Világpiaci súlycsoportban: megingott a Novo Nordisk fölénye az elhízás elleni gyógyszerek versenyében
A világszintű elhízásjárvány nyomán felfutó súlycsökkentő gyógyszerpiac újabb fordulatot vett: a Novo Nordisk, amely a Wegovy injekcióval robbant be a köztudatba, kénytelen volt visszavenni növekedési várakozásaiból. A dán vállalatnak nemcsak az Egyesült Államok gyógyszerpiacát domináló Eli Lilly-vel kell felvennie a versenyt, hanem az amerikai adminisztráció protekcionista kereskedelempolitikájával is – írja a VG.hu.
Profitfigyelmeztetéssel indult a negyedév
A Novo Nordisk szerdai gyorsjelentésében a korábban várt 24%-os árbevétel-növekedést 21%-ra, a 27%-os üzemi eredménynövekedést pedig 24%-ra korrigálta. A hír hatására a részvényárfolyam 5%-kal esett vissza a koppenhágai tőzsdén. Az okok között a társaság az amerikai vámintézkedéseket és az Eli Lilly erősödő jelenlétét nevezte meg.
Előzés a receptírásban
Az USA továbbra is kulcspiac: itt dől el, ki vezetheti majd a jövőben akár 100 milliárd dollárosra duzzadó elhízás elleni gyógyszerpiacot. A Bloomberg szerint az év első három hónapjában az Eli Lilly Zepbound készítményéből több mint 1,2 millió adagot írtak fel, míg a Wegovy-receptek 1 millió alatt maradtak. A fordulat azt mutatja, hogy az amerikai orvosok preferenciái elmozdultak – még akkor is, ha a Novo Nordisk az árpolitikát és szabályozási különbségeket okolja.
Politikai ellenszél és CVS-megállapodás
A dán vállalat számára különösen kedvezőtlen az amerikai vámháborús légkör, amit a Trump-adminisztráció újraválasztása csak tovább élezett. Robert Kennedy Jr. egészségügyi miniszterként várhatóan keményen fogja képviselni az amerikai gyártók érdekeit. Ennek ellenére a Novo Nordisk fontos győzelmet aratott: a CVS Health bejelentette, hogy szélesebb körben teszi elérhetővé a Wegovyt, miközben a Zepbound kikerült a preferált gyógyszerek közül. A hír 13%-os árfolyam-emelkedést hozott a Novo részvényeinél – igaz, Trump visszatérése óta az árfolyam összesen 29%-kal gyengült.
Erős negyedéves számok, de már nem elég?
A Novo Nordisk első negyedéves teljesítménye számokban így alakult:
-
Árbevétel: 78,09 milliárd dán korona (+19%)
-
Üzemi eredmény: 38,79 milliárd dán korona (+22%)
-
Adózott eredmény: 29,03 milliárd dán korona (+14%)
-
Egy részvényre eső nyereség (EPS): 6,53 korona (+15%)
Ez a jelenlegi árfolyamon 1572 milliárd forintnyi nyereséget jelent. A cég piaci kapitalizációja 297 milliárd dollár, amivel jelenleg a világ 32. legértékesebb vállalata – Európában csak a német SAP előzi meg.
Jövő a mérlegen
A Novo Nordisk pozíciója erős, de nem megingathatatlan. A cég jövője részben attól függ, milyen sikerrel tud reagálni a Lilly következő generációs gyógyszereire, köztük az orforglipronra, amely ígéretes klinikai eredményeket produkált. A súlycsökkentő gyógyszerek piaca nemcsak üzleti, hanem politikai és társadalmi frontvonal is lett – és ebben a versenyben már nem elég jól teljesíteni, folyamatosan bizonyítani kell.
Kapcsolódó cikkeink
Weboldal indításával támogatja a Nestlé a fogyókúrás szereket szedőket
A Nestlé egészségügyi részlege új online platformot indított a testsúlycsökkentő…
Tovább olvasom >Mindenki fogyni akar, erre épít Európa legértékesebb márkája
Dánia gazdasága ritkán került olyan helyzetbe, hogy egyetlen vállalat, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Május közepétől jöhet a drogériák árcsökkentése: 30 termékkategóriában mérséklődhetnek az árak
Újabb hatósági beavatkozás készül a hazai kiskereskedelemben: a kormány 30…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 0,4 százalékkal haladta meg, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal mérséklődött
Márciusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 0,4…
Tovább olvasom >Az NGM elégedett a kiskereskedelmi forgalom bővülésével
A kiskereskedelmi forgalom márciusi megtorpanása csupán átmeneti, technikai jelenség, amelynek…
Tovább olvasom >