Kétéves a webáruházak feketelistája
2017 januárjától kötelező a fogyasztóvédelemnek honlapján feltüntetnie a súlyosan vétő webáruházakat. Az erre vonatkozó (453/2016. számú) kormányrendelet alapján súlyos hiba az egy webáruház tevékenységében, amikor például a szerződéskötést megelőzően nem tájékoztatja a vásárlót az előírt adatokról, vagy felróható magatartása miatt a fogyasztó a jogszabályban meghatározott elállási jogával nem tudott élni. De ide tartozik az is, ha tisztességtelen általános szerződési feltételt alkalmazott, amit bíróság is megállapított – írja a blokkk.com közleménye nyomán a penzcentrum.hu.
A tájékoztatási hiányosságok közé tartozik például (a teljesség igénye nélkül), ha egy webáruház elhallgatja a nevét, székhelyét, postai címét, telefonszámát, telefaxát, elektronikus levelezési címét, ahová a fogyasztó a panaszait címezheti, a teljesítés, így különösen a fizetés, a fuvarozás és a teljesítési határidő feltételeit, a panaszkezelés módját. De kötelező az elállási nyilatkozatminta feltüntetése is a webáruház honlapján, és tájékoztatást kell adni a kellékszavatosság és a termékszavatosság, vagy éppen a jótállás feltételeiről is.
A szigort az indokolta, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján az ellenőrzött webáruházak 80-90 százaléka fennakadt a rostán, igaz, döntő részben valamilyen tájékoztatási hiányossággal. Az ellenőrzést végző hivatalok ügyködése nyomán 2017 eleje óta hónapról-hónapra gyarapodott is a súlyosan vétő webáruházak száma, ráadásul úgy, hogy 2018-ban a lista tanúsága szerint szorgosabban sertepertéltek a fogyasztóvédelmi ellenőrök a webáruházak körül, mint az előző esztendőben.
Az első vétkező listás, jogerős határozatban elmarasztalt webáruházat 2017 március 7-én tették fel a fogyasztóvédelem honlapjára.
A 2019 január eleji helyzet alapján a hibalajstrom a következő (azzal, hogy egy fülön csípett webáruház többféle hibát is elkövet a tapasztalatok szerint):
elérhetőséggel kapcsolatos hiányosság: 478
szállítással, elállással, jótállással kapcsolatos problémák: 463
„csodát ígérő” termékekkel kapcsolatos megtévesztés: 37
bírság: 21
Az ellenőrzött webáruházak száma másfélezer körül mozog. A webáruházak számáról pontos nyilvános adat nincs, számuk tízezer körülire becsülhető. (Sok bolt hagyományosan és a weben is ügyködik, ezért is nehéz a becslés.) Emellett azért a bírságok is szállingóznak, azzal, hogy az ismételt jogsértést elkövető webáruház esetében a fogyasztóvédelmi bírság alsó határa 200 ezer forint (a fogyasztóvédelem más területein csak 15 ezer forint, emiatt volt is vita, persze nem azért, hogy a nagyobb, hanem hogy a kisebb összeg legyen hatályos a webáruházakra is). (penzcentrum.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >Reptéri kitelepüléssel várja az érdeklődőket a Nemzetgazdasági Minisztérium
A légi utasok jogainak védelme, fogyasztói tudatosságuk erősítése érdekében a…
Tovább olvasom >Tejtermékrészlegeket ellenőrzött a Nébih
Kereskedelmi egységek tejtermékrészlegeit ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >