Zöldfűszerek teszik változatosabbá a magyar konyhát

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 05. 27. 08:00

A trendek a változatosabb fűszerezés irányába mutatnak, de ez nem jelenti például a tradicionális pirospaprika alkonyát, sőt! Esetében még egy komolyabb áremelkedés sem gátolta meg a fejlődést. Jól megfér a piacon az egészségesebb étkezés terjedő trendjét mutató, szintén fejlődő zöldfűszerekkel, vagy éppen az alacsony árszínvonalukkal vonzó ételízesítőkkel.Bár a fűszerek és ételízesítők átlagára általában véve stagnál vagy csökken, egy kivétel még akad: a pirospaprika. Az elmúlt években jelentősen növekedtek a termelői költségek, ami főként az energia- és üzemanyagárak, az élőmunka és a kemikáliák drágulásával magyarázható. A termelői kedv csökkenése maga után vonta a termőterület szűkülését, így a feldolgozók csak magasabb felvásárlási áron jutnak jó minőségű magyar alapanyagokhoz.
– Továbbra sem célunk az olcsóbb importpaprika arányát a klasszikus kategóriákban megnövelni, ez magyarázza az utóbbi néhány év áremeléseit. A piaci megelégedettséget mutatja, hogy a fűszerpaprika értékesítési volumene az áremelés ellenére nőtt – mondja Zuberecz Anett, a Szegedi Paprika ZRt. marketingmenedzsere.
– Az idei évre a fűszerpaprikát termelő gazdák felé a felvásárlási ár további növekedését kellett bevállalnunk annak érdekében, hogy a fűszerpaprika-termő területek ne csökkenjenek. Ezt a megkötött szerződésekkel sikerült elérni, sőt az előző évhez képest nagyobb területet vetettek be, de a termés alakulását az időjárás nagyban befolyásolhatja – beszél a 2009-es év kilátásairól Heltai Gábor, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi igazgatója.

Mono – színesebben
A keverékek színes piacán a nemzetközi fűszerkeverékek térnyerése szembeötlő, ugyanakkor a grillfűszerek minimális csökkenése feltételezhetőleg a hűvösebb nyár számlájára írható. De a piacukat csökkenthetik olyan konkurens termékkategóriák is, mint a pácok.
Bár a szezonalitás a fűszerkeverékek piacán elég jelentős, vannak fűszerkeverékek (például a szárnyas, fasírt, fokhagymás), amelyek egész évben kiegyensúlyozott forgalmat biztosítanak.
– Hazánkban a grillezés mellett igen kedvelt főzési forma a bográcsozás is. Ehhez kínálunk bográcsos fűszerkeverék-családot 3 ízben – említi meg Zvolenszki János, a Böllér Food Kft. ügyvezetője.
A monofűszerek között a zöldfűszerek forgalma erősödik (például tárkony, bazsalikom, oregano), az egészséges étkezésre figyelők növekvő táborának köszönhetően.
– Ez egyben a fűszerezési szokásokat is jó irányba változtatja, mert míg korábban jellemzően viszonylag egysíkú volt a magyar konyha fűszerfelhasználása, mára kreatívabbá vált a fűszerhasználat – emeli ki a trend egy másik pozitív oldalát Heltai Gábor. – Ezért is került például a Házi Arany Tárkony fűszerünk megújult, szép csomagolásba.

A legolcsóbb megoldás fűszerezésre
A Nielsen adatai szerint ételízesítőből adnak el a legtöbbet – viszont értékben csak feleannyi részt hasít ki az egész piacból, mint mennyiségben, alacsonyabb árszínvonala miatt.
– Az olcsó ételízesítők iránt nő a kereslet, a saját márkás termékek forgalma emelkedik – osztja meg velünk tapasztalatait Zvolenszki János. – A piac a 100 grammos és 1 kilogrammos kiszereléseket igényli leginkább portfoliónkból.
Az ételízesítők között különbséget kell tenni sótartalmuk alapján.
– Úgy gondolom, vannak az „ételízesítők” és az ízesített sók – mondja Heltai Gábor. – Egy 70 százalék sótartalom feletti terméknél véleményem szerint már nem beszélhetünk ételízesítőről, és az ilyen termék már inkább egy „nagyon drága só”. Az a fogyasztó, aki megszokott egy ételízesítőt, és a kedvezőbb ár miatt áttér egy másik, szintén ételízesítőnek nevezett termékre, könnyen elsózhatja ételét, amennyiben hasonló módon használja azt, mint előtte a másikat. Ezért mindenképpen javaslom az ismert gyártói márkákat, amelyekben nem lehet csalódni. Ezek között a Vito ételízesítő jó választás, hisz minősége megegyezik a piacvezető márkák minőségével, árfekvésben pedig 30-40 százalékkal kedvezőbb.
Az egészséges étkezésre figyelőknek az ételízesítők között egyelőre szűk választási lehetőségük van, hiszen az ételízesítők mindegyike tartalmaz tartósítószereket, ízfokozókat és hozzáadott cukrot. Ezért ezek elhagyása, lecserélése egy ígéretes innovációs irányt jelent. A Házi Piros Paprikánál már van is ilyen termék: a Reform Vito, amely ezeket nem tartalmazza.

Pirospaprikánál a csomagolás lehet előrelépés
De mi a helyzet a pirospaprikával, amely az egyik „legmagyarosabb” fűszer, igazi hungarikum? Itt nehezebb sikeres innovációkat bevezetni.
A Szegedi Paprika Fűszer- és Konzervgyártó ZRt., mint a legnagyobb múltú fűszerpaprika-őrleményeket előállító cég, elsősorban a csomagolás korszerűsítésében látja az előrelépés útját. Fűszerpaprikáik több kiszerelésben kerülnek forgalomba, hagyományos és díszkiszerelésű formában is. Különleges fűszerpaprika-őrleményük megtalálható díszdobozban is. Ez magyaros jellege mellett praktikus is, mind a tárolás, mind az aroma és a szín megtartása miatt.
– A kereskedelmi tapasztalatok igazolják a feltevést, hogy nem elég jó terméket előállítani, döntő szerepe van a jól megtervezett csomagolásnak – hívja fel a figyelmet Zuberecz Anett. – A figyelemfelkeltő, de nem harsány és nem tolakodó, ízléses grafika jó kiegészítője kell, hogy legyen a szöveges, informatív elemeknek. A tradícióra és a felhasználásra utaló megjelenés is az áru egyediségét, különlegességét kiemelve segíti a vásárlói döntést. Díszkiszerelésű paprikáink csomagolási megoldásai – díszdoboz, szórófejes kiszerelés, molinós-fehér zsákos paprika, nemzeti színű szalaggal átkötve, visszazárható-aromatartó csomagolás – a prémium jelleget domborítják ki.
Színesedő termékpalettájuk, a rendezvényeken, árubemutatókon való aktív jelenlétük mind-mind a brand erősítését szolgálják a vásárlók felé. Ugyanebből a célból túltöltéssel is kedveskednek a fogyasztóiknak.
A gyártói márkák erősek a piacon, a legismertebb és legerősebb márka a Kalocsai és Szegedi paprika, de a lassan 20 éve piacon lévő Házi Arany márka is felzárkózott a két tradicionális márka mellé. Heltai Gábor szerint azonban a „hungarikumság” önmagában nem elég. Véleménye szerint az agrártárca kicsit mostohagyermekként kezeli ezt a fűszert. A legkevésbé támogatott növény, a munka- és költségigénye pedig a legnagyobb.
– Ráadásul egy új jogszabályváltozás tovább erősítheti a feketekereskedelmet – fűzi hozzá. – A változás szerint a következő évtől az őstermelők szabadon értékesíthetnek paprikaőrleményt. Kérdés, hogy az élelmiszer-biztonsági és higiéniai szempontokat ki és hogyan kontrollálja?

Intenzívebb és hatékonyabb nyári aktivitások
A Házi Piros Paprika Kft. Házi Arany márkájának erősítésére évek óta marketingkampányt szervez – idén sem lesz másképpen.
– Ebben a „válságos időszakban” még intenzívebben kellene kommunikálni a fogyasztók felé, de mivel több pénz nincs erre, ezért nagyobb figyelmet kell fordítanunk arra, hogy a pénzt hatékonyabban költsük el – mondja a kereskedelmi igazgató.
Újdonsággal nem készülnek a szezonra. Viszont a marketingkampányuk része lesz egy promóció, amelyben a szezontermékeik is szerepet kapnak.
A Böllér Food Kft. szortimentben igyekszik kielégíteni a vásárlók igényeit, a sós fűszerek mellett kínálnak édes fűszereket is.
– Termékeink összeállításában, reklámozásában is nagy sikerrel vesz részt Benke László mesterszakács. A Laci bácsi fűszercsalád mellett az árérzékeny vásárlóknak kedvezőbb fogyasztói áron kínáljuk a Böllér Konyhavarázs termékcsaládot is. Ebben a témakörben is tervezünk újdonságokat. A cég a nyáron marketingtevékenységének középpontjába egy felfutó termékcsaládját állítja. Ez a Varázspác névre hallgat. Itt a fűszerkeverék mellett a tasakban olaj is van, így kész páccal lehet dolgozni a konyhában.
Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink