelyek hozzájárulhattak ehhez.
Először is, az élelmiszerforgalomban minőségi javulást látunk, ami a mennyiségi bővülés helyett jelentkezik. Ez azt jelenti, hogy az értékváltozás nagyobb mértékű, mint a volumenváltozás, mely részben az infláció hatására történik. Ez a minőségi javulás azonban az érték növekedését mutatja, nem feltétlenül a mennyiségit. Ezt mutatják a februári adatok is, ahol az élelmiszerüzletek forgalma volumenben csökkent, míg értékben nőtt. „Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik” – fogalmaznak.
A második fázisban várhatóan a mennyiségi javulás is bekövetkezik, ami a fogyasztás bővülését segítheti elő, de ehhez vélhetően az év második feléig kell várni.
A fogyasztás bővülésének másik feltétele a fogyasztói bizalom javulása. Bár volt előrelépés a 2022-es mélypont után, a mutató még mindig elmarad a historikus átlagtól. Az óvatossági motívum továbbra is erős, ami fékezheti a háztartások fogyasztását.
A bérdinamika terén az év eleji jelentős béremelések kissé félrevezetőek lehetnek. Míg a munkavállalók jelentős béremelést remélnek, a munkáltatók visszafogottabbak. Ez befolyásolhatja a háztartások fogyasztását és a rendelkezésre álló reáljövedelmek bővülését is.
Összességében bár a külső kereslet gyenge és a gazdaság belső motorjai lassan indulnak be, az év második felében kedvezőbb képet várhatunk a fogyasztás dinamikájában. A kormányzat is lefelé módosította GDP-bővülésre vonatkozó korábbi előrejelzését, várhatóan 2,5 százalékos növekedést prognosztizálva.
Kapcsolódó cikkeink
Erősödik a kiskereskedelem: de hol mennyit keresnek és költenek a magyarok?
A magyar kiskereskedelem fokozatosan erősödik, de az adatok szerint még…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt a magyar családok külföldi utazásra fordított költése
Töretlen a fogyasztói bizalom erősödése, ennek egyik legfontosabb jeleként a…
Tovább olvasom >Generali kutatás: A magyarok csupán tizede gondolja azt, hogy fantasztikus év lesz 2025
Nemzetközi háborús konfliktus kiterjedésétől kevésbé, az infláció és az árak…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >Új alapokra helyezi együttműködését Magyarország és a FAO
A magyar kormány és az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete…
Tovább olvasom >