Kétéves a webáruházak feketelistája
2017 januárjától kötelező a fogyasztóvédelemnek honlapján feltüntetnie a súlyosan vétő webáruházakat. Az erre vonatkozó (453/2016. számú) kormányrendelet alapján súlyos hiba az egy webáruház tevékenységében, amikor például a szerződéskötést megelőzően nem tájékoztatja a vásárlót az előírt adatokról, vagy felróható magatartása miatt a fogyasztó a jogszabályban meghatározott elállási jogával nem tudott élni. De ide tartozik az is, ha tisztességtelen általános szerződési feltételt alkalmazott, amit bíróság is megállapított – írja a blokkk.com közleménye nyomán a penzcentrum.hu.
A tájékoztatási hiányosságok közé tartozik például (a teljesség igénye nélkül), ha egy webáruház elhallgatja a nevét, székhelyét, postai címét, telefonszámát, telefaxát, elektronikus levelezési címét, ahová a fogyasztó a panaszait címezheti, a teljesítés, így különösen a fizetés, a fuvarozás és a teljesítési határidő feltételeit, a panaszkezelés módját. De kötelező az elállási nyilatkozatminta feltüntetése is a webáruház honlapján, és tájékoztatást kell adni a kellékszavatosság és a termékszavatosság, vagy éppen a jótállás feltételeiről is.
A szigort az indokolta, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján az ellenőrzött webáruházak 80-90 százaléka fennakadt a rostán, igaz, döntő részben valamilyen tájékoztatási hiányossággal. Az ellenőrzést végző hivatalok ügyködése nyomán 2017 eleje óta hónapról-hónapra gyarapodott is a súlyosan vétő webáruházak száma, ráadásul úgy, hogy 2018-ban a lista tanúsága szerint szorgosabban sertepertéltek a fogyasztóvédelmi ellenőrök a webáruházak körül, mint az előző esztendőben.
Az első vétkező listás, jogerős határozatban elmarasztalt webáruházat 2017 március 7-én tették fel a fogyasztóvédelem honlapjára.
A 2019 január eleji helyzet alapján a hibalajstrom a következő (azzal, hogy egy fülön csípett webáruház többféle hibát is elkövet a tapasztalatok szerint):
elérhetőséggel kapcsolatos hiányosság: 478
szállítással, elállással, jótállással kapcsolatos problémák: 463
„csodát ígérő” termékekkel kapcsolatos megtévesztés: 37
bírság: 21
Az ellenőrzött webáruházak száma másfélezer körül mozog. A webáruházak számáról pontos nyilvános adat nincs, számuk tízezer körülire becsülhető. (Sok bolt hagyományosan és a weben is ügyködik, ezért is nehéz a becslés.) Emellett azért a bírságok is szállingóznak, azzal, hogy az ismételt jogsértést elkövető webáruház esetében a fogyasztóvédelmi bírság alsó határa 200 ezer forint (a fogyasztóvédelem más területein csak 15 ezer forint, emiatt volt is vita, persze nem azért, hogy a nagyobb, hanem hogy a kisebb összeg legyen hatályos a webáruházakra is). (penzcentrum.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Rigó Csaba Balázs: több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki 2024-ben a GVH
Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági…
Tovább olvasom >NGM: a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói jogok érvényesülését
A kormányhivatalok munkatársai a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szárnyal a gyorskereskedelem Indiában
Az indiai fogyasztók – különösen a fiatalabbak – egyre gyorsabb…
Tovább olvasom >Megújítja digitális hűségprogramját a német REWE Group
Adatvezérelt technológiákkal átfogoan megújítja a REWE és Penny vásárlók számára…
Tovább olvasom >Bezárja zambiai üzemét a Lactalis
A Lactalis Csoport bizonyos piaci dinamikákra hivatkozva bezárja zambiai üzemét…
Tovább olvasom >