2024 már a növekedés éve lehet a kiskereskedelemben
Az idei év a növekedés éve lehet Magyarországon az előző évi recesszió után, melyhez a fogyasztás bővülését várjuk az érdemi hozzájárulást. Azonban a kiskereskedelem gyenge évkezdése némi meglepetést okozott – a G7 három fő tényezőt emelt ki, amelyek hozzájárulhattak ehhez.
Először is, az élelmiszerforgalomban minőségi javulást látunk, ami a mennyiségi bővülés helyett jelentkezik. Ez azt jelenti, hogy az értékváltozás nagyobb mértékű, mint a volumenváltozás, mely részben az infláció hatására történik. Ez a minőségi javulás azonban az érték növekedését mutatja, nem feltétlenül a mennyiségit. Ezt mutatják a februári adatok is, ahol az élelmiszerüzletek forgalma volumenben csökkent, míg értékben nőtt. „Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik” – fogalmaznak.
A második fázisban várhatóan a mennyiségi javulás is bekövetkezik, ami a fogyasztás bővülését segítheti elő, de ehhez vélhetően az év második feléig kell várni.
A fogyasztás bővülésének másik feltétele a fogyasztói bizalom javulása. Bár volt előrelépés a 2022-es mélypont után, a mutató még mindig elmarad a historikus átlagtól. Az óvatossági motívum továbbra is erős, ami fékezheti a háztartások fogyasztását.
A bérdinamika terén az év eleji jelentős béremelések kissé félrevezetőek lehetnek. Míg a munkavállalók jelentős béremelést remélnek, a munkáltatók visszafogottabbak. Ez befolyásolhatja a háztartások fogyasztását és a rendelkezésre álló reáljövedelmek bővülését is.
Összességében bár a külső kereslet gyenge és a gazdaság belső motorjai lassan indulnak be, az év második felében kedvezőbb képet várhatunk a fogyasztás dinamikájában. A kormányzat is lefelé módosította GDP-bővülésre vonatkozó korábbi előrejelzését, várhatóan 2,5 százalékos növekedést prognosztizálva.
Kapcsolódó cikkeink
Gazdag zöldségkínálattal találkozhatnak a fogyasztók a húsvét előtti időszakban
Bőséges zöldségkínálattal várják a vásárlókat a hazai boltok, a hazai…
Tovább olvasom >Jóval kevesebbet költünk húsvétkor, mit karácsonykor, de azért 30%-kal többet, mint egy nagybevásárlásnál
Az ünnepi szezonok általában mindig erős időszakok a kiskereskedelemben, így…
Tovább olvasom >Húsvéti nagybevásárlás: nőhet a kereslet, a sonka mellett jön a pisztáciás csokinyúl is
A húsvét idén is erős forgalmat hozhat a kiskereskedelemben –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Húsvéti hosszú hétvége: így alakul az üzletek nyitvatartása 2025-ben
A húsvéti ünnepek idején alaposan átalakul a hazai üzletláncok nyitvatartása:…
Tovább olvasom >A várakozásokon felül alakult az euróövezet ipari termelése februárban
Februárban a várakozásokon felüli mértékben növekedett az euróövezet ipari termelése…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: átlagosan majdnem húsz százalékos az árrésstop hatása
Az árrésstop bevezetésének hatására négy hét alatt átlagosan 18,6 százalékkal…
Tovább olvasom >