2010 rosszabb éve lehet a német háztartásoknak, mint a tavalyi esztendő

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 15. 00:02

2009-ben Németországban a fogyasztás 0,4 százalékkal növekedett, fellendítve ezzel a gazdasági fejlődést. 2010-ben a háztartási kiadások várhatóan stagnálnak – derül ki a GfK Csoport legfrissebb kutatásából.

A felmérés eredményei azért is fontosak, mert Németország mint legfőbb exportpiacunk, gazdasági helyzete meghatározó a magyar gazdaság vonatkozásában. Ha a német gazdaság növekszik, az Magyarországon a beruházásokat növeli, az export lehetőségeinket kitágítja, és áttételesen a belső fogyasztás régóta várt növekedéséhez is hozzájárulhat.
A német lakosság nagy része nem érzékelte életkörülményeiben a pénzügyi és gazdasági válság negatív hatását a tavalyi évben. A munkaerőpiac meglepően erős növekedést mutatott 2009-ben, közel egymillió fő menekült meg a munkanélküliségtől a rövidített munkaidőnek köszönhetően. A csökkenő árak a GfK Fogyasztói Bizalom Index felmérése szerint fellendítették a fogyasztói vásárlóerőt, a vásárlási hajlandóságot. Nemzetközi összehasonlításban a német fogyasztók bizonyultak Európa optimistáinak.
A munkanélküliségtől és a növekvő energiaáraktól való félelem azonban az év vége felé elérte a német háztartásokat is és negatívan befolyásolta a fogyasztói bizalom alakulását.
A vezető gazdasági intézetek előrejelzéseivel összhangban a németek arra számítanak, hogy ugyan kisebb lendülettel, de 2010 elején a gazdaság fellendülése folytatódni fog. Azonban mind a fogyasztók, mind a szakértők arra számítanak, hogy az év során a munkaerő-piaci feltételek rosszabbodni fognak. A GfK stagnálást, és nem csökkenést vár a német háztartások fogyasztásában. A fogyasztás csökkenése valószínűleg az év második felében lesz majd érezhető.




Kapcsolódó cikkeink