Virágzik a bevásárlóturizmus, külföldön költ a magyar
Az idei második negyedévben a külföldre utazó magyarok összesen 338 milliárd forintot költöttek utazásaik során, ezzel további lendületet adva a bevásárlóturizmusnak. Egyre több magyar dönt úgy, hogy határon kívül vásárolja meg különböző termékeket és szolgáltatásokat, miközben az infláció által okozott áremelkedések hatását igyekszik kivédeni. A külföldi utazások nagymértékű növekedése azonban potenciális gazdasági hatásokkal is jár, amelyeket érdemes megvizsgálni.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/10/markus-spiske-wL7pwimB78Q-unsplash.jpg)
A külföldi bevásárlásra fordított összeg fokozatosan növekszik
Az ING makrogazdasági elemzője, Virovácz Péter, a Pénzcentrum cikkében rámutatott, hogy a magas infláció és az áremelkedések következtében a lakosság vásárlóereje csökkent. Sokan a határon kívüli beszerzést választják, mivel így olcsóbban juthatnak hozzá a szükséges termékekhez. Az elemző kijelentette, hogy az idei évek során Magyarországon tapasztalható folyamatos áremelkedés és az elérhető vásárlóerő csökkenése miatt sokan keresik a gazdaságosabb megoldásokat.
Az Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is azt mutatják, hogy a magyarok külföldre utazásainak száma és a költések jelentősen megnőttek. Az emberek Ausztriába, Szlovákiába és Romániába látogatnak a legtöbbet. Az egynapos utazások száma 15 százalékkal, míg a többnaposoké 13 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Az emberek átlagosan 2,8 napot töltenek külföldön, ami 0,1 nappal több, mint korábban.
A vásárlók 338 milliárd forintot költenek külföldön, és ebből több mint felét (173 milliárd forint) szórakozásra és szabadidős tevékenységekre fordítják. Ugyanakkor az is érdekes, hogy a külföldi bevásárlásra fordított összeg is növekszik, ami kihatással lehet a hazai gazdaságra.
Virovácz Péter hozzátette, hogy a lakosság a forint jelentős gyengülésekor eurót vásárolt, ami az infláció és a valutaváltozások elleni védelemként szolgál. Azok, akik tehetik, külföldi bevásárlással próbálják csökkenteni a mindennapi kiadásaikat, mivel úgy érzik, hogy az országban a gazdasági helyzet megnehezedik.
A bevásárlóturizmus azonban hosszabb távon is negatívan befolyásolhatja a magyar gazdaságot, mivel a hazai vállalkozások veszteségeket szenvedhetnek. Emellett a kiskereskedelmi és vendéglátóipari szektorban is kihívások jelentkezhetnek az árverseny miatt. Fontos kérdés, hogy a magyar gazdaság hogyan fog alkalmazkodni a jelenlegi gazdasági trendekhez, és milyen intézkedésekkel lehet ellensúlyozni a bevásárlóturizmus hatásait.
Kapcsolódó cikkeink
A váratlanul alacsony júniusi infláció meglepte az elemzőket
A héten megjelent magyar inflációs adat kellemes meglepetést okozott: a…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 5,2 százalékkal csökkent májusban
Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal…
Tovább olvasom >Az MVI statisztikai helyzetjelentése a vendéglátásról
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) minden évben közzéteszi statisztikai helyzetjelentését…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >