VIMOSZ: a tavalyinál jobbak voltak a turisztikai cégek várakozásai szeptemberben
A turisztikai cégek várakozásai az egy évvel korábbinál jobbak voltak szeptemberben – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató legfrissebb felmérése alapján az MTI-vel.
A Turizmus Konjunktúra Index (tki) szeptemberben mínusz 3 ponton állt, ami 4 ponttal magasabb, mint egy évvel ezelőtt. A mutató 3 ponttal csökkent szeptemberben az augusztusi növekedés után, és azt jelzi, hogy az ágazat szereplői helyzetüket a szezon végeztével enyhén romlónak érzékelik. Mindhárom – vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás, egyéb – alágazatban csökkent az index, legnagyobb mértékben (7 ponttal) a szálláshely szolgáltatásban.
A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását, és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.
Az MTI-nek küldött legfrissebb elemzésben kiemelik: a régiók közül egyedül Közép-Magyarországon pozitívak a kilátások, a többi régió vállalkozásai stagnálásközeli állapotot vagy dekonjunktúrát jeleztek. A turisztikai cégek 52 százaléka a működési költségei növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan az előző év azonos időszakához mérten.
A foglalkoztatotti létszám alakulását jelző index az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest mínusz 2 ponton áll, mely azt mutatja, hogy kissé csökkent a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt. Az elmúlt hónaphoz képest 8 ponttal csökkent az index értéke. Az egyes alszektorok erősen eltérnek: a mutató a vendéglátásban a legalacsonyabb (mínusz 10 pont), míg a szálláshely-szolgáltatás alszektorban a legmagasabb (plusz 8). A következő három hónapra vonatkozóan plusz 2 pontot mértek, ami azt jelenti, hogy a cégek enyhén növelik állományukat, ugyanakkor a helyzet az előző hónaphoz képest is javult kissé.
A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 17 százaléka növekedést, 27 százaléka stagnálást, és 56 százaléka visszaesést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők közül 18 százalék vár vendégforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 52 százalék stagnálást, 30 százalék visszaesést vetít előre.
Az elemzés szerint a vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest stagnáló, 0 ponton állt szeptemberben, ugyanakkor 3 pontos javulást mértek augusztushoz, és 10 pontos emelkedést júliushoz képest.
Szeptemberben a turisztikai cégek alig 9 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 89 százalékuk nem változtat az árakon, csökkentést pedig 2 százalékuk jelzett. A turisztikai cégek 32 százaléka gondolkodik a következő egy évben fejlesztésben, ez kissé alacsonyabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 36 százalék – közölte a VIMOSZ.
Kapcsolódó cikkeink
MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >MTÜ: Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
A felszolgálási díj maximum mértékét meghatározó, valamint a borravaló adómentességét…
Tovább olvasom >Nacsa Lőrinc: turisztikai rekordév lehet az idei Magyarországon
Turisztikai rekordév lehet az idei Magyarországon, amihez a vallási turizmus…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >