Visszavetheti az európai gazdasági kilábalást az izlandi vulkánkitörés
Az európai légiközlekedés kényszerpihenője szakértők szerint oly hosszúra nyúlhat, hogy ez akár hatással lehet Európai idei gazdasági növekedésére, a válság utáni kilábalás erejére is.
Bár a közgazdászok eddig nem módosítottak a növekedési modelleken és előrejelzéseiken az idei európai növekedésre nézve, de a szállítási és idegenforgalmai ágazatok hosszabb távú bénultsága – egyes borúlátó jóslatok szerint – akár semmissé teheti az 1-1,5 százalékra jelzett idei európai gazdasági növekedést.
Mivel egyelőre a szakértők sem tudják megjósolni, hogy meddig tarthat még az izlandi vulkánkitörés, ennek pontos hatásai sem modellezhetők – írja a szakértőket megszólaltató Reuters. Ugyanakkor a következményekre nézve nem elhanyagolható, hogy a globális gazdaság mintegy 5 százalékát – évi 3 ezer milliárd dollárt – adó globális idegenforgalomból az európai turizmus mintegy harmadot képvisel.
A jelenlegi nehézségek heti 5-10 milliárd dolláros kárt okozhatnak európai idegenforgalomban. A szállítási ágazat hasonlóképpen erősen érintett: a globális szállítás mintegy 40 százaléka bonyolódik ma légi úton, és a leállások a kereskedelmi kapcsolatok jelentős sérüléséhez vezethetnek, szakértők szerint céges szinten is.
A nemzetközi légi forgalmi szervezet, a IATA becslései szerint egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet – írja a profitline.hu
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >