Virtuális ízek – egy sokat ígérő kísérlet kudarca
Az Íz-spray nevű eszköz David Burke, egy közepesen ismert New York-i séf a tengerentúlon is vitatott találmánya volt nemrégiben, ami ha Európáig eljut, az újviláginál is veszettebb vitákat generált volna.
Burke jó néhány ízben (illatban?) árult 6-7 dolláros áron jól adagolható, spray-kiszerelésű „aromákat, három ízcsoportban: klasszikusok – például sült baconos, parmezános, barbeque-s, egzotikusak – például édes-savanyú, pesto, teriyaki, és persze a legnépszerűbb édes ízek, mondjuk, mint a csokoládé, banana split, mochaccino…
Számos támadhatósága mellett mik voltak a termék pozitívumai? Ha csak az édes ízekre gondolunk, a sprayket az egyre nagyobb választékú kávé- és koktélízesítő szirupokkal lehetett volna összehasonlítani, ám Burke készítménye nem tartalmazott sem zsírt, sem szénhidrátot, ahogy a szalonnás, vajas ízek sem koleszterint. Nem is csoda, hogy az ízspray-kkel foglalkozó internetes források elsősorban a diétával összefüggésben említetté a terméket.
Nem kötelező, de meg lehet barátkozni azzal, ha a vajas-parmezános zamattal ízesített fettuccini nem teljesen olyan, mint amit az olaszok elképzelnek, mindenesetre a fogyókúrázóknak a spray révén így is kevesebb élvezetről kellett egyszerre lemondania. És a minőség? Bár a megfogalmazás nem a csúcsgasztronómiát jellemzi: a baconszalonnával „megfújt” rántottát a New York Post étteremkritikusa is „egészen jónak” ítélte.
Elfogadva, hogy egy aroma örömei – legyen szó természetes ízkivonatokról, vagy a modern kémia termékeiről – nehezen hasonlíthatók össze a valódi ételek értékeivel, nem feltétlenül gagyi ételkompozíció az, amit ilyen spray-k alkalmazásával alakít ki egy kísérletező szellemű szakács. Sőt…
Valahol a köz-, illetve a társadalmi étkeztetés szempontjából is pozitív volt a „felfedezés”, és nem is csak az egészséges étkezés elveinek könnyebb betartatása miatt. A Marylandi központi kórházban például dysphagiás, azaz nyelési nehézségekkel küszködő, csövön keresztül etetett betegek ételét ízesítették Burkey termékével – a pácienseknek évek óta nem megélt élményekben volt része.
Az a szakemberek kikezdték, de bukásnak fő oka inkább talán a reklám hiánya volt. Azóta találkoztunk inhalálható(!) ízekkel, és lassan, bizonytalanul, de piacra kerülnek új íz-sprayk. Felforgatni a gasztronómiát persze nem fogják, de a jövő, úgy tűnik, elkezdődött!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >