Zala felkerült a prémium belföldi térképre – Zalakaros már Eger és Debrecen elő
Zala vármegye egyre erősebben teljesít a hazai turizmusban: a gyógyfürdők, a természetközeli élmények és a helyi gasztronómia stabilan húzzák a forgalmat. A legfrissebb adatok szerint Zalakaros már olyan városokat is megelőz a vendégéjszakák számában, mint Eger vagy Debrecen – írja a Pénzcentrum.
A 2020-as kormányrendelet óta a turisztikai térségek kijelölése egyértelműbbé tette a marketinget és a feladatellátást. Zala elsősorban a Balaton térséghez kapcsolódik (Hévíz, Zalakaros, Kis-Balaton), de délen és nyugaton a Nyugat-Dunántúlba nyúlik át (Lenti, Letenye). Országos összevetésben Budapest után a legnagyobb forgalmat továbbra is a Balaton adja: Veszprém, Somogy és Zala együtt közel 8 millió vendégéjszakát hozott 2023-ban. A kereslet 2022-ben ugrott nagyot, 2023-ban lassult a bővülés.
Zalában 2025-ben a június erősebb, a július gyengébb volt, mint egy évvel korábban, összességében a vendégéjszakák stagnálása látszik. A Balaton idei visszafogottabb nyara is hatott a számokra. A Hotel Karos Spa tapasztalatai szerint a magyar vendégekért keményebb a verseny, az ár-érték arány kulcskérdés.
Miért működik Zala? A térség nem a tömegturizmusra épít, hanem a lassulásra, az emberléptékű tájra és a csendre. A fürdővárosok – elsősorban Hévíz és Zalakaros – magas visszatérési rátával dolgoznak, a külföldi (különösen német) vendégkör aránya itt az átlag feletti. A kisebb fürdőtelepülések (Kehidakustány, Lenti, Zalaszentgrót) inkább belföldre lőnek, erősebb szezonalitással: nyáron családok, ősz-télben gyógyászati fókusz.
A fürdőkön túl a kínálatot a Kis-Balaton és a Zala mente túraútvonalai, parkerdők, arborétumok, szőlőhegyi tanösvények, valamint vízitúrák (Mura, Kerka) teszik teljessé. Gasztronómiában a zalai borvidékek (a Cserszegi Fűszeres hazája), a termelői piacok és a falusi vendéglátás emelik a desztináció értékét; a dödölle, prósza, házi rétesek a helyi identitást is közvetítik. A falusi élményturizmus – sajtkészítés, lekvárfőzés, gyógynövény-túrák, állatsimogatás, borkóstoló – látványosan erősödik.
Kihívások is vannak: a megye periférikus fekvése (autópálya-kapcsolat hiánya Budapestre, korlátozott vasút), az országos márkaismertség egyenetlensége (Hévíz és Zalakaros ismert, Zala mint egységes desztináció kevésbé), valamint a kisebb települések alacsonyabb kihasználtsága. A fejlesztési irányok között a fenntartható és ökoturisztikai kínálat bővítése, valamint a szlovén és horvát határ menti együttműködések erősítése szerepel.
Zala nem versenyfutást ígér, hanem alternatívát: itt a „luxus” a csend, a madárcsicsergés és egy pohár helyi bor a dombtetőn. Aki attrakciók helyett élményt keres, annak a vármegye egyre vonzóbb célpont.
Kapcsolódó cikkeink
Visit Hungary: október 14-15. között nemzetközi turisztikai konferenciát tartanak Budapesten
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Egy év alatt több mint 2000 új szálloda – robbanásszerű márkabővülés a globális hotelpiacon
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Magyarország a prémium turizmus térképén – sikeres részvétel a Connections Luxury rendezvényen
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H Elemzői kommentár: Van még tér a bővülésre a magyar boltokban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >34 magyar kiállító vesz részt a kölni ANUGA-n
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A napenergia szerepe egyre nő a kiskereskedelemben – újabb SPAR áruházak működését támogatják napelemek
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >