Visa: Hat trend a fizetések világából, amire érdemes figyelni 2024-ben
A fizetési ágazat lételeme a folyamatos fejlődés, 2024 pedig a változások évének ígérkezik.
Trendforduló várható az elmúlt évekhez képest:
- az eddig kizárólag helyi vállalkozások globális terjeszkedése,
- a korábban zárt körben használt és szabadalmaztatott technológiák nyílttá válása,
- a személyre szabottabb általános megoldások,
- valamint egyre nagyobb átjárhatóság a korábban egymástól elszigetelt hálózatok között.
Ha mindehhez pedig még hozzávesszük
- a mesterséges intelligencia miatti átalakulásokat és
- a fogyasztók utazási kedvének további bővülését, akkor már ki is rajzolódnak előttünk a fizetési folyamatokat 2024-ben meghatározó tényezők/trendek.
1. A tartalomgyártók, valamint a kis- és középvállalkozások is nemzetközi színre lépnek
2024 lesz az az év, amikor a kis-és középvállalkozások, köztük a tartalomgyártók, az e-kereskedelmi, valamint a hagyományosabb, fizikai üzletekben működő vállalkozások közül sokan nemzetközi szintérre lépnek. Gyakorlatilag mérettől függetlenül, a vállalkozások tervei ma már bőven túlmutatnak közvetlen szomszédságukon, és a globális digitális gazdaság részesei akarnak lenni.
A kis- és középvállalkozások közül ötből csaknem négy (79%) jelölte meg a nemzetközi értékesítést növekedése fókuszaként, a fogyasztók pedig készen állnak erre a változásra, mintegy 72%-uk válaszolta, hogy szívesen vásárol más országok vállalkozásaitól.
A digitális fizetések átalakítják a kkv-k fizetési és fizetésfogadási lehetőségeit is, és így lehetővé teszik új célcsoportok elérését, biztonságos tranzakciók egyszerű lebonyolítását, a kiadások nyomonkövetését és figyelését, a biztonság és a hatékonyság növelését, valamint a minden korábbinál nagyobb növekedést. Pénzügyi tranzakciót fogadni még sosem volt ilyen könnyű, hiszen a fizetési innovációk lehetővé teszik, hogy valós időben, kényelmesen jussanak bevételeikhez egyéni és vállalati vásárlóiktól egyaránt. A fizetési megoldások, mint például a virtuális kártyák a kkv-kat felruházzák a szükséges cashflow, vásárlóerő és költségkezelési képességekkel.
A Visa várakozásai szerint 2024-ben a mikro- és kisvállalkozások kihasználják az egyre széleskörűbb digitalizáció előnyeit, amely egyszerre gyorsítja és védi a fizetéseket, és minden eddiginél könnyebbé teszi a földrajzi határokon túli terjeszkedést.
2. Átjárhatóbb rendszerek
A digitális fizetések kényelme és gyorsasága a belföldi és a határokon átnyúló pénzmozgást egyaránt átalakította. Azonban a hálózatok és fizetési módok robbanásszerű elterjedése – a pénzküldő alkalmazásoktól és mobiltárcáktól kezdve a blokkláncokig, valamint az örökölt infrastruktúráig –töredezett, nehézkes tapasztalatokat eredményezett. Ezek a fejlesztések gyakran csupán a saját, elszigetelt ökoszisztémájukon belül működnek.
Azonban ez kezd megváltozni, mert a fizetési szereplők mára előnyben részesítik a széles körű, könnyen átjárható megoldásokat. Hamarosan megtapasztalhatjuk a gördülékeny globális pénzforgalmat- ahol a különböző szolgáltatók közötti fizetés ugyanolyan zökkenőmentes lesz, mint bármely más szolgáltatás igénybevétele. Az akadályok lebontása számtalan előnnyel jár majd a végfelhasználók, a pénzügyi közvetítők és vállalati ügyfelek számára, beleértve a fintecheket és az alkalmazásszolgáltatókat is.
2024-ben a fizetési ökoszisztémában továbbra is folytatódik az együttműködés, ami nagyobb hozzáférhetőséget, rendszerek közötti kompatibilitást és átjárhatóságot eredményez. Várhatóan több olyan új technológia jelenik meg, amelyek segítik a fogyasztókat és a vállalkozásokat az összetettebb, határokon átnyúló pénzmozgásokat kezelni.
3. A nyílt infrastruktúra megoldja a nehéz fizetési problémákat és ezzel megkönnyíti a kereskedelmet
Manapság, fogyasztóként, ha egy technológiai megoldás nem megfelelő számunkra, akkor azt mellőzzük, mert tudjuk, valószínűleg létezik jobb, egyszerűbb, alkalmasabb opció. Ezek az elvárások ugyanúgy élnek a fizetési folyamatokkal kapcsolatban is.
2024-ben a fizetési technológiában jelentős elmozdulásra számítunk a modulárisabb, platform-semlegesebb infrastruktúra felé, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy a fogyasztók elvárásainak megfelelőbb élményeket nyújtsanak.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A vállalkozások képesek lesznek a számukra szükséges termékeket és szolgáltatásokat saját igényeik szerint használni. Hiányzik egy jó token megoldás? Adjon hozzá egyet a meglévő rendszereihez. Jobb omnichannel élményre van szüksége? Vezessen be egyet anélkül, hogy felforgatná a teljes fizetési megoldását. A hálózat-semleges fizetési szolgáltatások plug-and-play, azonnal használható megoldásokat hoznak létre a valóban összetett problémákra.
Nemcsak azt látjuk majd, hogy egyre több pénzforgalmi vállalat alakítja át infrastruktúráját ezekkel a nyílt eszközökkel, hanem egyre több vállalkozás profitál is majd ezekből az új lehetőségekből. Ennek eredményeként a kereskedelem világa könnyebben működtethetővé válik.
4. A fogyasztók személyre szabott megoldásokat várnak
A fogyasztók nem csak a fizetési infrastruktúra átalakítását várják el, de egyre személyre szabottabb élményre számítanak. Jelentős átalakulásra lesz szükség, hogy a bankok és a pénzügyi szolgáltatók ennek megfeleljenek.
Már elérhető szolgáltatások segítségével a pénzügyi szereplők képesek ezt biztosítani ügyfeleiknek anélkül, hogy „újra fel kellene találniuk a kereket”, azaz házon belül kellene új funkciókat és technológiát fejleszteniük – ezek az erőfeszítések költségesek és időigényesek lehetnek, és nem feltétlenül garantálják a sikert.
A digitális fizetések folyamatos terjedésével egyre sürgetőbbé válnak ezek a döntések – a bankok és a pénzügyi szolgáltatók mostani választásai valószínűleg még évek múlva is éreztetni fogják hatásukat üzletmenetükben.
A nehezen elérhető technológiai és mérnöki erőforrások miatt arra számítunk, hogy egyre több pénzintézet keresi majd a partneralapú megoldásokat vagy menedzselt szolgáltatásokat, ezekkel erősítve ügyfeleik bizalmát, valamint biztosítva vállalkozásuk növekedését.
5. A mesterséges intelligencia új lehetőségeket – és kihívásokat – hoz a fizetések szempontjából
Kicsivel több mint egy évvel a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) megjelenése után, a csalás elleni küzdelem a generatív AI egyik legizgalmasabb jövőbeli alkalmazási lehetősége – különös tekintettel a hagyományos prediktív modellekhez képest a példátlan mennyiségű adat elemzésének és tanulásának lehetősége miatt. A mesterséges intelligencia következő generációja képes arra, hogy több területről származó információkat felhasználva új felismeréseket generáljon, segítve a csalások elleni eszközök betanítását, amelyek így megalapozottabban és pontosabban különböztetik meg a csalárd tranzakciókat a jogszerű vásárlásoktól.
A generatív AI a munkamódszereket is átalakítja, fejlesztve a termékeket, az adatstruktúrát, a modelleket, a műveleteket és az infrastruktúrát. A Visánál már most a kódolási hatékonyság 30%-os javulását tapasztaljuk, mivel az időigényes/ismétlődő feladatokat nagyon jól kezelik a generatív AI eszközök, így a programozók a nagy hozzáadottértékű kódok előállítására összpontosíthatnak.
A mesterséges intelligencia a fizetések terén is új kihívásokat jelent. A generatív AI-eszközök használatával a csalók valósághűbb adathalász átveréseket képesek alkotni, ami még nehezebbé teszi a fogyasztók számára az ilyen próbálkozások felismerését, hiszen ma már kevésbé jellemzőek az egykor árulkodó jellemzők, a helyesírási és nyelvtani hibák. Mindez további nehézséget jelent a vállalkozások és a fogyasztók számára is, akiknek alkalmazkodniuk kell ezekhez az új fenyegetésekhez.
6. „Csak azért is utazunk”
A világjárvány legnehezebb pillanatait magunk mögött hagyva az utazási kedv visszatért, és a lendület várhatóan a következő hónapokban is folytatódik. Mi okozza ezt a növekedést? A vágyakozás a kikapcsolódás és a stresszmentes nyaralás után a COVID okozta, évekig tartó kellemetlen időszak után.
A Visa 2023-as nemzetközi utazási szokásokat vizsgáló tanulmánya szerint az utazók több mint 70 százaléka tisztában van a nyaralás növekvő költségeivel, de ez a legtöbbjüket nem tántorítja el, mindössze 4 százalékuk gondolja azt, hogy visszavesz az utazási terveiből. Világszerte az utazók átlagosan két szabadidős utazást terveznek a következő 12 hónapban, a tehetős utazók pedig még ennél is többet.
De nem minden, a járvány időszakában kialakult utazási szokás elől menekülünk. A fogyasztók az utazásszervezés során továbbra is előnyben részesítik a rugalmasságot, illetve a biztonság és a tisztaság is egyértelmű prioritást élvez a szállásválasztás során.
A kisebb fizetendő tételektől eltekintve az utazók elsősorban a biztonságos, digitális és érintéses fizetési élményt választják. És bár a világjárók utazásuk során szívesen vennék figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is, a Visa és az Oxford Economics által végzett kutatás[1] szerint 40%-uk úgy érzi, hogy nem áll rendelkezésre elegendő információ a fenntartható utazási lehetőségekről, 36% pedig megkérdőjelezi a kapott információk hitelességét. Az olyan megoldások, mint a Visa és az Ecolytiq partnersége, ahol a fogyasztók láthatják a tranzakcióik alapján becsült szén-dioxid-kibocsátást, valamint a Travalyst, egy nemzetközi fenntartható utazást támogató kezdeményezés, amely következetesebb és átláthatóbb fenntarthatósági információkkal látja el a fogyasztókat a szálláshelyek és a repülés területén, segíthetnek megszüntetni az információhiányt.
[1] Visa Economic Empowerment Institute, „Accelerating sustainable tourism: Areas for public-private collaboration”, 2023. november
Kapcsolódó cikkeink
Január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetni a termelőket
A 30 napos fizetési határidő a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek…
Tovább olvasom >Gyors, egyszerű, hatékony innovációiért díjat kapott a K&H
Idén harmadik alkalommal, összesen tíz kategóriában díjazta a Visa a…
Tovább olvasom >Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >