Zárva: kilóban kevesebb, fillérben több, de 2021 már húz
Most éppen minden zárva, ha költeni akarsz, csak a bolt van nyitva. A korlátozások és a gazdasági visszaesés ellenére 2020-ban azonban a fogyasztási kiadások összege nem csökkent, 2021-ben pedig nagyobbra is nyílnak a pénztárcák – írja a blokkk.com. A 2020-as 22.400 milliárdos családi költekezés értéke 500 milliárddal növekedhet. De 2020 vége nagyon gyenge volt.
A kormány azzal számol, hogy 2020-ban a háztartások fogyasztási kiadásai 2,9%-kal csökkentek (volumenben, mennyiségben). Számításaink szerint az első három negyedév visszaesése 2% körül volt, így viszont nagyon gyenge lehetett az utolsó negyedév, ha ennyire lehúzta az éves mérleget. Ajándékvásárlással, Black Friday papagájhengerrel együtt.
2020-ban a családi kasszákból 22.400 milliárd forint körüli összeget költhettünk el, előzetes számításunk szerint. A kormány legutóbbi kalkulációja azt jelzi, hogy volumenben (tehát kilóban, darabban, literben) 2,9%-ot csökkent a fogyasztási kiadások révén szerzett javak mennyisége az előző évhez (2019-hez) képest. De ha a pénztárakban hagyott pénzösszeget nézzük, a drágulás is ennyi (3%) volt, így a csökkenő mennyiség és az emelkedő árak mellett ugyanannyi volt a kiadásunk a fogyasztás terepén 2020-ban, mint egy évvel korábban.
Na de ez akkor miért
Persze, rögvest fel is vetődik a kérdés, ez hogyan lehet akkor, amikor a gazdaság teljesítménye 6-7% közötti mértékben esett 2020-ban. Ráadásul a fogyasztás szekerét húzó élelmiszer, napicikk költekezéssel szemben a hagyományos iparcikkes boltokban nagyot esett a piac, igaz, a webes vásárlások szépen nőttek (de hát pénzünk nagyobb részét, négyötödét, tesszük hozzá, még a mélypontok környékén is a hagyományos boltokban költöttük el).
Nos, az egyik támasza a családi költségvetésnek a hiteltörlesztési moratórium volt, ami becslésünk szerint 750 milliárdot hagyott a családi kasszákban. És nyilván azok éltek vele, akiknek ez legjobban kellett. Mentek tovább a családtámogatások is, némi munkahely mentésben is segédkezni próbált a kormány (alapszabály: bármennyit ad, az mindig kevés). És a kormány számításai szerint akiknek megmaradt a munkahelyük, azok keresete nőtt, mellette pedig a fogyasztásban döntő keresettömeg is a gazdaság visszaesése ellenére emelkedett 2020-ban. Érthető persze, hogy aki elvesztette a munkahelyét, vagy átterelték részmunkaidőre, az nem ebben a körben van benne és berzenkedik, nem is keveset egy ilyen adat láttán:
Családi költekezés: ha ezt megúsztuk
Járványfüggő a gazdaság továbbra is, 2020 is kemény zárásokkal indult számos országban. De a sokat emlegetett vakcinák elindultak az oltóhelyekre, ami azért – a kétkedők nem kis tábora ellenére – a gazdasági előrejelzésekben is a felfelé mutató irányzatokat erősíti. És ez igaz a pénztárcánkra is, a családi költekezésre.
2021-ben azzal lehet számolni a kormányzati előrejelzésből kiindulva, hogy a családok fogyasztási kiadásai a már említett 22.400 milliárd forintról közel 500 milliárd forinttal növekedhetnek (pontosabban: 23.880 forinttal).
A boltokban erősebb a fogyasztás piaca, döntő részben a napi cikkek vásárlása révén. De húzni fog a gazdaság várható növekedése és a nagyobb bérkiáramlás mellett a lakásvásárlásokhoz és a lakásfelújításokhoz kapcsolódó költekezés is, a korábban említettek révén, például fél évig még marad a hitelmoratórium is. A 13. havi nyugdíj eleje is előreláthatóan a boltokban köt ki. És a vásárló szeret turkálni is a boltokban, így – bár boltbezárás lesz számos -, a hagyományos boltok is erősödhetnek majd:
És amit már tudunk a statisztikából, a családi kasszák 2020 első három negyedévének mérlege a következő volt:
Kapcsolódó cikkeink
Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >