Versenytényezővé válik a telephely az e-kereskedelemben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 06. 11:49

A digitalizáció és a fogyasztói elvárások gyors változása nyomán az e-kereskedelem háttérfolyamatai – különösen a logisztika és a raktározás – ma már nemcsak működési kérdések, hanem a versenyképesség kulcstényezői. A XXI. e-kereskedelmi konferencián Esztergomban az Allegro, az eMag, a Foxpost, az Alza.hu, a Kifli.hu, az Euronics és a HAD Group szakértői mutatták be, hogyan válhat a telephelystratégia üzleti előnnyé.

Lőrincz-Hadnagy Tibor, a HAD Group üzletfejlesztési vezetője

Az infrastruktúra, mint stratégiai eszköz

„A megfelelő raktár több mint tárolási helyszín: növekedési platform” – hangsúlyozta Lőrincz-Hadnagy Tibor, a HAD Group üzletfejlesztési vezetője. A RaktárAD fejlesztései – például a Vecsésen és Alsónémedin felépített ipari társasházak – célzottan az e-kereskedelmi szereplők igényeire szabott, bővíthető és saját tulajdonba vehető egységeket kínálnak. A koncepció lényege: alacsony belépési küszöb, de skálázható infrastruktúra – így a vállalkozások a forgalmuk növekedésével arányosan bővülhetnek, helyszínváltás nélkül.

A lokáció dönt

A kiszállítás gyorsasága, a munkaerő-ellátottság és a logisztikai költségek optimalizálhatósága egyaránt függ a telephely elhelyezkedésétől. A RaktárAD csarnokai a főbb közlekedési útvonalak és a Liszt Ferenc Repülőtér közelében épülnek, lehetővé téve akár aznapi kiszállítást is. A HAD Group Budapest északi és nyugati agglomerációja felé – Dunakeszi és Budaörs irányába – is tervez bővítést.

Ipari társasház, mint üzleti ökoszisztéma

A RaktárAD modellje túlmutat a hagyományos ingatlanhasználaton. Az ipari társasházak inkubátorház-szerű működésük révén szakmai kapcsolódási pontokat kínálnak, például a BKIK és a VOSZ irányába. A vállalkozások nemcsak teret, hanem támogatást is kapnak a növekedéshez, legyen szó tanácsadásról vagy közös logisztikai megoldásokról.

Saját infrastruktúra kontra kiszervezés

A saját tulajdonú raktárak előnye, hogy teljes kontrollt biztosítanak az ellátási lánc felett, lehetővé teszik az egyedi igényekre szabott folyamatokat, és függetlenítik a céget a külső partnerektől. Ez különösen a kis- és középvállalkozások számára jelenthet stabil, hosszú távon fenntartható megoldást. A HAD Group fejlesztései moduláris térszerkezetet kínálnak: egy 2000–3000 m²-es csarnok akár 200 m²-es egységekre is bontható, biztosítva a méretgazdaságosságot.

Növekvő online arány – új kihívások

Zabari István, az Ecommerce Hungary elnöke szerint a digitális kiskereskedelem aránya hazánkban 9,8%, míg az EU-ban közel 15%, Kína egyes tartományaiban pedig 50% fölött jár. A kérdés már nem az, hogy a magyar vállalkozások online jelen lesznek-e, hanem hogy hogyan képesek hosszú távon versenyképesek maradni. A logisztikai önállóság, a digitalizációs folyamatok elindítása és a közösségi működésre való nyitottság kulcsfontosságúvá válik.

Befektetési szempontból is értékálló

Az új építésű ipari ingatlanok – különösen kiemelt logisztikai csomópontokban – alacsony amortizációs költséggel és stabil hozammal kecsegtetnek. A lakóingatlanok 10 év alatt 300%-os, míg az ipari ingatlanok 200%-os értéknövekedést mutattak, miközben bérleti díjuk szintén megduplázódott. A HAD Group és a WLP (Weerts Logistics Park) közös projektjei – például az Alsónémedin épülő, 4400 m²-es „H” jelű csarnok – is ennek az értékálló fejlesztési filozófiának a jegyében valósulnak meg.

Kapcsolódó cikkeink