Visszatér gyökereihez a német Lidl
A Lidl üzleteinek korszerűsítésébe kezdett Németországban azért, hogy ellensúlyozza az Aldi újbóli növekedését, és választ adjon a megváltozott fogyasztói preferenciákra. Az új stratégia középpontjában az egyszerűség és a hatékonyság áll, miközben a kereskedő diszkont-imázsát is erősíteni hivatott. A figyelem az eddigieknél is inkább a nem élelmiszer jellegű akciókra és a frissáru-választékra irányul.
Megújítja üzletkoncepcióját a németországi Lidl, melynek új mottója „vissza a gyökerekhez”. A kereskedő célja, hogy most, amikor a vásárlók fokozottan körültekintőek a költéseiket illetően, még jobban kihangsúlyozza diszkont jellegét.
Az üzletbelsőben újra megjelennek a kategóriaspecifikus shop-in-shop koncepciók, miközben a bonyolultabb dizájnelemeket a vásárlók könnyebb tájékozódását segítő elemek váltják fel. A Lidl jelenleg minden figyelmét a vásárlóbarát, azaz gyors és egyszerű vásárlási folyamatra, valamint a működési hatékonyságra összpontosítja.
Tudósítónk, Sebastian Rennack meglátogatta az egyik megújult Lidl üzletet Németországban.
A zöldség-gyümölcs részlegen a korábban nyílt piac benyomását keltő ferde polcvégeket az összes többi polchoz hasonlóan egyenes vonalban végződő polcok váltották fel.
A pékség fekete-fehér dizájnt kapott, az első polcegységekre pedig a promóciós termékek, valamint édes és sós snackek kerülnek.
A legnagyobb változások az üzlet hátulsó felében láthatók. A promóciós polcok, amelyek korábban az üzlet elülső részéhez igazodtak, most 90 fokkal elfordultak, ami által a non-food választék kerül előtérbe, és az összes promóciós termék – a non-food, a hűtést nem igénylő élelmiszerek és a friss áruk – egyetlen területen megtalálható.
Ahol korábban a promóciós területet úgy alakították ki, hogy a fali hűtőpolcok láthatók legyenek az üzlet közepéről, az utolsó keresztfolyosós polc immár teljes mértékben hűtőkből áll, mely a bővülő frissáru-választéknak ad helyet.
Immár a teljes szortiment árazása elektronikus polccímkékkel (ESL) történik: a standard cikkek árát fehér szín, míg a promóciós termékek árát piros szín jelöli. A Lidl a biotermékek esetében külön zöld műanyag keretet fejlesztett az ESL-címkék számára.
A kozmetikai és az alkoholosital-részleget visszaépítették és esetükben most egységes polcmegoldások kerültek bevezetésre.
Az új és felújított üzletekben önkiszolgáló pénztárak működnek – egyelőre a készpénzes fizetés lehetősége és a nagyméretű „XXL” mérlegek nélkül.
A korábbi, 2020-ban bevezetett üzletmodell inkább a szupermarket formátum felé orientálódott, hiszen Németországban a Lidl nemcsak az Aldival verseng a vásárlók kegyeiért, hanem folyamatosan dolgozik azon is, hogy vásárlókat hódítson el az Edekától és a Rewétől. E tekintetben az elmúlt években követett szupermarketizációs stratégia egyfajta egyensúlyozás volt egyrészt a szélesebb termékválaszték, több szolgáltatás és a vásárlók számára hívogatóbb vásárlási élmény, másrészt a diszkontok eredetileg „lean” üzleti modelljének fenntartása között.

A legújabb koncepció szerint kialakított Lidl üzlet egy bevásárlóközpontban található.

Az átépített zöldség-gyümölcs-részleg az üzlet bejáratánál található. A promóciós termékeknek az „Aus unserer Werbung” („Reklámunkból”) szlogen ad hangsúlyosabb megjelenést.

Az „Unser Brot” (A mi kenyerünk) névre keresztelt pékárurészleg első polcelemein a heti akciós termékek, édes és sós snackek találhatók. A bioáruk, amelyek árszintje a német piacon jelentősen megemelkedett, a vásárlói útvonal vége felé helyezkednek el.

Az üzlet hátsó felében a promóciós polcokat 90 fokkal elforgatták, így jobban láthatóvá vált az in-out non-food választék. Az első két polcsor a hétfőnként és csütörtökönként induló nem élelmiszer-akciók számára van fenntartva, míg a harmadik sor az élelmiszer-akcióké.

Abban az esetben, ha egy aktuális non-food promóciós termék nem áll rendelkezésre, a vásárlók a pénztárnál igényelhetnek egy a szállítási költségeket fedező utalványt, és a kívánt terméket megrendelhetik online, ingyenes szállítással.

Az üzlet hátulsó sarkában valamennyi frissáru-promóció egy helyen megtalálható. A promóciót jelző piros szín már az üzlet elülső részéből látható.

A negyedik sorban, új elemként, egy a szabványos fali hűtőkkel párhuzamosan álló hűtőegység kapott helyet. A félig zárt polcelrendezés nemcsak több friss áru bemutatását teszi lehetővé, de az energiafogyasztást is csökkenti.

A hús-, baromfi- és halkínálat az iménti polc hátsó oldalán, az egész soron végigfutó üvegajtós hűtőszekrényben található. A különféle húsok színkóddal vannak ellátva a jobb tájékozódás érdekében. A Lidl emellett a „tudatos vásárlás” érdekében az állatjóléti címkét is hangsúlyozza.

A teljes – hűtést nem igénylő, hűtött és fagyasztott – választék esetében elektronikus polccímkék mutatják az árakat. A normál árak fehér színnel, az akciós árak piros színnel jelennek meg.

A biotermékeket a Lidl által külön e célból fejlesztett zöld ESL címkekeret emelési ki.

A „Weinstrasse” (Borút) nevet viselő borrészleg legalsó polcán kartondobozok, a felsőbb polcokon pedig palackok sorakoznak. Az 5 eurós vagy annál magasabb árkategóriájú prémium borok külön erre a célra kialakított fából készült tartókban kaptak helyet.

A szeszes italos palackok a borokhoz hasonlóan szintén árutartó sínrendszerben állnak. A nagy értékű szeszes italok biztonsági címkével vannak ellátva.

A pénztárhoz vezető úton két egymással szemben álló hűtőszekrényben kerültek elhelyezésre a fagyasztott termékek. Akárcsak a hűtést nem igénylő választék esetében, a promóciós termékek is a hétfőn és a csütörtökön induló akciók szerint vannak szétosztva.

A kasszasoron egy polcvéget szentel a Lidl a nagy, családi kiszerelésű termékeknek.

A kasszazóna nyitott, három önkiszolgáló pénztárral és egy hagyományos kasszával. A bemutatott elrendezésben az önkiszolgáló pénztáraknál egyelőre csak a kártyás fizetési lehetőség elérhető.

A technológia működtetésének elsajátítását megkönnyítendő a Lidl egyfajta útmutatón sorszámozta az önkiszolgáló kasszáknál történő fizetési folyamat egyes lépéseit.
Kapcsolódó cikkeink
Németországban havi szinten lassult, éves összevetésben gyorsult a nagykereskedelmi árak emelkedése februárban
Németországban februárban havi szinten lassult, éves összevetésben gyorsult a nagykereskedelmi…
Tovább olvasom >Megvette a The Nutriment Company a német BAF Petfoodot
Meg nem nevezett összegért vásárolta meg a svéd The Nutriment…
Tovább olvasom >Kevesebb kávét ittak tavaly a németek
A Német Kávészövetség (Deutscher Kaffeeverband) friss adatai szerint 2024-ben Németországban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Történetének legnagyobb beruházását valósítja meg 9 milliárd forintból a BioTechUSA cégcsoport
Történetének legnagyobb beruházását valósítja meg 9 milliárd forintból a tisztán…
Tovább olvasom >Terjednek Németország vidéki területein az automata üzletkoncepciók
Németországban az okosboltok szcénája rohamtempóban fejlődik, és a vidéki területeken…
Tovább olvasom >