Zéró kibocsátásban gondolkozik a Lidl 2050-re
A Lidl új, ambiciózus klímacélok mentén elkötelezte magát amellett, hogy 2050-re nettó zéró kibocsátást érjen el a teljes ellátási láncában. Ezzel a vállalat nemzetközi CSR stratégiájának részeként ismét jelentősen növeli elkötelezettségét a fenntartható üzleti gyakorlatok és a klímavédelem iránt. Az áruházlánc már most is jelentős, 2019-hez képest 52%-os üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentést ért el minden országban, ahol jelen van.
A Lidl, Európa egyik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi vállalataként minden üzleti egységére és ellátási láncára vonatkozóan elkötelezte magát amellett, hogy nettó zéró kibocsátást érjen el 2050-re. Ez azt jelenti, hogy a vállalat a nullához lehető legközelebbi értékre csökkenti üvegházhatású gázkibocsátását 2050-ig. A nettó zéró célkitűzés magában foglalja a Scope 3 kibocsátásokat is, vagyis a beszállítói (upstream) és a vevői (downstream) ellátási láncbeli kibocsátásokat. Ezek azok a területek, ahol a vállalat teljes kibocsátásának több mint 90 százaléka keletkezik.
Összefogás a kibocsátás csökkentéséért
A Lidl a nettó zéró elérése érdekében most újabb, konkrét célokat fogalmazott meg klímastratégiájában a Scope 3 kibocsátásaihoz kapcsolódóan: 2034-ig a vállalat célul tűzte ki az üvegházhatású gázkibocsátások 42,4%-os csökkentését a mezőgazdasághoz, az erdészethez és egyéb földhasználathoz kapcsolódóan (FLAG kibocsátások). Emellett elkötelezte magát amellett is, hogy ugyanebben az időszakban[1] 35%-kal csökkenti az energia- és ipari szektorban (E+I) keletkező kibocsátását.
Ennek érdekében az áruházlánc a jövőben még szorosabban együttműködik partnereivel és beszállítóival. A vállalat a legnagyobb beszállítói számára, akik a termékekkel kapcsolatos kibocsátások (Scope 3) 75%-áért felelősek, előírja, hogy 2026-ig határozzák meg saját klímacéljaikat a Science Based Targets kezdeményezés (SBTi) kritériumainak megfelelően. Az SBTi egy globális kezdeményezés, amely segítséget nyújt a vállalatoknak abban, hogy tudományosan megalapozott célokat tudjanak kitűzni az üvegházhatású gázok csökkentésére, összhangban a legfrissebb tudományos eredményekkel. A Lidl a megfelelő intézkedések révén támogatja és lehetővé teszi beszállítói számára e célok elérését.
A klímastratégia eddig elért mérföldkövei
A Lidl ezidáig már 52%-kal csökkentette működéséhez kapcsolódó CO2-kibocsátását (Scope 1 & 2)[2]. Ennek eléréséhez leginkább a megújuló energiák használata járult hozzá: 2022. március 1-je óta a vállalat országokon átívelően 100%-ban zöldáramot[3] használ teljes üzlethálózatában, logisztikai központjaiban és irodaházaiban.
A Lidl nemzetközi szinten további intézkedéseket is sikeresen végrehajtott, a Lidl Magyarország például a következőket:
Energiahatékonysági intézkedések: Az energiahatékonyság érdekében a Lidl Magyarország kiemelt figyelmet fordít az üzletek energiafogyasztásának menedzsmentjére, energiahatékonysági intézkedéseket valósít meg. A vállalat számára fontos eredmény, hogy az összes, 2023 üzleti év végéig megnyitott saját tulajdonú Lidl áruház EDGE zöld épület minősítéssel rendelkezik.
Fenntarthatóbb bolti áruszállítás: 2023-tól a Lidl Magyarország megkezdte az általa alkalmazott, bolti áruszállítást végző flotta átalakítását 4 elektromos és 6 LNG hajtású jármű forgalomba állításával.
Fenntarthatóbb beszerzés: a vállalat célul tűzte ki 2023-ra, hogy a zöldség-gyümölcs beszerzéséből kizárja a légi szállítást, aminek eleget is tett.
A saját márkás Vemondo termékek árparitása: 2024 januárjától a Lidl Magyarország tucatnyi termékkel megkezdte a saját márkás Vemondo márkanév alá tartozó vegán élelmiszerek árának csökkentését, így azokat ugyanolyan kedvező áron kínálja, mint állati eredetű megfelelőjüket.
„A Lidl már most jelentős lépéseket tett a klímavédelem területén. Olyan termékeket szeretnénk kínálni vásárlóinknak, amelyek megfizethetőek és összhangban vannak klímacéljainkkal”
– mondta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
„A klímaváltozás korunk egyik legnagyobb kihívása. Ambiciózus célkitűzésekkel és határozott fellépéssel a Lidl vállalja, hogy kiveszi a részét ennek megoldásából.”
Tudományon alapuló célkitűzések: elköteleződés a tudomány mellett
A Schwarz Csoport vállalatai 2020-ban csatlakoztak a Science Based Targets (Tudományos Alapú Célok) kezdeményezéshez annak érdekében, hogy hozzájáruljanak a Párizsi Klímaegyezmény 1,5 °C-os célkitűzésének teljesítéséhez. A Schwarz Csoport klímastratégiájának részeként a Lidl saját átfogó klímastratégiát alakított ki, további konkrét klímacélok megfogalmazásával.
Kapcsolódó cikkeink
Csendes offenzívában a sajátmárkák az európai élelmiszerboltok polcain
A sajátmárkák lassan, de biztosan lépnek ki a másodhegedűs szerepből:…
Tovább olvasom >Eladná olaszországi vállalatát a Carrefour
A francia Carrefour kiskereskedelmi óriás fontolgatja olaszországi üzletágának eladását, és…
Tovább olvasom >Frissesség, kényelem, érték – újradefiniálja a hipermarket formátumot Svédországban az ICA Maxi
Szembemegy a svédországi ICA Maxi a hipermarketek Európa-szerte tapasztalható hanyatlásával.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >