Veszít a kommersz a szeszek között
Az elmúlt esztendőben az égetett szeszes ital előállítása megközelítette a 46 millió litert. Ebből az export részaránya nem érte el a 3,5 százalékot. Ha a belföldi forgalmat nézzük, akkor figyelembe kell venni azt is, hogy az import a teljes hazai kereskedelemben 15 százalékos részesedéssel bír. Vagyis minden hatodik palack égetett szeszes ital külföldi.Amint Nagy András, a Magyar Szeszipari Szövetség igazgatója elmondta: az egyes cégek árbevételéről és a termelés jövedelmezőségéről pontos, összesített adatok nincsenek. A hazai gyártók többségét – az erős árverseny és a nagyon alacsony árú saját márkás termékek egyre növekvő térnyerése miatt – alacsony jövedelmezőség jellemzi. Annyira, hogy vannak olyan gyártók is, amelyek veszteséggel zárták a 2006-os évet.
Sikeres hazai válaszok az importra
Az import előretörése főként annak volt köszönhető, hogy az árak jelentősen csökkentek azt követően, hogy Magyarország 2004 májusában csatlakozott az Európai Unióhoz, és az addig 40,8 százalékos importvámmal terhelt külföldi italok vámmentessé váltak. Ez nagy kihívást jelentett a magyarországi gyártók számára, elsősorban a prémium italok körében.
A hazai cégek számos italkategóriában (pálinka, keserű likőrök) megfelelő válaszokat tudtak adni. Felgyorsult a prémium pálinkák fejlesztése, és a fogyasztói igényekhez alkalmazkodva számos hazai gyártó új szeszes italokat dobott piacra, például a keserű likőrök kategóriájában.
Fejlődik a prémium
Az egy főre jutó égetett szeszesital-fogyasztásra vonatkozóan hivatalos adatot csak a KSH közöl, felmérésük szerint 2006-ban az egy főre jutó mennyiség Magyarországon 3,5 liter volt százszázalékos tiszta alkoholtartalomban kifejezve. Emellett nem elhanyagolható az illegális szektor – szakértők becslése szerint az összfogyasztáson belül 30 százalékot is meghaladó arányt képviselő – tevékenysége.
Az égetett szeszes italok tavalyi 46 millió literes legális piacának közel kétharmadát az olcsóbb kommersz termékek adják. A kommersz szegmens évről évre veszít a súlyából (a 90-es évek végén még 70 százalék feletti részaránnyal bírt). A kommersz italokon belül csak a saját márkás termékek növekednek. Részarányuk megközelíti a 20 százalékot.
A prémiumok súlya az eladásokban közel 15-16 százalékra tehető, és jelentős növekedést mutatnak. Mind a fő hazai és import prémium márkák fejlődnek.
Magyarország égetett szeszesital-piacán az elmúlt évben leginkább három italkategória fejlődött: keserű likőr, vodka, whisky, de a pálinkák forgalma is növekedésnek indult.
Hamarosan elfogadják a szeszes italokra vonatkozó új uniós rendeletet. A közösségben jelenleg is dolgoznak az EU Borpiaci Rendtartásának módosításán, amely szintén érinti a szeszesital-ágazatot.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >