Zöldülő gasztromarketing és Z-gen

Szerző: Barok Eszter Dátum: 2025. 02. 20. 20:45

A Magyar Marketing Szövetség HoReCa & Event és Zöld Tagozat marketing konferenciája november végén a METRO Gasztroakadémián került megrendezésre, mintegy 70 vendéggel.

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

A fő fókuszt ezúttal a generációk (leginkább a Z-generáció) kapták, a pult mindkét oldalán: munkaerőként és fogyasztóként, de terítékre került a fővárosi és vidéki gasztromarketing, továbbá a fenntarthatóságra épülő innovációk is.

Hermann Zsuzsanna, az MMSZ Zöld Tagozatának elnöke és Bódi Krisztina, a HoReCa&Event Tagozat operatív vezetője együtt vezették a novemberi közös, nyílt ülést, amelyen több mint 70 résztvevő vett részt a METRO Gasztroakadémia konferenciatermében

Diverz csapattal a legjobb

Felker Noémi
üzletfejlesztési
tanácsadó

Felker Noémi üzletfejlesztési tanácsadó X-generációsként állítja: a céges sikerek nagy részét a Z-generációval érte el, igaz, diverz csapatokban. Felismerte, hogy míg saját generációja feladatorientált, „a Z-sek” élményorientáltak: annak illusztrálására, hogy milyen attitűdöt vár el az ügyfelekkel szemben, két étterembe is elvitte a munkatársakat, akik így már értették, mi a cél. A munkaerőpiac jelenlegi legfiatalabbjait – akik 1,3-1,5 millióan vannak, noha nagy részük külföldön él – újabb és újabb mérföldkövek elérésével kell motiválni: nem véletlenül születnek egyre furább csengésű titulusok. A Z-sek interperszonális kapcsolatok terén gyengén állnak, sokszor köszönni is meg kell őket tanítani. Az ő világukban a horizontális kommunikáció a természetes, nem képesek értelmezni az alá-fölé rendelő viszonyt. Az online jelenlét olyannyira fontos számukra, hogy a személyes megjelenés alapjait sokszor a nulláról – a kézmosás fontosságával – kell kezdeni. A figyelmüket nehéz felkelteni és megtartani, de ha bevonódnak, remek csapatmunkára képesek.

Bősze Ákos
HoReCa-fejlesztési
vezető
METRO

Bősze Ákos, a METRO HoReCa-fejlesztési vezetője „Generációk a pult két oldalán” című előadásában kiemelte, hogy baby boomerek egyre kevésbé tudják megfizetni az éttermi szolgáltatásokat, jelenleg az Y-generáció fiatal családosai hozzák a legnagyobb növekedést, de a 23–27 évesek hamarosan átveszik a vezetést. Ez egy rendkívül ambiciózus, gyorsan magasra törő generáció, akiknek jelentős része későn lép ki a mamahotelből – anélkül, hogy főzni tudna. A vendéglátó egységekben szocializálódnak, igénylik a figyelmes, udvarias kiszolgálást, az esztétikus tálalást, de már az interaktív játékokat, vetélkedőket is. Fontos számukra az egészséges és mentes étkezés, 2030-ra a fogyasztók több mint 50%-a valamilyen intoleranciával fog küzdeni. Jön fel a vegetáriánus és vegán vonal is, egészségügyi és etikai okok miatt egyaránt – fontos az edukáció ezen a területen.

A vidéki gasztrokirándulás

Forrai Miklós
étterem-tulajdonos
Alessio

Forrai Miklós az Alessio étterem képviseletében a budapesti és vidéki gasztromarketing kapcsán elmondta, hogy az alá-fölé rendeltség valóban egyre inkább kezd eltűnni, a vendégek komplex, de laza éttermi élményekre vágynak, ezáltal a fine dining kifutása is kérdésessé válik. Fontos, hogy a séf már az étterem kialakításában is részt vegyen, emellett jól kommunikáljon, át tudja adni a felszolgálóknak a napi kínálattal kapcsolatos információkat. Komoly kihívás, hogy a borfogyasztás világszerte visszaesett (a fiatalok inkább long drinkeket isznak, sokszor alkoholmentes verzióban), a francia borászok ma gasztróssal már le se ülnek tárgyalni, kizárólag nagykereskedőkkel üzletelnek.

Budapest előnye, hogy könnyű meghatározni a célcsoportot, nagyobb a merítés, egyszerű megtalálni a lokációt. Hátrány a hatalmas konkurencia és a nagy a zaj, nehéz kampányt építeni. A vidéki gasztronómia egyfajta kirándulás, alulról érdemes építkezni, egy kávé itt, egy ebéd ott, és akkor már beül az autóba a vendég. Fontos az egyedi koncepció.

A GeoGo alkalmazás, amelyről Markus Jafet beszélt, egy innovatív eszköz, amely a felhasználók egészséges életmódját támogatja túrázási és sportolási lehetőségek, valamint egészségügyi adatok mérése révén. Több mint 25 000 felhasználóval és 1400 validált túraútvonallal rendelkezik, amelyek Magyarországon, illetve nemzetközi szinten, pl. Párizsban és New Yorkban is elérhetők. Budapest, Debrecen és Szeged környéke kiemelt aktivitási központok. Az alkalmazás fontos kapcsolódási pontja a HoReCa szektorral, hogy a hotelek és wellnessközpontok saját túraajánlatokat integrálhatnak a rendszerbe, ezzel bővítve a vendégek számára kínált élményeket.

Dr. Rákóczi János (OPERA GIN), Dani David (Vaj Bisztró és Vendégház), Vári Adrienn (GasztroÉn), Huszár Orsolya (Pasaréti Közösségi Ház) – moderátor Kaszás Attila (Viwa)

A bor háttérbe szorul

A HoReCa és Event szektor kommunikációját elemző kerekasztal-beszélgetés résztvevői a különböző üzleti modellek és kihívások sokszínűségét mutatták be.

Dr. Rákóczi János (OPERA GIN) a minőség, design és életérzés szerepét hangsúlyozta. Az első magyar ginmanufaktúra zrt. országos disztribúcióval, saját webshoppal és ready-to-drink koktélokkal igyekszik a fiatalabb generációkat megnyerni. Dani David Chef (Vaj Bisztró) a villányi régió boralapú vendéglátásának marketingkihívásait emelte ki. A borfogyasztás visszaesését a gin és whisky népszerűsége ellensúlyozza, a siker kulcsa a minőségi alapanyagok és a barátságos, laza környezet. Kreatív ötletekkel, pl. állatbarát, kuponos akciókkal igyekeznek vendégeket vonzani. Vári Adrienn (GasztroÉn) a mentes étkezés niche piacára fókuszált, a szegmens mérete persze kihívást jelent. A COVID után újraindított lakásétterem jellegű főzőiskolája erős online marketinggel építi márkáját. Huszár Orsolya (Pasaréti Közösségi Ház) a közösségi élményekre és a modern kommunikációs csatornákra, pl. a TikTokra helyezi a hangsúlyt, havi 30-35 poszttal építve a kapcsolódást.

Folyamatos a tapasztalatcsere

A délelőtti előadások után a vendégek megtekintették Molnár Balázs, a budaörsi áruház igazgatója segítségével a METRO fenntarthatósági újításait, és hallhattak a jövőbeli tervekről is.

Tulkán Tímea
saját márka és
kereskedelmi aktivitások
vezető
METRO

Tulkán Tímea elmondta, hogy a METRO célja 2030-ig 10 000 tonna műanyag csomagolás megszüntetése, a saját márkás termékek csomagolásában az újrahasznosított műanyag arányának 30%-ra növelése, valamint a 100%-ban újrahasznosítható, komposztálható csomagolások bevezetése. A csomagolás terén számos újítást vezettek be, pl. a műanyag helyett Tetra Pak csomagolást, amely nemcsak környezetbarát, de a szállítási hatékonyságot is javítja, mivel kevesebb kamion szükséges a szállításhoz – így 51 tonna műanyag felhasználását szüntették meg kevesebb mint egy év alatt. A 26 METRO-ország között rendszeresek a tapasztalatcserék ESG-téren.

Perendi Péter
minőségbiztosítási és
fenntarthatósági vezető
METRO

A METRO fenntarthatósági stratégiájának három pillére: a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, diverzitás és befogadás, valamint az élelmiszer-pazarlás minimalizálása – mutatott rá Perendi Péter, a METRO minőségbiztosítási és fenntarthatósági vezetője. A vállalat célja, hogy 2040-re karbonsemlegessé váljon, 2030-ra pedig a Scope 1-ben és Scope 2-ben 60%-os, Scope 3-ban pedig 15%-os csökkenést érjen el. 2024-ben hat áruházban telepítenek napelemeket, évente 160 tonnával csökkentve a CO₂-kibocsátást. A vállalat saját autóflottájának 90%-a már hibrid, az energiafelhasználás optimalizálása pedig LED-világítással, vízfogyasztás-csökkentéssel és korszerűbb hűtési rendszerekkel történik. Az élelmiszer-pazarlás visszaszorítására a METRO 2025-re 50%-os csökkentést vállalt, miközben a fenntartható beszerzési stratégiák is kiemelt szerepet kapnak. //

Kapcsolódó cikkeink