Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 10. 31. 12:31

A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb számokat hozott: A vendégéjszakák száma tudott ugyan növekedni az egy évvel korábbi adatokhoz képest 1,1%-kal, de ez a külföldi turisták által eltöltött éjszakáknak volt köszönhető, mivel számuk 5,8%-kal emelkedett, míg a magyarok által eltöltött vendégéjszakák száma 4,2%-kal csökkent. Az első kilenc hónap alapján így is pozitív az ágazat teljesítménye, mivel január és szeptember között a turisztikai szálláshelyek 5%-kal bővülő vendégéjszakát könyvelhettek el. Elmondhatjuk, hogy idén megtörtént a pandémia előtti utazóforgalom visszarendeződése, azaz 2024-ben a vendégéjszakák száma körülbelül 5-7%-kal haladhatja meg a tavalyi szintet. Ezt támogatja a reálbérek növekedése, az infláció normalizálódása, a fogyasztói bizalom javulása, valamint a külföldi vendégek számának jelentős növekedése is – írja a Monitorblog.

 

 

A turizmus meghatározó folyamatai:

  • Az Eurostat a napokban közölte 2023-as év turisztikai eredményeit, melyek alapján kiderült, hogy 2023-ban az EU-ban összesen 2,9 milliárd vendégéjszakát regisztráltak (Magyarország 1%-ot adott ebből), a 2022-es 2,8 milliárdhoz képest (4%-os növekedés év/év). 1,6 milliárd éjszakát EU állampolgárok, és 1,4 milliárdot pedig a EU-n kívüli vendégek adták. 2022 és 2023 között az Európán kívülről érkező turisták által eltöltött vendégéjszakák aránya 12,6%-ról 15,6%-ra nőtt.

Nemzetközi vendégéjszakák száma az EU-ban (2023, Eurostat)

 

  • Tovább erősödött a turizmus itthon: 2024 szeptemberében a turisztikai szálláshelyeken 1,5 millió vendég közel 3,6 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 2,0, a vendégéjszakáké 1,1%-kal nagyobb volt az egy évvel korábbinál.
  • A belföldi vendégek száma 5,0, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 4,2%-kal alacsonyabb volt az előző év azonos havinál.  A 737 ezer belföldi vendég 1,6 millió vendégéjszakát töltött el a turisztikai szálláshelyeken, ezen belül a kereskedelmi szálláshelyeken 541 ezer vendéget és közel 1,2 millió vendégéjszakát regisztráltak.
  • A külföldi vendégek száma 9,7, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 5,8%-kal nőtt az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A turisztikai szálláshelyekre érkezett 767 ezer külföldi vendég közel 2,0 millió vendégéjszakát töltött el, közülük 539 ezer vendéget és csaknem 1,4 millió vendégéjszakát a kereskedelmi szálláshelyeken regisztráltak.

Vendégéjszakák száma (KSH)

 

  • A vendégéjszakák 71%-a kötődött a kereskedelmi szálláshelyekhez, ahol a forgalom 1,5%-kal elmaradt az előző évitől. A magán- és egyéb szálláshelyeken 7,7%-kal több vendégéjszakát regisztráltak, mint egy évvel korábban.
  • Az utazások célpontjai alapján szeptemberben a belföldivendég-éjszakák száma az előző év azonos időszakához képest a Győr–Pannonhalma turisztikai térségbennőtt a legnagyobb mértékben (8,8%-kal), és a Pécs–Villány térségben csökkent a leginkább (13%-kal). Budapesten 3,8%-kal nagyobb, a Balatonnál 5,8%-kal kisebb volt a turisztikai szálláshelyeken eltöltött belföldivendég-éjszakák száma.
  • A külföldivendég-éjszakák száma az előző év azonos időszakához viszonyítva a legerőteljesebben Gyulán és térségében emelkedett (17%-kal), a leginkább pedig a Bük–Sárvár turisztikai térségben esett vissza (több mint 17%-kal). Budapesten 15%-kal nőtt, a Balatonnál 9,8%-kal csökkent a turisztikai szálláshelyeken eltöltött külföldivendég-éjszakák száma.
  • Az év kilenc hónapját kumuláltan vizsgálva szintén pozitív teljesítményt mutat az ágazat:
    • A turisztikai szálláshelyeken 5,0%-kal több, összesen 35 millió vendégéjszakát regisztráltak.
    • A belföldi vendégek 1,7, a külföldiek 8,7%-kal több (17,9 millió, illetve 17,1 millió) vendégéjszakát töltöttek el a turisztikai szálláshelyeken.
  • 2024 első nyolc hónapjában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 11,4 millió főt ért el, amely 18,6%-kal múlta felül a tavalyi év azonos periódusában látott eredményt. Az utasforgalom fellendülése miatt a repülőtér üzemeltetőjének előrejelzése szerint 2024 végére a teljes éves utasforgalom jelentősen meg fogja haladni a 2019-es, korábbi rekordnak számító 16,2 millió főt.
  • turisztikai szálláshelyeken az összes bruttó árbevétel szeptemberben 97 milliárd forint volt, ami folyó áron 20%-kal magasabb az egy évvel korábbinál.

 

Turisztikai szálláshelyek árbevétele összesen (millió Ft, KSH)

 

  • Összesen 27.851 turisztikai szálláshely (7%-kal több mint egy évvel korában), ezen belül 2764 kereskedelmi, illetve 25 087 magán- és egyéb szálláshely fogadott vendégeket. A kereskedelmi szálláshelyek közül 998 szálloda és 1121 panzió volt nyitva szeptember egy részében vagy egészében.

 

  • Széchenyi Pihenőkártyával folyó áron 11%-kal többet, 2,7 milliárd forintot költöttek a kártyatulajdonosok a turisztikai szálláshelyeken az előző év azonos hónapjához viszonyítva. SZÉP-kártya változások, melyek szerint az ide érkező juttatások 50%át lakásfelújításra lehet majd fordítani jövőre, pozitívan hathat az építőipar ágazatban, de a vendéglátóhelyek és a szálláshely szolgáltatótoknak ez kedvezőtlen hír.

 

  • A kormány bejelentette a rövidtávú lakáskiadás, vagyis az Airbnb budapesti szabályozását. A kormány ezt lakhatási kérdésként kezeli, de az intézkedésnek vannak turisztikai vonatkozásai is. A javaslat szerint 2025-től az éves átalányadó Budapesten a négyszeresére, azaz 150 ezer forintra emelkedik, ezenkívül egy 2 éves moratórium keretében 2025-ben és 2026-ban nem lehet új nyilvántartásba vételt kezdeményezni rövid távú lakáskiadás céljából a fővárosban. A Budapesten működő Airbnb-s lakások véleményem szerint ki tudják termelni egy év alatt a megelemet adóterheket, az esetlegesen szűkülő kínálat miatt is, vagy a szálláskiadók akár a turistákra is át tudják terhelni, mivel a bérleti díjak elmaradnak a környező országok átlagáraitól (míg Budapesten az Airbtics adatai alapján 71 euró az átlagár, addig Bécsben 91 euró, Prágában pedig 96 euró).

 

Rövidtávú lakáskiadások aránya (2023, Eurostat)

 

  • Erre reagálva Magyar Turisztikai Ügynökség kiadott egy elemzést a budapesti Airbnb piac trendjeiről. A fővárosban élő 800 ezer háztartás közel 18%-a, 140 ezer háztartás él hosszútávú bérletben. 2023-ban egy év alatt 32%-kal nőtt a szálláshelyek száma a fővárosban. Ennek eredményeképpen az érintett férőhelyek száma 24%-kal emelkedett, miközben a vendégéjszakák száma 29%-kal, a vendégek száma 38%-kal nőtt a megelőző évhez képest. Tavaly év végén Budapesten már közel 13.000 db szálláshely működött ezen a piacon, amelyet több mint 8.200 szolgáltató üzemeltetett, mintegy 26.000 szobával és összességében mintegy 58.000 férőhellyel. Több mint 220 olyan szolgáltató van, amely háromnál több szálláshellyel rendelkezik, ők több mint 3.000 szálláshelyet üzemeltetnek. Látható, hogy tavaly már meghaladta az Airbnb-s lakások bővülése az itt eltöltött vendégéjszakák számának bővülését. Az Eurostat adataiból végzett számításaink alapján a régióban Magyarországon, Lengyelországban és Horvátországban van 30% felett az Airbnb-ben eltöltött vendégéjszakáinak száma az összes vendégéjszakához viszonyítva.

 

  • Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy 14+2 pontos turisztikai csomagot jelentett be, mellyel a kormánynak az a célja, hogy a bürokráciacsökkentés mellett az ágazat versenyképességét növelje:
    • Rendőri jelenlét fokozása a bulinegyed területén.
    • Rövid távú lakáskiadás szabályozása (Airbnb) Budapesten (lásd fent).
    • Gazdasági épületek magánszálláshelyként történő hasznosítása a falusi turizmusban.
    • Szálláshelyeken üzemelő medencék személyes felügyeletének szabályozása (20 fősnél kisebb medencékénél nem kell úszómester).
    • A készpénzmentes borravaló szabályozásának módosítása.
    • Felszolgálási díj 12%-ban való maximálása.
    • Hivatásturisztikai rendezvények szervezését elősegítő szabályozás módosítása.
    • Állatkerti belépő, mint adómentesen adható béren kívüli juttatás biztosítása.
    • Idegenvezetési tevékenység átfogó szabályozása.
    • Digitális SZÉP-kártya fejlesztés.
    • Éttermek előtti parkolók biztosításának felülvizsgálata.
    • NTAK attrakciók körének bővítése az átfogó adatvagyon megteremtése érdekében.
    • Repülőtérhez kapcsolódó szabályozás felülvizsgálata: a CO2-adót 2025. január 1-jétől eltörlik.
    • Élelmiszerbiztonsági vendéglátó tájékoztató anyagok.
    • Termálvíz kísérőgázának szabályozása.
  • A lépés hatásai a bürokrácia csökkentését okozhatják elsődlegesen, a turisztikai volumen növekedésére való hatása jelenleg a pontos részletek nélkül nehezen becsülhető.

Rövidtávú kilátások:

  • Szálláshely szolgáltatás: 2024-ben hazánkban is folytatódik az idegenforgalom növekedési trendje a nemzetközi folyamatokkal összhangban. 2024-re azt várjuk, hogy a pandémia előtti utazóforgalom visszarendeződik. és 2025-ben is egy dinamikus növekedéssel számolunk. Ezt támogatja a reálbérek növekedése, és infláció csökkenése, fogyasztói bizalom javulása, valamint az év eddig eltelt időszakában megismert SZÉP kártya adatok is, viszont jövőre számolni kell a SZÉP kártya költések csökkenésével az újonnan bevezetett változások miatt (lsd. fent) mindkét alágazat esetében.

Vendéglátóhelyek eladási forgalmának volumenindexe (2021=100%, KSH)

 

  • Vendéglátás: A vendéglátóhelyeknél a beszerzési árak már nem kiugróak az infláció csökkenése miatt és javult a helyzet az éttermek pénzügyi helyzetében is az energiaárak normalizálódását követően. Iparági információk alapján azonban megváltoztak a fogyasztói szokások: az egy főre jutó vásárlási értékek alacsonyabbak. Amennyiben a gazdasági környezet kedvezően alakul és a bizalomhiány oldódik, a reálbérek növekedése az éttermek forgalmának bővülését is segítheti. 2024-ben a vendéglátás volumene meghaladta a 2021-es szintet és egy emelkedő trend rajzolódik ki. A vendéglátóhelyek forgalma az év első kilenc hónapjában meghaladta az előző év azonos időszakában mért szinteket. Ezt támogatja a SZÉP kártya elfogadó helyek- és kártyabirtokosok számának, és a költések bővülése is, viszont jövőre számolni kell az újonnan bevezetett változások miatt a költések csökkenésével. Ebben az alágazatban is elválik egymástól a vidéki, illetve a fővárosi helyzet. Budapesttől távolodva csökkennek a kereseti lehetőségek, ráadásul az éttermek inkább csak a helyi, környékbeli fogyasztókra építhetnek, míg a fővárosi egységek bevételételeihez jelentősen hozzájárulnak a turisták is.

 

Készítette: Horti Flóra

 


JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2024. 10. 30. 08:30

Kapcsolódó cikkeink