Profik a kuktáid! – Már az Amazon és a Coca Cola is beszállt a vacsoraalapanyag-házhozszállítás bizniszbe
Az utóbbi 10 év folyamán nagy üzletté vált az otthoni főzéshez kiadagolt ételalapanyag-csomagok házhoz szállítása, néhány terméketlen próbálkozás után 2-3 éve itthon is vannak az erre a tevékenységre építő sikeres vállalkozások. Az Amazon és a Coca-Cola idei beszállása az üzletbe azt jelenti, előbb-utóbb minden vendéglátósnak számolnia kell az új „konkurenciával”.
Amiről egy évtizede érdekességként, később lassan épülő trendként írtunk, ma kétségkívül óriási üzletté vált: az otthon elkészíthető – leginkább éttermi – ételek összeválogatott, adagolt nyersanyagainak vagy konyhakész hozzávalóinak házhoz szállítása az USA-ban évi közel hárommilliárd dollár forgalmú iparággá nőtte ki magát, és jelenleg is nagy ütemben bővül. Már régen nemcsak éttermek alkalmazzák a koncepciót: csak az Államokban ezerszámra foglalkoznak vele vagy specializálódnak vállalkozások erre a tevékenységre, nemegyszer a gasztronómia egy-egy szűkebb területére koncentrálva: vegáknak, paleohívőknek, vagy éppen nemzeti konyhák, gasztronómiai stílusok, alapanyagok mentén.
Változhat a koncepció, a szállított hozzávalók ára és feldolgozottsági foka, de az alapfelállás mindig az, hogy a vállalkozások a kiválasztott fogások előkészített alapanyagait, esetleg az elkészítéshez szükséges eszközöket is biztosítják a megrendelőik számára, és lépésről lépésre elmagyarázott receptekkel segítik a főzést – a végeredmény pedig a profi, mégis „házi készítésű” étel.
Fogyasztóból pedig egyre több van! Az amerikaiak az európaiaknál amúgy is gyakrabban járnak étterembe, és az USA-ban – a kutatások szerint – a dolgozók közel fele állítólag még késő délután sem tudja, honnan kerít ennivalót az aznapi vacsorához. Nemcsak az időzavar miatt az utolsó percben meghozott döntések az okai annak, hogy egyre gyakrabban kerülnek az asztalra a „vacsorakészletből” készített ételek, hanem az is, hogy ez a trend számos más gasztronómiai trendhez jól illeszkedik: a convenience termékek felfutásához, a változatos, különleges étkezés igényéhez, a friss, helyi termékek kereséséhez.
És hát emberek vagyunk: a fogyasztó nemcsak annak örül, hogy megmenekül a főzéssel járó „piszkos munkától”, vagy legalábbis annak egy részétől, de ha ő teszi a hozzávalókat a lábosba, akkor ő a szakács – erre pedig a gasztronómia általános felértékelődésének idején sokan büszkék!
Az új ételek, új ízek kipróbálói nagy valószínűséggel vevők az azokhoz illő italokra is: az ebédhez, vacsorához szinte mindenhol ajánlják, és igény alapján kiviszik a megfelelő borokat vagy koktélokat is. Persze nemcsak az alkoholtartalmú italokról van szó: a kézműves üdítőitalok mellett megjelennek a „nagyipari” üdítőmárkák is. Tavasszal a Coca-Cola az iparág egyik legnagyobb szereplőjével, a Chef’d-del „állt össze”, akikkel kiválasztották az óriáscégnek az ételfajtákhoz legjobban illő márkáit – így azokat már az ételekkel együtt ajánlják a potenciális vevőknek. A Coca-Cola illetékesei így fogalmaznak: Megyünk a fogyasztóink után! Ők a kényelmi étkezési megoldásokat keresik, mi pedig azt szeretnénk, ha a márkáink részesei lennének a folyamatnak.
Az üzletágat lassan benépesítik a csak erre a tevékenységre specializálódott nagyvállalkozások, ám a helyesen koncepciót választó éttermeket valószínűleg nem tudják kiszorítani a piacról (Európában a módszert alkalmazó, nem vendéglátós vállalkozók – ismereteink szerint – általában nem nagyobbak a konkurens éttermi vállalkozásoknál).
És hogy miért jó üzlet ez egy étteremnek? A szolgáltatás nem feltétlenül ad hoc jellegű, sőt, Amerikában egyre gyakoribb a kiporciózott alapanyagok előfizetéses rendszerben történő házhoz rendelése (átlagosan adagonkénti 14-15 dolláros áron). Így nemcsak tervezhetőbb az előkészítés tevékenysége, de jól kihasználhatóvá válnak a tipikus éttermi holtidők, amelyeknek komoly befolyása van az alkalmazottak munkájának hatékonyságára, és így természetesen bérükre is.
Ha valakit az érveink vagy a Coca-Cola esete nem győztek meg, felfigyelnek talán arra, hogy a világ egyik legnagyobb internetes kereskedelmi cége, az Amazon is beszállt az üzletbe. A júliusi tesztidőszakban „Dobozból az asztalra 30 perc alatt” szlogennel indított szolgáltatásuk rögtön annyira sikeres lett, hogy pár nap alatt ki kellett rakni honlapjukra a „megtelt” táblát. Emellett már csak hab a tortán a hír, hogy számos étteremlánc után a világhíres-hírhedt tv-gasztroszemélyiség, Martha Stewart is belevágott az alapanyag-kiszállításra épülő szolgáltatás rendszerének kiépítésébe.
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >“A világnak több Mikulásra van szüksége” szlogennel nyitja meg itthon is a karácsonyi időszakot a Coca-Cola
A Coca-Cola számára a karácsony nem csupán egy ünnep, hanem…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >