2010 rosszabb éve lehet a német háztartásoknak, mint a tavalyi esztendő
2009-ben Németországban a fogyasztás 0,4 százalékkal növekedett, fellendítve ezzel a gazdasági fejlődést. 2010-ben a háztartási kiadások várhatóan stagnálnak – derül ki a GfK Csoport legfrissebb kutatásából.
A felmérés eredményei azért is fontosak, mert Németország mint legfőbb exportpiacunk, gazdasági helyzete meghatározó a magyar gazdaság vonatkozásában. Ha a német gazdaság növekszik, az Magyarországon a beruházásokat növeli, az export lehetőségeinket kitágítja, és áttételesen a belső fogyasztás régóta várt növekedéséhez is hozzájárulhat.
A német lakosság nagy része nem érzékelte életkörülményeiben a pénzügyi és gazdasági válság negatív hatását a tavalyi évben. A munkaerőpiac meglepően erős növekedést mutatott 2009-ben, közel egymillió fő menekült meg a munkanélküliségtől a rövidített munkaidőnek köszönhetően. A csökkenő árak a GfK Fogyasztói Bizalom Index felmérése szerint fellendítették a fogyasztói vásárlóerőt, a vásárlási hajlandóságot. Nemzetközi összehasonlításban a német fogyasztók bizonyultak Európa optimistáinak.
A munkanélküliségtől és a növekvő energiaáraktól való félelem azonban az év vége felé elérte a német háztartásokat is és negatívan befolyásolta a fogyasztói bizalom alakulását.
A vezető gazdasági intézetek előrejelzéseivel összhangban a németek arra számítanak, hogy ugyan kisebb lendülettel, de 2010 elején a gazdaság fellendülése folytatódni fog. Azonban mind a fogyasztók, mind a szakértők arra számítanak, hogy az év során a munkaerő-piaci feltételek rosszabbodni fognak. A GfK stagnálást, és nem csökkenést vár a német háztartások fogyasztásában. A fogyasztás csökkenése valószínűleg az év második felében lesz majd érezhető.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Idén 11 milliárd forintra nőtt az agrárbiztosítási díjtámogatások keretösszege
Tavaly ötmilliárd forintról hétmilliárdra, idén pedig további négy milliárddal nőtt…
Tovább olvasom >Várakozáson felül javult a németországi fogyasztói hangulat
Várakozáson felüli mértékben javult a GfK gazdaságkutató intézet márciusra vonatkozó…
Tovább olvasom >Jelentés a Board roomból (1. rész) – Interjú Rózsai Rezsővel, a KPMG Magyarország vezérigazgatójával
Új cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judit a Boyden Executive Search partnere…
Tovább olvasom >