147 milliárdos forgalom recept nélküli gyógyszerekből és gyógyhatású készítményekből
Recept nélkül kapható gyógyszerekből és gyógyhatású készítményekből (OTC) 11 százalékkal, mintegy 147 milliárd forintra nőtt a kiskereskedelem (patikák és patikán kívüli forgalom) bevétele tavaly, az előző évhez képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat, az általa mért ötvenhárom különböző termékcsoport adatai alapján.
– Legnagyobb a kereslet vitaminok és étrendkiegészítők iránt, amelyek 31 százalékkal részesedtek az összes bevételből múlt évben – tájékoztat Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – Utánuk következnek az általános láz- és fájdalomcsillapítók 16, valamint a köhögéscsillapítók 7 százalékos piacrésszel. Erre a három kategóriára jut a teljes forgalom több mint fele; 54 százaléka.
Osztoics Bernadett kiemeli a trendekből, hogy a legnagyobb forgalmú OTC termékek közül átlag feletti növekedést regisztrált a Nielsen például általános láz- és fájdalomcsillapítóknál (13), köhögéscsillapítóknál (14 százalék), orrdugulás elleni szereknél (17 százalék), puffadás elleni szereknél (12), hasmenés elleni szereknél (16), továbbá gombaellenes szereknél (13).
Ami a tévében történő reklámozást illeti: A Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákat alapul véve, recept nélkül kapható gyógyhatású készítményekre a piaci szereplők költése – hivatalos listaáron – tavaly mintegy 133 milliárd forintot tett ki. Ez 7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.
A tévéreklámköltésből legnagyobb rész tavaly a megfázás, influenza elleni készítményekre jutott (23 százalék). Utánuk következik a fájdalomcsillapító, nyugtató (14), vitamin és vitaminital (12), emésztést javító készítmények (11) ízületi bántalmak elleni készítmények (7), bőrgyógyászati készítmények és allergia elleni készítmények (3-3), majd a többiek.
Egyik évről a másikra legnagyobb mértékben, 36 százalékkal emelkedett a tévéreklámköltés ízületi bántalmak elleni készítményeknél, 24 százalékkal allergia elleni készítményeknél, egyaránt 16-tal pedig megfázás, influenza elleni készítményeknél, valamint szemcseppnél.
Táblázat. A Nielsen által mért recept nélkül kapható gyógyszerek és gyógyhatású készítmények (OTC) – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a legnagyobb kategóriák részaránya, 2013-ban. Százalékban.
Kategória | % |
Vitaminok és étrendkiegészítők |
31 |
Általános láz- és fájdalomcsillapítók |
16 |
Köhögéscsillapítók |
7 |
Visszeres véna kezelésére való készítmények |
5 |
Orrdugulás elleni szerek |
5 |
Puffadás elleni szerek |
3 |
Hasmenés elleni szerek |
3 |
Gombaellenes szerek |
3 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Táblázat. A Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákat alapul véve, recept nélkül kapható gyógyhatású készítményekre (OTC) a piaci szereplők – listaáron – történő tévéreklámköltéséből a legnagyobb részesedést elért kategóriák részaránya. Százalékban.
Kategória | % |
Megfázás, influenza elleni készítmények |
23 |
Fájdalomcsillapítók, nyugtatók |
14 |
Vitamin és vitaminital |
12 |
Emésztést javító készítmények |
11 |
Ízületi bántalmak elleni készítmények |
7 |
Bőrgyógyászati készítmények |
3 |
Allergia elleni készítmények |
3 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >