Fókuszban a digitalizáció a Vodafone-nál: Hol tart most a hazai kkv-szektor?
Annak ellenére, hogy a hazai kkv-szektor számára a digitális technológiák integrációja jelenthetné a hatékonyság és a versenyképesség kulcsát, sok vállalkozás esetében pont a megfelelő digitális kompetencia hiánya nehezíti az átállást. A Vodafone Magyarország, a KPMG és a Bell Research egyaránt jelentős fejlődésre számít ezen a területen a következő években.
A digitalizáció alapvető versenyképességi tényező a vállalati szektorban. A hazai kis- és középvállalkozások számára a digitális átállás lehetne a versenyképesség és a hatékonyság növelésének kulcsa, gyakran azonban azért maradnak el az erre irányuló lépések, – akár a rövidtávon megtérülő, alacsony költséggel járó befektetések is –, mert hiányzik a megfelelő háttértudás.
„A technológiai fejlődés által indukált digitalizáció egy olyan lehetőség a hazai vállalatok kezében is, amit értékteremtésre használhatnak. Ugyanakkor a jelenség a lemaradás veszélyét is magában hordozza. A kkv-k számára különösen nehéz, hogy a szükséges szakképzett munkaerőt és pénzügyi forrásokat előteremtsék. Ahhoz, hogy elinduljanak a digitálissá válás útján, első lépésként digitális érettségüket és egyéb – e téren tapasztalható – hiányosságaikat tanácsos felmérniük, hogy mihamarabb meghatározhassák a szükséges fejlődési irányokat. Ez tehát egy lehetőség is most a felzárkózásban, kitörésben számukra” – mondta Sere Péter, a KPMG infokommunikációs szektorért felelős igazgatója.
Többek között a modern infokommunikációs megoldások ismeretének hiánya okozhatja, hogy a Bell Research tavalyi felmérése szerint a digitalizációt a hazai vállalkozók csupán 10 százaléka tartja fontosnak.
„Kutatásaink alapján megállapítható, hogy a vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást az új ügyfelek elérése, illetve a versenyképesség növelése jelenti, ennek ellenére nem érdeklődnek intenzíven a korszerű IKT-eszközök és alkalmazások iránt, és gyakran megszokásból vonakodnak azok bevonásától a napi szintű ügymenetbe. Az ICT2017 jelentésünkből látható, hogy ennek megfelelően sok hazai KKV a digitális technológiák integrációja terén egyelőre jóval az európai átlag alatt van” – mondta Mátrai Gábor, a Bell Research stratégiai tanácsadója.
A Vodafone Magyarországnak a Ready Business Index bevezetése előtt a magyarországi kis- és középvállalkozások körében végzett kutatásából is látszik ez a kettősség. A megkérdezett vállalkozók 26 százaléka tartotta csupán fontosnak az új technológiákra való nyitottságot, annak ellenére, hogy a költségek optimalizálása 63,3 százalékos arányban jelent számukra mindennapos kihívást. Emellett beszédes információ, hogy a válaszadó KKV-k mintegy harmadának semmilyen elektronikus jelenléte nincs, azaz nem rendelkezik sem weboldallal, sem közösségi média felülettel.
A Vodafone Ready Business Index kérdőíve azoknak a digitális fejlesztés előtt álló kis- és középvállalkozásoknak szeretne segítséget nyújtani, akik fontosnak tartják, hogy felkészülten nézzenek szembe a jövő kihívásaival. A Vodafone Ready Business Index ingyenes kitöltésével a vállalkozások felmérhetik fejlettségi szintjüket, és megtudhatják, min érdemes változtatniuk ahhoz, hogy javítsanak működésükön. Az egyes vállalkozások felkészültségi értéke az üzletmenet rugalmassága, az alkalmazottak hatékonysága és az ügyfélélmény tényezői alapján kerül meghatározásra.
„A KKV-k digitális fejlesztési hajlandóságának alacsony szintje már csak azért is meglepő, mert a hazai piacon a 90-es években éppen a kis- és középvállalkozások nyitottak az innováció felé azzal, hogy az első mobiltelefonokat megvásárolták. Ezt főként az indokolta, hogy az operatív működés tekintetében a kisvállalkozásoknak nagyobb szüksége volt mobiltelefonokra, a telekommunikációs fejlődés tulajdonképpen tőlük indult el. Tapasztalataink alapján a magyarországi KKV-k számára az utóbbi időszakban újra világossá vált, hogy tovább kell mozdulniuk a digitalizáció irányába. A teljes digitális átalakulás számos, egymásra épülő mérföldkövekből álló folyamat, amely minden szervezet esetében eltérő lépésekből áll. Az eddigi együttműködéseink alapján úgy látjuk, hogy az első lépés megtétele a legnehezebb a KKV-k számára, őket szeretnénk támogatni a Ready Business Index létrehozásával. A Vodafone célja, hogy szakértői segítséget nyújtson ügyfelei számára, hozzájárulva a digitális fejlődésükhöz” – mondta el Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettese.
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >Többen dolgoznak a magyar agráriumban, mint a rendszerváltozáskor
Többen dolgoznak a magyar agráriumban, mint a rendszerváltozáskor – jelentette…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligencián alapuló fejlesztést valósított meg az Adony Logisztikai Központ Kft.
Mesterséges intelligencián és szenzortechnológián alapuló fejlesztést valósított meg az Adony…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >