Magazin: Vissza a lakásba
A tisztítószerek kategóriájában az év első fele a drogériák és diszkontok további erősödését hozta. A kényelmi termékek a hagyományos formulákat szorítják ki fokozatosan, a márkagyártóknak pedig a saját márkás termékekkel szemben kell őrizniük pozíciójukat. Az év másik kiugró forgalmát jelentő, őszi szezonra a brandek a tavaszihoz hasonló, széles promóciós ajánlattal készülnek.
A tisztítószerek kategóriájában a fogyasztók egyre inkább a kényelmi és többfázisos termékeket választják, így olyan szegmensek növekednek erőteljesen, mint a tisztító és fertőtlenítő törlőkendők, a többfunkciós mosogatógép-tabletták, ill. a WC-blokkok és -tisztító rudak.
– Ezt a trendet a tisztítószergyártók és a -forgalmazók is figyelembe veszik, előbbiek a termékfejlesztéseknél, utóbbiak pedig a polcképek kialakításánál – ismerteti Balog Terézia, az Unilever Magyarország Kft. brandmenedzsere. – A hagyományos tisztítószerek fokozatosan veszítenek polcrészükből a modern és kényelmi termékek javára. A fogyasztók a boltválasztásnál is törekednek arra, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben jussanak a keresett termékhez, ezzel magyarázható a diszkontok térnyerése és dinamikus növekedése. A legnagyobb forgalmat továbbra is a drogériák bonyolítják le, és az idei növekedéshez is legnagyobbrészt ez a csatorna járult hozzá, de a diszkontok forgalma is átlagon felül növekedett ebben az évben. Ezzel szemben a hiper-, szupermarketek és tradicionális csatornák lassabb növekedést produkáltak az első félévben.
– A háztartási tisztítószerek körében a márka piaci részesedéseit illetően jelentős változás nem figyelhető meg, azonban 2017-ben az ablaktisztítók kategóriájában, mely kismértékben növekedett, tovább erősödtek a saját márkás termékek, így azok már több mint egyharmados piacrésszel rendelkeznek – nyilatkozza Marton Franciska, a Henkel Magyarország Kft. brandmenedzsere. – Ebben a szegmensben továbbra is a szórófejes, valamint az utántöltős termékek a legnépszerűbbek, kiszereléseket illetően pedig a nagyobb űrtartalmúak iránti keresletnövekedés tapasztalható. Az elmúlt időszakban az 500 ml-es termékek bizonyultak a legkelendőbbnek, ezek közel kétharmadát teszik ki a kategóriának.
Erős klasszikusok, folyamatos fejlesztések
A DunaPro beszámolója szerint fogyasztói bázisa változatlanul lojális klasszikus termékeikhez, így az Ultra Derm, az Ultra mosogatóporok, valamint az Ultra Sol kéztisztítók továbbra is kiegyensúlyozott forgalmat produkálnak.
– Modern termékeink közül az Ultra Extra Erős család teljesít kimagaslóan, köztük az Ultra Extra Erős Vízkőoldó, amelynek forgalma folyamatosan növekszik – tájékoztat Királyfai Zsuzsanna, a cég brandmenedzsere.
– A Dometnek sikerült erős első félévet zárnia – számol be eredményeikről Csapó Anna, a Sarantis Hungary Kft. marketingasszisztense. – A legnépszerűbb kategóriák továbbra is a szivacsok, nedves törlőkendők, felmosók és a különböző, egyedi tulajdonsággal rendelkező törlőkendők, mint például az üvegfelületekhez, portörléshez kifejlesztett, speciális felülettel bíró termékek. A diszkontok erősödése, illetve a saját márkás termékek egyre növekvő polci részaránya ebben a szegmensben is érezteti a hatását, ezért a márkatermékeknek erős kommunikációval és új, innovatív termékekkel kell megjelenniük annak érdekében, hogy megerősítsék pozíciójukat. Erre jó példa a Domet Teflon szivacs, mely egyedülállóan képes bármilyen tapadásmentes réteggel bevont konyhai eszköz tisztítására.
Ősszel is akcióban
A két kiugró forgalmi időszak, a tavaszi nagytakarítások szezonja és az őszi hónapok eladásai évről évre közel azonos forgalmat mutatnak, emellett jelentős a kategória promócióérzékenysége is; a különböző akciók erőteljesen mozgatják a piacot.
