Magazin: Jövőbeni ágazati trendekre fókuszált a 2018-as Fruit Logistica
Berlin a 2018-as Fruit Logistica kiállítás időszakára a globális frissáru ágazatának fővárosává vált. A február 7–9-e között megrendezett szakvásáron 80 ország 3100 kiállítója mutatkozott be a világ minden tájáról érkező 75 ezer szakmai látogatónak.
Wilfried Wollbold, a Fruit Logistica globális brandmenedzsere szerint a kiállítás nemcsak a friss ötletek, a legfontosabb információk és az új üzleti lehetőségek tárháza, de megpróbál betekintést adni az ágazat jövőjébe is.
A jövőkép kialakításában fontos szerepet játszik az az európai statisztikai kézikönyv, melyet a negyedszázados Fruit Logistica történetében első ízben adtak ki, a rendezvényre időzítve. A kiadvány átfogó képet ad a kontinens legfontosabb gyümölcskereskedő nemzeteiről.Kitűnő elemzéseket olvashatunk a termelési mennyiségekről, az import-export arányairól, sőt, az egyes piacok sajátosságairól és trendjeiről is. Érdekes adat például, hogy Európa az alma és a vöröshagyma esetében az elmúlt néhány évben nettó importőrből nettó exportőrré nőtte ki magát. A kézikönyv, az ágazati szakértők közreműködésével készült, a minden évben kiadott trendjelentés és az ágazat közép- és hosszú távú jövőjével foglalkozó számos kísérőprogram segítette a kiállítók és a szakmai látogatók jövőbe látását.
Az érdeklődők a statisztikai kézikönyvet letölthetik a Fruit Logistica honlapjáról. Ám ne legyen illúziónk: az anyagban sajnos említés szintjén sem jelenik meg Magyarország.
Nekünk is fejlődnünk kell
Pedig jó pár éve aktív résztvevői a külpiacoknak és a kiállításnak a magyarok. Az Agrármarketing Centrum szervezésében idén is 15, a zöldség-gyümölcs ágazatban tevékenykedő magyar cég képviselte Berlinben az országot. Érdekesség, hogy a standon most volt először látványkonyha, ami színesítette a megjelenést, és sok érdeklődőt is bevonzott.
A FruitVeB Szakmaközi Szervezet elnöke, Ledó Ferenc, így nyilatkozott a kiállításon szerzett tapasztalatairól:
– Szembetűnő, hogy az automatizálásra egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek, akár a betakarítás során, akár a késztermékké alakítás, csomagolás terén – ez részben orvosolhatja a munkaerőhiányt. A másik trend, amely körvonalazódik, hogy egyre nagyobb az igény a csomagolt, fogyasztásra kész, úgynevezett ready-to-eat termékekre. A mai fogyasztóknak fontos a kényelem, és hogy minél praktikusabb formában jussanak hozzá a napi vitaminadagjukhoz.
Berlin jelképe zöldség-gyümölcsbe öntve
Legyen egészséges, meghökkentő és környezetbarát
Azok a cégek, amelyek tisztában vannak a fent említett kényelmi szempontokkal, a fogyasztók elvárásaival, és figyelemmel kísérik az ágazat trendjeinek változásait, a Fruit Logistica kiállítást választják új termékeik bemutatására.
Az idei kiállításon 31 kiállító összesen 39 új terméket mutatott be. Az új termékek között csomagoló robotok, automatizált gyümölcsválogatók, prémium minőségű karton csomagolóanyagok éppúgy megtalálhatóak voltak, mint például az eperszerű paradicsomok és egyéb különleges zöldség- és gyümölcsfélék.
A világ frissáru iparágának legfontosabb innovációs díjáért, az idén 13 éves a FLIA-ért (Fruit Logistica Innovation Award) 10 innovátor indult. A szakmai látogatók szavazatai alapján az aranyérmes a német fejlesztésű Pook Coconut Chips lett, melyet thai kókuszból, zsiradék hozzáadása nélkül készítenek. Vegán, gluténmentes és nem tartalmaz tartósítószert. Mindezek ellenére (vagy éppen ezért) mindhárom ízben (tengeri sós, mangós-tengeri sós, csokoládés-tengeri sós) nagyon finom, és nemcsak snackként, de salátákba, joghurtba, fagylaltba feltétként is ajánlják.
Az innovációs díj nyertese a német fejlesztésű Pook Coconut Chips lett,
amelyet thai kókuszból, zsiradék hozzáadása nélkül készítenek
Ezüstérmes lett az „Adora”, a kemény, sötétbarna spanyol Marmand paradicsom, kivételesen jó arányú édes-savanyú ízzel és kitűnő pulton tarthatósággal.
A bronzérem nyertese a legalább 50% arányban fűből készült ökológiai csomagolóanyag, a Scheufelen Grass Paper – Greenliner termékcsaládja. A felhasznált nyersanyag segítségével a gyártás során jelentősen csökkenthető az energia- és vízfogyasztás.
Új termékek, új disztribúciós megoldás
Az ágazat működésének fenntartásához nem elegendő a termékfejlesztés. A mai kor embere hozzászokott ahhoz, hogy kedvenc gyümölcseihez és zöldségeihez egész évben hozzájut, függetlenül attól, hogy lakóhelyén éppen szezonja van-e az adott terméknek. Ezt az igényt a Fruit Logistica Trendjelentés 2018 szerzője, Rainer Münch szerint kizárólag az online kereskedelem segítségével lehet kielégíteni.
– Az online kereskedelem számos változást indít majd el a zöldség-gyümölcs kereskedelemben. A fogyasztók azt várják, hogy mindenhol és mindenkor hozzájuthassanak minden termékhez, és hogy a leszállított termék kiváló minőségű legyen. Ugyanakkor az online kereskedelem jó lehetőséget biztosít arra, hogy a regionális termékek kikerülhessenek a világpiacra – hangsúlyozta Rainer Münch, aki hozzátette: – A megkérdezett termelőknek csak 25 százaléka gondolta úgy, hogy termékeik alkalmasak lennének online kereskedelemre.
Az idei Fruit Logistica kiállításról sem hiányozhatott a magyar közösségi megjelenés
Az online kereskedelem új kihívások elé állítja az ellátási láncokat. Felgyorsul a szállítási idő, rugalmasan, pontosan és átláthatóan kell dolgozni. A stratégiai partnerség és a csökkentett beszállítói várakozási idő segíthet abban, hogy a fogyasztó gyorsan megkapja a frissárut.
Előrejelzések szerint a világ minden táján számolhatunk a zöldség- és gyümölcsfogyasztás növekedésével. Ezt a megnövekedett igényt csak termék- és csomagolásfejlesztéssel és az ágazati szereplők szoros összefogásával lehet kezelni.
A következő, 2019. február 6–9-e között megrendezésre kerülő Fruit Logistica 2019 kiállításon pedig talán már választ is kapunk az online kereskedelemmel kapcsolatban felmerült, kínzó kérdéseinkre.
Pónyai Réka
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >Magyar termékeket is beválogattak a leginnovatívabbak közé a SIAL Párizson
Hazai halból készült, extra proteintartalmú halchips, sárgabarackmaglisztből készült csokoládé, gyömbérrel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >