Magyar Élelmiszerkönyv: a prémium szint bevezetése versenyképesebbé teszi az élelmiszeripart

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 03. 09. 13:17

Folyik a Magyar Élelmiszerkönyv szabályrendszerének átalakítása; a szabályozás kiegészül a magyar hagyományokra, illetve a magasabb szintű elvárásokra alapozott önkéntes rendszerrel, az úgynevezett emelt szinttel – mondta Kardeván Endre, a Vidékfejlesztési Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért és agrárigazgatásért felelős államtitkára kedden Kecskeméten.

Az új előíráscsomag elsősorban azokat az élelmiszergyártókat szeretné segíteni, akik igényesebb, magasabb hozzáadott értékű, kiemelkedő minőségű termékeket állítanak elő – mondta az államtitkár az Univer Product Zrt. telephelyén tartott sajtóbeszélgetésen.

Az államtitkár hangsúlyozta: A prémium szint követelményeinek a meghatározásával a minisztériumnak az a célja, hogy változást idézzen elő az értékarányos ár fogyasztói megítélésében, elismerje a gyártók minőségi törekvéseit, továbbá jobb minőségű élelmiszerek előállítására motiválja az előállítókat.

Kardeván Endre államtitkár példaként hozta fel: Az emelt szintnek megfelelő lekvároknál például nem alkalmazható sem tartósítószer, sem mesterséges színezék, sem aroma, sem pedig mesterséges édesítőszer. Az emelt szintű, vagyis prémium minőségű szörpök ugyancsak nem tartalmazhatnak tartósító- vagy édesítőszert. Az emelt szintű követelményeknek a lekvárok és a szörpök is csak akkor felelnek meg, ha minimum hatvan százalék gyümölcsöt tartalmaznak. Előírás az is, hogy a különleges minőségű lekvárféléket csak üveg, cserép vagy porcelán csomagolásban lehet forgalomba hozni.

A kétszintű szabályozás részeként 2010 novemberében elkészült a megkülönböztető minőségi jelzéssel ellátott lekvár-és szörp termékkategória szabályozása.

Gyaraki Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium főosztályvezetője előadásában kiemelte: Új alapokra kell helyezni a magyar élelmiszeripart, mert az árversenyben csak nehezen tudunk versenyképesek lenni, viszont a minőségben versenyképesek tudunk lenni.

A versenyképesség érdekében a kis- és középvállalkozásoknak együtt kell működni – fűzte hozzá. Véleménye szerint meg lehet és meg kell változtatni a magyar élelmiszeripari termékekről kialakított képet. Az egészséges táplálkozás propagandáját kiemelt feladatnak nevezte Gyaraky Zoltán, mert az egészségkárosodás 75-80 százalékát a nem megfelelő táplálkozás okozza.

Molitórisz Károly, a száz százalékban magyar tulajdonban lévő, kecskeméti Univer Product Zrt. vezérigazgatója, a cég múlt év végén hozott döntését ismertette, mely szerint újra bevezetik a Kecskeméti Konzervgyár Zrt. Magyar Tradíció márkáját, mellyel a hazai piacon egy klasszikus magyar márkát kívánnak újjáéleszteni. A márkanév alatt piacra kerülő termékek legfontosabb jellemezője, hogy kizárólag hazai, elsősorban Kecskemét környékén termelt alapanyagokból, tartósítószer, valamint ízfokozók felhasználása nélkül készülnek. A vezérigazgató hangsúlyozta: Ezek a termékek megfelelnek a Magyar Élelmiszerkönyv emelt szintű szabályozásának – írja a vallalkozoinegyed.hu.

Kapcsolódó cikkeink