VIMOSZ: márciusban tovább javult az üzleti hangulat a turizmusban
Márciusban a TKI turisztikai konjunktúra index plusz 4 ponton állt a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket háromnegyed év után újra enyhén javulónak érzékelik – közölte a legfrissebb felmérés eredményét kedden a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) kedden az MTI-vel.
A januári enyhe és a februári jelentős emelkedés után az index értéke további 7 ponttal nőtt márciusban, legutóbb 2022. júniusban állt ezen a szinten. A márciusi javulás mindhárom alszektorban (szálláshely szolgáltatás, vendéglátás, egyéb)
éreztette hatását. Az egyéb turisztikai szektorban jelentősen – a mérés kezdete óta rekord szintre – nőtt az index értéke. A szálláshely szolgáltatásban februárban ugrott meg a mutató.
Régiók szerinti bontásban jelentős különbségek mutatkoznak: Közép-Magyarország vállalkozásainak helyzete a régiók közül a legkedvezőbb (plusz 12 pont), ezután Közép-Dunántúl következik még pozitív és átlagnál kedvezőbb megítéléssel (plusz 7 pont) A többi régió TKI indexe elmarad az átlagtól. Márciusban az Észak-Alföldön volt a legrosszabb a szektor helyzete (mínusz 9 pont).
A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel alkotta meg a Turizmus Konjunktúra Indexet (TKI), amely havi gyakorisággal méri a konjunktúra várható alakulását az ágazatban.
Márciusban a turisztikai cégek 77 százaléka szolgáltatási árainak növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan – míg februárban 85 százalék volt ez az arány -, 17 százalékuk nem változtatott az árakon, csökkenést 6 százalék jelzett. Az áremelkedés átlagosan 20 százalékos volt (februárban 19 százalékot mértek). Márciusban a turisztikai cégek 32 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (januárban 55 százalék, februárban 46 százalék volt ez az arány), 63 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést 5 százalék jelzett. A szálláshely szolgáltatásban az új szezon közeledtével 31 százalék az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban 43 százalék.
A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 38 százaléka vár növekedést a vendégéjszakák számában (előző hónapban 50 százalék), 40 százalékuk stagnálást, s 22 százalékuk vár visszaesést (előző hónapban 16 százalék). A vendéglátásban működők közül 37 százalék várja a vendégforgalom növekedését (előző hónapban 22 százalék), míg 43 százalék stagnálást, 20 százalékuk pedig visszaesést vetít előre (előző hónapban 23 százalék).
Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra plusz 27 ponton áll, ami 10 pontos javulást mutat februárhoz képest. Februárhoz képest az egyéb turisztikai szektorban 36 ponttal plusz 49 pontra ugrott az eredményességi index, a vendéglátásban 5 ponttal plusz 14 pontra emelkedett, míg a szálláshely szolgáltatásban az előző havi jelentős megugrás után valamelyest csökkent (9 ponttal plusz 19 pontra).
Kapcsolódó cikkeink
Budapest és Eger vezetik a karácsonyi úti célok listáját a belföldi utazók körében
A Szallas.hu előfoglalási adatai szerint Budapest és Eger továbbra is…
Tovább olvasom >Bakancslista 2025: Országos Főzdetúra – ingyenes sörkóstolóval várják a sörkedvelőket
Egyedülálló kiadvány készült a sörkedvelők számára: a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági elismerést kapott a szegedi Proko Travel
A Proko Travel Kft., Szeged egyik vezető utazási irodája, nemrégiben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >