Visszatér gyökereihez a német Lidl
A Lidl üzleteinek korszerűsítésébe kezdett Németországban azért, hogy ellensúlyozza az Aldi újbóli növekedését, és választ adjon a megváltozott fogyasztói preferenciákra. Az új stratégia középpontjában az egyszerűség és a hatékonyság áll, miközben a kereskedő diszkont-imázsát is erősíteni hivatott. A figyelem az eddigieknél is inkább a nem élelmiszer jellegű akciókra és a frissáru-választékra irányul.
Megújítja üzletkoncepcióját a németországi Lidl, melynek új mottója „vissza a gyökerekhez”. A kereskedő célja, hogy most, amikor a vásárlók fokozottan körültekintőek a költéseiket illetően, még jobban kihangsúlyozza diszkont jellegét.
Az üzletbelsőben újra megjelennek a kategóriaspecifikus shop-in-shop koncepciók, miközben a bonyolultabb dizájnelemeket a vásárlók könnyebb tájékozódását segítő elemek váltják fel. A Lidl jelenleg minden figyelmét a vásárlóbarát, azaz gyors és egyszerű vásárlási folyamatra, valamint a működési hatékonyságra összpontosítja.
Tudósítónk, Sebastian Rennack meglátogatta az egyik megújult Lidl üzletet Németországban.
A zöldség-gyümölcs részlegen a korábban nyílt piac benyomását keltő ferde polcvégeket az összes többi polchoz hasonlóan egyenes vonalban végződő polcok váltották fel.
A pékség fekete-fehér dizájnt kapott, az első polcegységekre pedig a promóciós termékek, valamint édes és sós snackek kerülnek.
A legnagyobb változások az üzlet hátulsó felében láthatók. A promóciós polcok, amelyek korábban az üzlet elülső részéhez igazodtak, most 90 fokkal elfordultak, ami által a non-food választék kerül előtérbe, és az összes promóciós termék – a non-food, a hűtést nem igénylő élelmiszerek és a friss áruk – egyetlen területen megtalálható.
Ahol korábban a promóciós területet úgy alakították ki, hogy a fali hűtőpolcok láthatók legyenek az üzlet közepéről, az utolsó keresztfolyosós polc immár teljes mértékben hűtőkből áll, mely a bővülő frissáru-választéknak ad helyet.
Immár a teljes szortiment árazása elektronikus polccímkékkel (ESL) történik: a standard cikkek árát fehér szín, míg a promóciós termékek árát piros szín jelöli. A Lidl a biotermékek esetében külön zöld műanyag keretet fejlesztett az ESL-címkék számára.
A kozmetikai és az alkoholosital-részleget visszaépítették és esetükben most egységes polcmegoldások kerültek bevezetésre.
Az új és felújított üzletekben önkiszolgáló pénztárak működnek – egyelőre a készpénzes fizetés lehetősége és a nagyméretű „XXL” mérlegek nélkül.
A korábbi, 2020-ban bevezetett üzletmodell inkább a szupermarket formátum felé orientálódott, hiszen Németországban a Lidl nemcsak az Aldival verseng a vásárlók kegyeiért, hanem folyamatosan dolgozik azon is, hogy vásárlókat hódítson el az Edekától és a Rewétől. E tekintetben az elmúlt években követett szupermarketizációs stratégia egyfajta egyensúlyozás volt egyrészt a szélesebb termékválaszték, több szolgáltatás és a vásárlók számára hívogatóbb vásárlási élmény, másrészt a diszkontok eredetileg „lean” üzleti modelljének fenntartása között.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/1-1-300x225.jpg)
A legújabb koncepció szerint kialakított Lidl üzlet egy bevásárlóközpontban található.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/2-300x225.jpg)
Az átépített zöldség-gyümölcs-részleg az üzlet bejáratánál található. A promóciós termékeknek az „Aus unserer Werbung” („Reklámunkból”) szlogen ad hangsúlyosabb megjelenést.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/3-300x225.jpg)
Az „Unser Brot” (A mi kenyerünk) névre keresztelt pékárurészleg első polcelemein a heti akciós termékek, édes és sós snackek találhatók. A bioáruk, amelyek árszintje a német piacon jelentősen megemelkedett, a vásárlói útvonal vége felé helyezkednek el.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/4-1-300x225.jpg)
Az üzlet hátsó felében a promóciós polcokat 90 fokkal elforgatták, így jobban láthatóvá vált az in-out non-food választék. Az első két polcsor a hétfőnként és csütörtökönként induló nem élelmiszer-akciók számára van fenntartva, míg a harmadik sor az élelmiszer-akcióké.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/5-300x225.jpg)
Abban az esetben, ha egy aktuális non-food promóciós termék nem áll rendelkezésre, a vásárlók a pénztárnál igényelhetnek egy a szállítási költségeket fedező utalványt, és a kívánt terméket megrendelhetik online, ingyenes szállítással.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/6-300x225.jpg)
Az üzlet hátulsó sarkában valamennyi frissáru-promóció egy helyen megtalálható. A promóciót jelző piros szín már az üzlet elülső részéből látható.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/7-300x225.jpg)
A negyedik sorban, új elemként, egy a szabványos fali hűtőkkel párhuzamosan álló hűtőegység kapott helyet. A félig zárt polcelrendezés nemcsak több friss áru bemutatását teszi lehetővé, de az energiafogyasztást is csökkenti.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/8-300x225.jpg)
A hús-, baromfi- és halkínálat az iménti polc hátsó oldalán, az egész soron végigfutó üvegajtós hűtőszekrényben található. A különféle húsok színkóddal vannak ellátva a jobb tájékozódás érdekében. A Lidl emellett a „tudatos vásárlás” érdekében az állatjóléti címkét is hangsúlyozza.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/9-300x225.jpg)
A teljes – hűtést nem igénylő, hűtött és fagyasztott – választék esetében elektronikus polccímkék mutatják az árakat. A normál árak fehér színnel, az akciós árak piros színnel jelennek meg.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/10-300x225.jpg)
A biotermékeket a Lidl által külön e célból fejlesztett zöld ESL címkekeret emelési ki.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/11-300x225.jpg)
A „Weinstrasse” (Borút) nevet viselő borrészleg legalsó polcán kartondobozok, a felsőbb polcokon pedig palackok sorakoznak. Az 5 eurós vagy annál magasabb árkategóriájú prémium borok külön erre a célra kialakított fából készült tartókban kaptak helyet.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/12-300x225.jpg)
A szeszes italos palackok a borokhoz hasonlóan szintén árutartó sínrendszerben állnak. A nagy értékű szeszes italok biztonsági címkével vannak ellátva.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/13-300x225.jpg)
A pénztárhoz vezető úton két egymással szemben álló hűtőszekrényben kerültek elhelyezésre a fagyasztott termékek. Akárcsak a hűtést nem igénylő választék esetében, a promóciós termékek is a hétfőn és a csütörtökön induló akciók szerint vannak szétosztva.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/14-225x300.jpg)
A kasszasoron egy polcvéget szentel a Lidl a nagy, családi kiszerelésű termékeknek.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/15-300x225.jpg)
A kasszazóna nyitott, három önkiszolgáló pénztárral és egy hagyományos kasszával. A bemutatott elrendezésben az önkiszolgáló pénztáraknál egyelőre csak a kártyás fizetési lehetőség elérhető.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/11/16-300x225.jpg)
A technológia működtetésének elsajátítását megkönnyítendő a Lidl egyfajta útmutatón sorszámozta az önkiszolgáló kasszáknál történő fizetési folyamat egyes lépéseit.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordbevételt hozhat a Valentin-nap a kiskereskedelemben
A Valentin-napi költések világszerte rekordot dönthetnek idén, mind az Egyesült…
Tovább olvasom >A német piacvezető drogéria, a dm technológiába és a vásárlási élménybe invesztál
A német drogériaóriás dm Közép-Európa szerte kezdi lekörözni az élelmiszer-kiskereskedőket.…
Tovább olvasom >Németországban is elindul a HelloFresh ételházhozszállítási szolgáltatása
A HelloFresh bevezette Németországban a Factor nevű készétel-házhozszállítási szolgáltatását, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miből mennyi az elég? – válaszol Kovács András Péter
„A humor annyira a jelen és a pillanatnyi műfaja, így…
Tovább olvasom >A német piacvezető drogéria, a dm technológiába és a vásárlási élménybe invesztál
A német drogériaóriás dm Közép-Európa szerte kezdi lekörözni az élelmiszer-kiskereskedőket.…
Tovább olvasom >