15 millió literrel csökkentené a Nemzeti Kereskedőház a tejkínálatot
Várhatóan 15 millió liter tejnek megfelelő tejport és vajat vásárol fel júniusban és júliusban az állami tulajdonú Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt – írja az agrarszektor.hu. A tranzakcióval az árletörő hatású időszakos tejtöbbletet csökkentenék a hazai piacon. Ennek érdekében az 1,4-1,5 milliárd literes éves hazai tejfelvásárlás egy százalékát vonnák ki a piacról.
Megkezdődtek az egyeztetések a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt.-vel arról, hogy a vállalat milyen feltételekkel vásárol majd fel sovány tejport és vajat a hazai piacról – közölte az agrárszektor.hu-val Mélykuti Tibor, a piaci szereplőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke. Mint ismert, a közelmúltban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy 1500 tonna termék felvásárlása jöhet szóba, amelynek költsége 1,5 milliárd forint lehet.
Az állami tulajdonú kereskedőház várhatóan júniusban és júliusban vásárolja fel a nyerstejből származó tejport, illetve a hozzá tartozó vajat, de további részletek egyelőre nem ismertek – tette hozzá az elnök. Annyi azonban biztos, hogy piaci alapú tranzakcióról van szó, amely így hazai vélemények szerint nem ütközik a sokkal rosszabb feltételeket kínáló uniós tejágazati intervenciós szabályozásba.
Az 1500 tonna tejpor és vaj mintegy 15 millió liter nyerstejnek felel meg, amely most feleslegként terheli a magyar piacot. E mennyiség körülbelül egy százalékát teszi ki az 1,4-1,5 milliárd literes éves tejfelvásárlásnak, de negyedévre vetítve már jelentősebb, 4-5 százalékos aránynak felel meg.
A felvásárlásra most azért van szükség, mert az EU-s tejkvóták áprilisi megszüntetése, illetve a tavaszi tejtermelést ösztönző enyhe tél miatt uniós szinten is nőtt a kínálat, így a magyar nyerstej iránti külpiaci kereslet csökkent, a literenkénti exportárak pedig 60-65 forintra zuhantak. A piacot terhelő tejtöbblet és az UHT-tejek árletörő, dömpingáras importja azzal fenyeget, hogy a 85 forint körüli literenkénti hazai tejfelvásárlási árak – amelyek tavaly óta már 10-15 százalékkal csökkentek – tovább esnek. Ennek veszélyét növelte, hogy a hazai feldolgozóknak tavasszal valóságos árháborút kellett vívniuk az olcsón behozott, akciós külföldi tejekkel, hogy megtarthassák belpiacaikat.(agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Megvásárolja a Schwarz Csoport a hipermarketeket üzemeltető romániai La Cocoșt
Egy olyan piacon, amelyet a hipermarketek zsugorodása és a diszkontok…
Tovább olvasom >Drágult a tej, csökkent a túró: átalakulóban a hazai tejtermékpiac
A hazai tejtermékek ára 2025 első felében jelentős éves drágulást…
Tovább olvasom >Csökkenő árbevétel mellett is javuló eredmények: nehéz év után stabilizálódik az Alföldi Tej Kft.
Lélegzethez jutott az Alföldi Tej Kft. 2024-ben: bár a vállalat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >