14 napos fizetési határidő a Tescónál

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 10. 26. 10:23

Közepes és nagyméretű szállítói számára egységesített kifizetési feltételeket vezet be, legkisebb partnereinek pedig gyorsabban ­fizet a Tesco. Ez a változtatás egy mozzanata annak a törekvésnek, hogy egyszerűbben, de hatékonyabban működő vállalattá váljanak, olyan üzletlánccá, amely csapatként működik együtt szállítóival ­annak érdekében, hogy minőségi termékek minél szélesebb választékát kínálhassa vásárlóinak, mondta el lapunknak Jamie Walker, a Tesco közép-európai beszerzési igazgatója.

– A Tesco kicsit több mint egy évvel ezelőtt egyesítette közép-európai üzletágait. Mi volt az átszervezés célja?

– Az ok, amiért az egyetlen közép-európai üzleti egység létrehozása mellett döntöttünk, meglehetősen egyszerű: az eddiginél erősebb, ugyanakkor egyszerűbben működő vállalattá szeretnénk válni. Bármely országban is folytassuk tevékenységünket, a célunk mindenhol ugyanaz: szeretnénk napról napra többet nyújtani vásárlóinknak. Ezt szem előtt tartva hozzuk meg döntéseinket, és ez alakítja minden lépésünket. A célunk egyértelműen tükrözi azt, amiben a Tesco mindig is a legjobb volt, hogy a vásárlókat helyezzük az előtérbe, a kedvenc áruházuk legyünk, és hogy kis lépésekkel jelentős változásokat érjünk el. Kiváló példa erre legutóbbi bejelentésünk, amely szerint 30 napról 14-re csökkentjük a kisebb szállítóinkra vonatkozó fizetési határidőnket.


– A Tesco közép-európai beszerzési igazgatójaként miképp látja a jövőt?

– A legfontosabb – röviden megfogalmazva –, hogy csapatként működjünk együtt a szállítóinkkal, hogy a minőségi termékek minél szélesebb, a vásárlóink igényeit maradéktalanul kielégítő választékát kínálhassuk. Így tudunk többet nyújtani az európai vásárlóknak. Ezért az egyik legfontosabb terület, ahol változtattunk üzletpolitikánkon, az a szállítókkal kialakított partnerkapcsolat kezelése. Mi minden eladott termék mögött látjuk azokat a helyi vállalkozásokat és embereket is, akikkel nap mint nap dolgozunk. Ahhoz, hogy kiváló minőségű termékeket kínálhassunk vásárlóinknak, a szállítói kapcsolatok fejlesztésére, a hosszú távú, erős kapcsolatok kiépítésére és a közös értékteremtésre kell törekednünk velük.

– Mely területeken hozza helyzetbe a ­Tesco a magyarországi szállítókat?

– A velünk való együttműködéssel a helyi vállalkozások megerősödhetnek. Nagyvállalatként ugyanis hozzájárulhatunk működésük fejlesztéséhez, igen komoly vásárlóbázis eléréséhez, és értékesítésük növeléséhez is. Az üzletágak egyesítésének eredményeképpen létrejött Tesco Európa pedig azzal is támogatja a helyi szállítókat, hogy a közép-európai áruházakban is értékesíti termékeiket. Tökéletes példa erre a görögdinnye: a szezonban magyar dinnyéből 8 millió kilogrammot értékesítettünk Magyarországon, és további 8 millió kilogrammot exportáltunk a közép-európai áruházainkba. Vagy egy másik kiváló példa a Magyar Bormustra, amelyet idén is támogattunk, és ahol 9 bort díjaztunk „Best buy” elismeréssel. Ezek a díjnyertes borok a Tesco Borfesztivál hónap keretein belül minden közép-európai áruházban kaphatóak. Így a kisebb borászatoknak is esélyt biztosítunk arra, hogy boraikat szélesebb közönségnek is bemutathassák.

– Milyen lépésekkel teszik hatékonyabbá a szállítókkal folytatott együttműködést a közép-európai régióban?

– Megkönnyítjük számukra a velünk való közös munkát. Tudjuk, hogy az összes résztvevő szoros együttműködésére van szükség ahhoz, hogy a megfelelő áron kínálhassunk minőségi, innovatív termékeket a vásárlóknak. Ez összetett feladat, amely jobb minőséget és szolgáltatásokat, valamint költséghatékonyabb, a kockázatokat kezelő, nem pedig egyszerűen csak áthárító, tartós kapcsolatokat eredményez. Ezért tartjuk fontosnak, hogy partnerként működjünk együtt szállítóinkkal, hiszen csak így teremthetünk értéket a vásárlók számára most és a jövőben egyaránt. Azonban azt is látjuk, hogy ez csak akkor működik, ha minden fél hosszú távon fenntartható üzleti modellel dolgozik, és mindenki számára nyereséges az együttműködés.

Az elmúlt év során számos lépést tettünk annak érdekében, hogy egyszerűbbé tegyük a szállítók számára a Tescóval való együttműködést. Létrehoztunk egy, a négy piacon egységes közép-európai beszerzési csapatot, amely a termékek teljes életciklusát nyomon követi. A rendszeres kommunikáció érdekében elindítottuk a szállítói hírlevelet, a nemzetközi szállítói „Ne hallgass!” vonalat, és szállítói konferenciákat vezettünk be. Lengyelországban jelenleg teszteljük, és mind a négy közép-európai országra kiterjesztjük a Szállítói Tudakozót, amelynek segítségével a szállítók egyetlen forrásból, 48 órán belül válaszokat kaphatnak a Tescóval folytatott együttműködéssel kapcsolatban felmerülő kérdéseikre.

Most pedig az átláthatóság és az egyszerűség növelése érdekében a közepes és nagyméretű szállítóink számára egységesítettük a fizetési feltételeket: a frissáru és egyéb élelmiszer szállítóinak 30, a nem élelmiszerjellegű szárazáru-szállítóknak maximum 45, míg az egyéb, nem élelmiszerjellegű terméket szállítóknak 60 nap lesz a meghatározott kifizetési határidő. Mindemellett pedig örömmel jelentettük be, hogy egyszerűsítjük a kisebb szállítókra vonatkozó fizetési feltételeket is.

– Hogyan módosította a Tesco a fizetési határidőt a kisvállalkozások számára?

– 30 napról 14 napra csökkentettük a fizetési határidőt a kisvállalkozások számára. Az új határidők 2016. október 1-től lépnek életbe. Ez a lépés kifejezetten arra szolgál, hogy segítse a kisvállalkozásokat, valamint hogy egyszerűbb, átláthatóbb rendszert hozzunk létre, és erősebb partnerkapcsolatokat építhessünk ki szállítóinkkal. A rövidebb fizetési határidők azokra a közép-európai szállítóinkra vonatkoznak, melyek éves árbevétele nem haladja meg a 25 000 angol fontot, azaz – a Tesco által ebben a pénzügyi évben használt rögzített átváltási ráta szerint – 10,66 millió forintot. Fontos megjegyeznem azt is, hogy az elmúlt 2 év során több változtatást is bevezettünk a fizetési folyamatunkban, amely így jelentős mértékben javult – jelenleg Közép-Európában a kiállított számlák 84%-ának kifizetése a határidő előtt megtörténik.

– Hány szállítót érint a rövidebb fizetési határidő Közép-Európában, illetve Magyarországon?

– Közép-Európában közel 1000, Magyarországon pedig 176 szállítóra vonatkoznak az új, rövidebb határidők.

– Méri-e a Tesco – és ha igen, hogyan – a szállítók elégedettségét és az együttműködés sikerességét?

– Igen, rendszeresen végzünk elégedettségi felméréseket a szállítók körében, melynek keretében megismerhetjük véleményüket a közös munkáról, és igyekszünk megfelelő módon reagálni a felmerülő igényekre. Büszkén mondhatjuk, hogy ezek az eredmények folyamatosan javulnak. (x)

Kapcsolódó cikkeink