– Fontos, hogy a megfelelő pillanatban a megfelelő termékkel és ajánlattal legyünk jelen a piacon – tájékoztat Balog Terézia. – A női magazinok kuponos akciói nagy hatással vannak a forgalomra, azonban az őszi Black Friday kínálata is egyre népszerűbb, így erre külön Unilever-ajánlatokkal készülünk. A legtöbb tisztítószerre nem jellemző a szezonalitás, kivéve a penész elleni termékeket, amelyek iránt a párás időjárás következtében, az őszi-téli szezonban fellendül a kereslet. Ez az időszak a piacvezető (Nielsen, 2017, penész elleni tisztítószerek piaca) Szavo penész elleni spray-nknek kedvez.
A Henkel folyamatos piaci felmérésekkel biztosítja, hogy termékei igazodjanak a felmerülő vásárlói elvárásokhoz hatásban, illatban, formulában, kiszerelésben egyaránt. Mindemellett célja, hogy úttörő megoldásokkal szolgálja a fenntartható fejlődést.
– Ami a terméktámogatásokat illeti, a hagyományos kommunikációs felületek, mint a tv- és print hirdetések mellett nagy hangsúlyt fektetünk a digitális marketingtámogatásra, eseménymarketingre, ill. további új, alternatív csatornákban való megjelenésekre is – teszi hozzá Marton Franciska.
Szélesedő portfólió
A DunaPro slágertermékei, az Ultra mosogatópor és annak fertőtlenítős változata, az Ultra fertőtlenítős mosogatópor mind a tavaszi, mind az őszi szezonban kiemelkedő forgalmat produkálnak, köszönhetően univerzális tisztító és fertőtlenítő hatásuknak.
– Emellett az Ultra Erős Család is szép eredményeket hoz, különösen az Ultra Extra Erős Penészeltávolító, amely az őszi-téli szezon kimagasló forgalmú terméke, mely bár hatékonyságban a nagynevű márkákkal versenyez, mindezt rendkívül kedvező áron teszi – mondja Királyfai Zsuzsanna. – Ezenkívül rendkívül büszkék vagyunk, hogy az Ultra Fehérítő termékünk megkapta a fertőtlenítőszer besorolást, így ennek nyomán portfóliónkban a por alapú mellett megjelent a folyékony állagú tisztító- és fertőtlenítőszer kategória is. Az év második felétől tehát az ismert Ultra Fehérítő termékünk neve kiegészül, és Ultra Fehérítő és Fertőtlenítőként kerül a polcokra. Az új funkcióval a termék felhasználási köre is bővül: a ruhák fehérítésén kívül használható konyhák, fürdőszobák tisztítására, fertőtlenítésére, így a konyhapult, valamint a műanyag és fa vágódeszkák fertőtlenítésére, zuhanyzók, fürdőkádak, csempék, lefolyók és WC-csészék tisztítására, fertőtlenítésére és szagtalanítására.
A Sarantis kínálatában továbbra is népszerű termék a Domet Maxi mosogatószivacs dörzsivel, 5+1 db-os csomagolásban.
– A termék ideális bármilyen edény mindennapos tisztítására, kemény felületű oldala pedig a legmakacsabb szennyeződést is eltávolítja – tájékoztat Csapó Anna. – Szintén mindkét félévben kimagasló eredményeket produkált az univerzális nedves törlőkendőnk is, mely gyorsan és könnyedén távolítja el a port a nappalitól a konyhán át a fürdőszobáig. Eladási adataink azt mutatják, hogy a fogyasztók készülnek a nagytakarítási időszakokra, így az őszi hónapokra a Domet is számos akcióval jelentkezik a szivacsok, törlőkendők, felmosók és partvisok kategóriájában. Ilyenkor a kedvezményes mennyiségi ajánlatok és összecsomagolások másodkihelyezéseken és display-ken is elérhetők a fogyasztók számára, melyeket további figyelemfelkeltő POS-eszközökkel is kihangsúlyozunk.
Jung Andrea
Kapcsolódó cikkeink
Klasszikus holland márkák eladására készül az Unilever
Az Unilever olyan klasszikus holland márkák eladását fontolgatja, mint az…
Tovább olvasom >A Unilever növekedését legerősebb márkái támogatják
Erőteljes növekedést könyvelhetett el az Unilever 2024 a harmadik negyedévében,…
Tovább olvasom >A Henkel Magyarország idén is kitűzte a rózsaszín szalagot
Folytatódik a tavaly megkezdett „Pink Október” kampány. A „Pink Október”…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >