15 millió literrel csökkentené a Nemzeti Kereskedőház a tejkínálatot
Várhatóan 15 millió liter tejnek megfelelő tejport és vajat vásárol fel júniusban és júliusban az állami tulajdonú Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt – írja az agrarszektor.hu. A tranzakcióval az árletörő hatású időszakos tejtöbbletet csökkentenék a hazai piacon. Ennek érdekében az 1,4-1,5 milliárd literes éves hazai tejfelvásárlás egy százalékát vonnák ki a piacról.
Megkezdődtek az egyeztetések a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt.-vel arról, hogy a vállalat milyen feltételekkel vásárol majd fel sovány tejport és vajat a hazai piacról – közölte az agrárszektor.hu-val Mélykuti Tibor, a piaci szereplőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke. Mint ismert, a közelmúltban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy 1500 tonna termék felvásárlása jöhet szóba, amelynek költsége 1,5 milliárd forint lehet.
Az állami tulajdonú kereskedőház várhatóan júniusban és júliusban vásárolja fel a nyerstejből származó tejport, illetve a hozzá tartozó vajat, de további részletek egyelőre nem ismertek – tette hozzá az elnök. Annyi azonban biztos, hogy piaci alapú tranzakcióról van szó, amely így hazai vélemények szerint nem ütközik a sokkal rosszabb feltételeket kínáló uniós tejágazati intervenciós szabályozásba.
Az 1500 tonna tejpor és vaj mintegy 15 millió liter nyerstejnek felel meg, amely most feleslegként terheli a magyar piacot. E mennyiség körülbelül egy százalékát teszi ki az 1,4-1,5 milliárd literes éves tejfelvásárlásnak, de negyedévre vetítve már jelentősebb, 4-5 százalékos aránynak felel meg.
A felvásárlásra most azért van szükség, mert az EU-s tejkvóták áprilisi megszüntetése, illetve a tavaszi tejtermelést ösztönző enyhe tél miatt uniós szinten is nőtt a kínálat, így a magyar nyerstej iránti külpiaci kereslet csökkent, a literenkénti exportárak pedig 60-65 forintra zuhantak. A piacot terhelő tejtöbblet és az UHT-tejek árletörő, dömpingáras importja azzal fenyeget, hogy a 85 forint körüli literenkénti hazai tejfelvásárlási árak – amelyek tavaly óta már 10-15 százalékkal csökkentek – tovább esnek. Ennek veszélyét növelte, hogy a hazai feldolgozóknak tavasszal valóságos árháborút kellett vívniuk az olcsón behozott, akciós külföldi tejekkel, hogy megtarthassák belpiacaikat.(agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
A spanyol Uvesco felvásárlását fontolgatja a Carrefour
Médiabeszámolók szerint a spanyol Uvesco Group élelmiszer-forgalmazó cég PAI Partners-től…
Tovább olvasom >Megújította együttműködési megállapodását a Tetra Pak Hungária Zrt. és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.
Ismételten megújította együttműködési megállapodását a Tetra Pak Hungária Zrt. és…
Tovább olvasom >Hatékony és versenyképes tejiparra van szükség
Eljött az ideje a hazai tejipar fejlesztésének, olyan beruházásokra van…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >