VOSZ Barométer: ismét romlik a hangulat a vállalkozói szférában
A legtöbb paraméterben csökkentek a VOSZ Barométer 2024. harmadik negyedéves eredményei – derült ki a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) és az Egyensúly Intézet közös sajtóbeszélgetésén.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
A vállalkozások a legnagyobb kockázatnak a csökkenő vásárlóerőt, a munkaerőhiányt, valamint a megrendelések elmaradását látják. Az üzletmenet szempontjából – azaz saját vállalkozásuk tapasztalatain keresztül – a vállalkozások kiemelt kockázatnak tartják a veszteséges működést (27%!), a csökkenő vásárlóerőt (18%), valamint az üzleti partnerek nehézségeit (16%). A veszteséges működés kockázata kapcsán Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója felhívta a figyelmet, hogy ez az adat nem sok jót vetít előre, hiszen az látszik, hogy a bizalom is „megbicsaklott” a hazai vállalkozásoknál, amelynek következményeként a tervezett – és makrogazdasági szempontból szükséges – vállalkozói beruházások várhatóan továbbra is el fognak maradni a lehetőségektől.
– Ha abban is bizonytalan vagyok, hogy az évet a terveknek megfelelően tudom teljesíteni, akkor mire tervezzek beruházást, amelynek megtérülése csak később várható? – tette fel a kérdést vállalkozói szemszögből az Egyensúly Intézet igazgatója.
Már majdnem két éve, hogy a VOSZ és az Egyensúly Intézet közli negyedéves barométer-kutatásainak eredményeit. Mint azt Kozák Ákos hangsúlyozta, a jelenlegi negyedéves index értéke a legalacsonyabb.
Az üzleti hangulat 57%-os értéke a valaha mért legalacsonyabb szintet mutatja. Bár a vállalkozások összességében továbbra is optimisták, az üzleti kilátások minden területen romlottak az előző negyedévhez képest. Az általános gazdasági helyzetet – a válaszok 60%-a szerint – inkább vagy sokkal kockázatosabbnak ítélte, míg biztonságosabbnak csak minden 25. vállalkozás érzékelte.
A kutatás során megkérdezték a vállalkozásokat arról, miként ítélik meg az ország gazdasági helyzetét. Az elmúlt évek válaszaihoz képest újdonság, hogy elsősorban a magas adóterheket okolják a vállalkozások az aktuális problémákért, emellett a gazdaságpolitikai kiszámíthatatlanságot is sokan említették. //
Kapcsolódó cikkeink
Trade marketing, az elengedhetetlen? – Szerelmem a trade marketing – idén is
A Trade Marketing Klub hagyományos, online konferenciája, a Szerelmem a…
Tovább olvasom >Nem javult februárban az üzleti hangulat Németországban
A vártnál gyengébbnek bizonyult az üzleti hangulat februárban Németországban az…
Tovább olvasom >Mélyben a VOSZ Barométer, de a kilátások biztatók
A két éve elindított VOSZ Barométer fő mutatója 2024 utolsó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >Az élelmiszerbiztonságra is kihathat a ragadós száj- és körömfájás-járvány
Miközben a hatóságok versenyt futnak az idővel, hogy megfékezzék a…
Tovább olvasom >Húsvéti trendek: mit keresnek idén a vásárlók?
Tavaly márciusban, húsvét előtt közel 90 ezer doboz, azaz csaknem…
Tovább olvasom >