Vegyék kezükbe a saját sorsukat a fűszerpaprika termelők
A magyar fűszerpaprika-termelőknek akkor van esélyük kiváló minőségű termékeikkel a piacon maradni, ha megkülönböztetik magukat – előállítási költségeik miatt árban kedvezőbb – a minőségben gyengébb, az európai uniós piacon komoly versenytársként megjelenő tömegárutól – hívta fel a hallgatóság figyelmét Feldman Zsolt a XII. Magyar Paprika Napján, a Bács Kiskun vármegyei Hajóson.

(Fotó: AM/Pelsőczy Csaba)
Az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a fűszerpaprika szakmai napon a jelenlévő termelőket arra bíztatta, hogy a legalább másfél évtizede változatlan termékleírásokat frissítsék, módosítsák az előállítási szabályokat a minőségi termelés érdekében. Véleménye szerint a szegedi és kalocsai fűszerpaprika-őrlemény eredetvédelmi kategóriákra lehet építeni a piaci pozíciók erősítését. Feldman Zsolt hangsúlyozta: Európa piacát mára elöntötte az olcsó kínai őrlemény, a magyar fűszerpaprikának a minőségével, a meglévő oltalom alatt álló elnevezéseivel kell megkülönböztetnie magát a tömegárutól. Nem a 20 évvel ezelőtti állapotokat kell visszasírni, mivel a piac megváltozott, a tömegtermelés kora lejárt, a fogyasztó szokások megváltoztak. A piaci igényeknek való megfelelést segítheti az új eredetvédelmi szabályozás, a saját termékfeldolgozás és post harvest beruházások erősítése, a termelési kockázatokat csökkentő fejlesztések támogatása, a közvetlen értékesítés és a kistermelői értékesítés lehetőségeinek erősítése – adott lehetséges megoldási irányokat az államtitkár.
Feldman Zsolt emlékeztetett: az új eredetvédelmi szabályozás lehetőséget ad arra is, hogy a szakma az előállítási szabályokat tartalmazó termékleírást kezelő szervezetet hozzon létre
Ez összefogást igényel, amelyhez támogatást ígért az államtitkár. Egy ilyen, a fűszerpaprika őrlemények előállítási szabályait kézbe vevő termelői együttműködés garantálhatja a még jobb minőségű termékeket és egyúttal fellépési lehetőséget ad azokkal szemben, akik visszaélnek a kalocsai vagy szegedi elnevezéssel.
Az elmúlt 10-20 évben átalakult az európai és a magyar paprikaőrlemény piac az unión kívüli import miatt
Így, aki ma nem képes szervezetten termelni és értékesíteni és a termelési hatékonyságát megerősíteni, annak igen nehéz a talponmaradás – fogalmazott Feldman Zsolt. A tömegárutól való megkülönböztetés egyik eszköze az eredetvédelmi szabályok alkalmazása lehet a sikeres európai példák alapján. Az agrártárca abban érdekelt, hogy azok a termelők, akik megfelelő hatékonysággal, profi módon és szervezetten termelnek, minden segítséget megkapjanak a következő időszakban is.
Az Agrárminisztérium ez év őszén hozza nyilvánosságra a következő egy-másfél év pályázati menetrendjét
Jó hír a kertészeti ágazatnak, hogy egészen az alapanyag termeléstől a feldolgozásig – az őrleménykészítés, szárítás technológiai hátteréhez, a csomagolástechnológia megújításához – a szükséges beruházásokhoz segítséget tudunk adni – emelte ki Feldman Zsolt.
AM
Kapcsolódó cikkeink
Félidőhöz ért a magyar Női Unió ENAG projektje a magyar-szerb határtérségben
Digitális tudás, gyakorlati képzés és határon átnyúló összefogás: ezekre épít…
Tovább olvasom >Együttműködési megállapodást kötött az agrárkamara és az agrártudományi egyetem
Együttműködési megállapodást kötött a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a Magyar…
Tovább olvasom >A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek
A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >