Versenyhatósági iránymutatás a divat- és textilipar számára a fenntarthatósági és környezetbarát jelölésekkel kapcsolatban
Tanácsokat nyújtott nyílt levélben a világ fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő nemzetközi hálózat a divat- és textilipar szereplőinek, hogy elősegítse az iparágban használt „fenntarthatósági és zöld állítások” átláthatóságát.
A Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítési Hálózat (ICPEN) április végén nyílt levélben fordult a divat és textilipar szereplőihez a szektorban alkalmazott fenntarthatósági állítások kapcsán. A levelet húsz nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság írta alá, közöttük a GVH is. Az iránymutatás célja, hogy kedvezőbb döntési pozícióba helyezzék a fogyasztókat.
A GVH megjegyzi: évek óta kiemelt figyelmet fordít a zöld állítások kérdéskörére, és számos tájékoztató anyaggal segíti a jogkövető vállalkozásokat a megfelelő gyakorlatok alkalmazásában.
A versenyhatóság tájékoztatása szerint a levél több alapelvet is meghatároz a zöld állítások megfogalmazásával és alkalmazásával kapcsolatosan, amikkel elősegíthető a magasabb színvonalú transzparencia és jogszabályi megfelelés. Megjegyezték, hogy az egyes nemzeti szabályozási hátterek eltérőek lehetnek, az útmutatás olyan alapelvekre összpontosított, amelyek az összes aláíró hatóság országában tevékenykedő vállalkozásra érvényesek.
Ezek között említették az állítások igazságtartalmát és pontosságát, valamint azt, hogy ezeket megfelelő mennyiségű és minőségű bizonyítékokkal tudják alátámasztani. Alapelvként óvnak a túlzottan általános állítások, kifejezések alkalmazásától – mint például a környezetbarát, a zöld vagy a fenntartható -, továbbá felhívják a figyelmet a jövőbeli törekvésekről szóló alaptalan vagy homályos állítások elkerülésére, illetve a már meghozott vagy folyamatban lévő intézkedések hangsúlyozására.
A GVH közleményében emlékeztet arra, hogy 2024 elején publikálta a zöld állításokat vizsgáló piacelemzésének eredményeit összefoglaló tanulmányát. Ebben rávilágítanak egyebek között arra, hogy a zöld reklámüzenetek sok esetben nem egyértelműek, zavarosak, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, jelentésével.
A probléma kezelésére a nemzeti versenyhatóság egy fenntarthatósággal és környezetterheléssel kapcsolatos többszintes, államilag szabályozott jelölőrendszer kialakítását javasolta a jogalkotónak.
Emellett a versenyhivatal számos javaslatot fogalmazott meg a cégek számára a jogkövető magatartás biztosítása érdekében.
A témával a GVH tudásmegosztó rendezvénysorozatán, a Magyar Compliance Akadémia május 27-i eseményén is foglalkoznak.
Kapcsolódó cikkeink
Alumínium csillogás a márkaépítésben
Fenntarthatósággal kapcsolatos aktuális kérdéseket járták körbe a Magyar Marketing Szövetség…
Tovább olvasom >Uralja a zöld ipari ingatlanok piacát a HelloParks
A társaság összes csarnoka – Magyarországon egyedülálló módon – már…
Tovább olvasom >Újabb 1800 fával zöldít a Henkel és a 10 Millió Fa Alapítvány
Öt éve működik együtt a Henkel Magyarország és a 10…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >Változás a Danone magyarországi vezetésében: Csaplovics Péter az új értékesítési igazgató
2025. májusától Csaplovics Péter tölti be a Danone magyarországi értékesítési…
Tovább olvasom >