2024 már a növekedés éve lehet a kiskereskedelemben
Az idei év a növekedés éve lehet Magyarországon az előző évi recesszió után, melyhez a fogyasztás bővülését várjuk az érdemi hozzájárulást. Azonban a kiskereskedelem gyenge évkezdése némi meglepetést okozott – a G7 három fő tényezőt emelt ki, amelyek hozzájárulhattak ehhez.
Először is, az élelmiszerforgalomban minőségi javulást látunk, ami a mennyiségi bővülés helyett jelentkezik. Ez azt jelenti, hogy az értékváltozás nagyobb mértékű, mint a volumenváltozás, mely részben az infláció hatására történik. Ez a minőségi javulás azonban az érték növekedését mutatja, nem feltétlenül a mennyiségit. Ezt mutatják a februári adatok is, ahol az élelmiszerüzletek forgalma volumenben csökkent, míg értékben nőtt. „Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik” – fogalmaznak.
A második fázisban várhatóan a mennyiségi javulás is bekövetkezik, ami a fogyasztás bővülését segítheti elő, de ehhez vélhetően az év második feléig kell várni.
A fogyasztás bővülésének másik feltétele a fogyasztói bizalom javulása. Bár volt előrelépés a 2022-es mélypont után, a mutató még mindig elmarad a historikus átlagtól. Az óvatossági motívum továbbra is erős, ami fékezheti a háztartások fogyasztását.
A bérdinamika terén az év eleji jelentős béremelések kissé félrevezetőek lehetnek. Míg a munkavállalók jelentős béremelést remélnek, a munkáltatók visszafogottabbak. Ez befolyásolhatja a háztartások fogyasztását és a rendelkezésre álló reáljövedelmek bővülését is.
Összességében bár a külső kereslet gyenge és a gazdaság belső motorjai lassan indulnak be, az év második felében kedvezőbb képet várhatunk a fogyasztás dinamikájában. A kormányzat is lefelé módosította GDP-bővülésre vonatkozó korábbi előrejelzését, várhatóan 2,5 százalékos növekedést prognosztizálva.
Kapcsolódó cikkeink
NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >