Visszafogottan emelkedő sertésárak
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) folyamatosan nyomon követi és rendszeres kiadványaiban közreadja a világ baromfi- és húspiaci tendenciáit. A KSH és az AKI Piaci és Árinformációs Rendszer (PÁIR) adataiból még a rövid távú kiskereskedelmi üzleti döntések előtt is érdemes pontosan tájékozódni. Legfrissebb közleményükben megállapítják, hogy a világ sertéspiacát általában növekvő termelés és emelkedő árak jellemezik 2008-ban. Az USA sertéshústermelése éves szinten várhatóan hét százalékkal nő. Mindezek ellenére az árak dollárban számolva emelkednek, amiben jelentős szerepe van az erős exportkeresletnek. Az Európai Unió sertéshústermelése az Európai Bizottság előrejelzése szerint mérsékelten csökken 2008-ban, az árak pedig emelkednek – éves szinten tíz százalék feletti növekedés várható.
Magyarországon tovább csökkent a sertések kínálata 2008-ban, s ez a sertésvágás 9 százalékos visszaesését okozta. Január–július között a hazai termelésből származó sertések felvásárlása 9 százalékkal, az importsertéseké pedig 8 százalékkal csökkent.
A vágópulyka árának növekedési üteme 2008 első félévében lassult, s a nyár eleje óta gyakorlatilag stagnál. A pulykamell hazai feldolgozói értékesítési ára 2006 nyarán kezdett újra emelkedni, és 2008 első hat hónapjában 14 százalékkal meghaladta az előző év ugyanezen hónapjainak átlagárát.
A pulykamell értékesítési ára szezonálisan változik. A termék ára az utóbbi öt évben október–novemberben érte el maximumát, s április környékén a legalacsonyabb, tehát ezzel magyarázható az árak folyamatos esése 2008 első félévében is. Idén a nyár eleji, szezonális áremelkedés elmaradt. Valószínű, hogy a pulykamell idei belföldi értékesítési lehetőségei rosszabbak a tavalyinál, és a jelenlegi magas árak a szokásos árnövekedést az év hátralévő hónapjaiban továbbra is visszafoghatják.
A vágósertés vágóhídi belépési ára* az Európai Unió országaiban („E” minőségi kategória, Ft/kg, hasított hideg súly**)
2007. 2008. 2008. 34. hét/ 2008. 34.hét/
33. hét 34. hét 33. hét 34. hét 2007. 34. hét % 2008. 33. hét %
Belgium 351 350 390 386 110,03 98,73
Bulgária 423 426 415 412 96,73 99,20
Csehország 416 419 429 426 101,72 99,13
Dánia 316 319 337 335 104,72 99,28
Németország 380 387 438 435 112,50 99,31
Észtország 363 370 396 393 106,18 99,10
Görögország 467 472 495 501 106,19 101,32
Spanyolország 398 402 410 404 100,59 98,55
Franciaország 362 366 382 379 103,67 99,28
Írország 337 342 382 382 111,71 99,99
Olaszország 376 406 445 442 108,89 99,28
Ciprus 409 413 404 401 96,96 99,28
Lettország 423 418 454 451 107,93 99,27
Litvánia 401 393 490 445 113,38 90,85
Luxemburg 381 385 437 436 113,05 99,65
Magyarország 379 379 435 437 115,44 100,46
Málta 382 386 382 379 98,13 99,28
Hollandia 334 338 390 388 114,72 99,35
Ausztria 379 383 420 416 108,78 99,05
Lengyelország 388 385 435 424 110,23 97,48
Portugália 421 426 420 417 97,99 99,28
Románia 399 414 461 463 111,75 100,49
Szlovénia 380 383 405 404 105,48 99,57
Szlovákia 409 410 449 446 108,73 99,22
Finnország 348 353 349 344 97,54 98,57
Svédország 363 371 400 398 107,28 99,49
Anglia 404 404 404 399 98,74 98,81
EU 375 380 412 408 107,33 98,97
* Az ár tartalmazza a szállítási költséget is. • ** Átszámítva az MNB hivatalos középárfolyamán. Forrás: EU Bizottság, AKI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >