VIMOSZ: stagnáltak a turisztikai cégek várakozásai februárban
Stagnáltak a turisztikai cégek várakozásai februárban az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a GKI Gazdaságkutató közreműködésével végzett legfrissebb felmérése alapján az MTI-vel szerdán.
A Turizmus Konjunktúra Index (tki) februárban plusz 1 ponton állt, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket stagnálónak érzékelik. Ugyanakkor az egy évvel korábbival összevetve javulást mutatnak az adatok. Az index értéke kis mértékben, 2 ponttal csökkent az év második hónapjában az előző hónaphoz képest, ezzel 4 ponttal haladja meg az egy évvel ezelőtti értékét – írták, megjegyezve, hogy tavaly épp februárban ugrott meg jelentősen az index értéke.
A szálláshely-szolgáltatásban és a vendéglátásban alig változott az index, míg az egyéb turisztikai szektorban közepes mértékben csökkent. A jelentés szerint a szálláshely-szolgáltatásban ezzel továbbra is a mindenkori legmagasabb értéke (+9 pont) közelében áll, míg a vendéglátásban a nagyon enyhe pozitív elmozdulás ellenére még mindig nem érte el a semleges szintet (nulla pontot), amely felett legutóbb 2022. júniusban állt az index értéke.
A turisztikai cégek 52 százaléka működési költségei növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan az előző év azonos időszakához mérten, 44 százalék esetében nem változtak ezek a költségek, míg 4 százalék jelzett csökkenést. A működési költségek az elmúlt 3 hónapban az előző év azonos időszakához mérten átlagosan 20 százalékkal nőttek a szektorban. Az áremelkedés közben átlagosan 10 százalékos volt az előző év azonos időszakához viszonyítva.
A következő három hónapban a szállásadók 34 százaléka növekedést, 7 százalékuk visszaesést vár a vendégéjszakák számában az előző évhez képest. A vendéglátásban működők közül 31 százalék vár vendégforgalom növekedést, 10 százalékuk pedig visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 46 százaléka vár ügyfélforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 9 százalékuk visszaesést prognosztizál.
A turisztikai cégek 32 százaléka gondolkodik a következő 1 évben fejlesztésben, ez alacsonyabb arány, mint az egy hónappal ezelőtt mért 40 százalék, valamint az egy évvel ezelőtti 36 százalék – közölték.
A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását, és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára biztosít információt a közeljövőben várható trendekről.
Kapcsolódó cikkeink
MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >MTÜ: Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
A felszolgálási díj maximum mértékét meghatározó, valamint a borravaló adómentességét…
Tovább olvasom >Nacsa Lőrinc: turisztikai rekordév lehet az idei Magyarországon
Turisztikai rekordév lehet az idei Magyarországon, amihez a vallási turizmus…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >