Véget ért a kamatkánaán: banki promóciókért versenyeznek a megtakarításokért

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 09. 04. 11:29
🎧 Hallgasd a cikket:

A 2023–2024-es évek aranyidőszakot hoztak a lakossági állampapír-befektetőknek: a Prémium Magyar Állampapír és a Diszkont Kincstárjegy akár 15–19%-os, kockázatmentes hozamot biztosított. 2025 második felére azonban a kamatok drasztikusan lecsökkentek, az új sorozatok 4–5% körüli szintre estek vissza. Ezzel véget ért a „kamatkánaán”, és a megtakarítók előtt ismét valódi alternatívák jelentek meg. A kereskedelmi bankok sem maradtak tétlenek: sorra indították kampányaikat a felszabaduló lakossági pénzekért – derül ki a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem friss kutatásából.

Pénzeső után kijózanodás

A PMÁP legutóbbi sorozatai 2025 júliusában 4,95% és 3,95%-os kamatra váltottak, ami mellbevágó kontrasztot jelentett az előző évek kétszámjegyű hozamaihoz képest. A befektetők válaszút elé kerültek: maradnak az alacsony kamatoknál, vagy kockázatosabb, de potenciálisan magasabb hozamot kínáló befektetéseket keresnek. A kereskedelmi bankok ebben a helyzetben látták meg a lehetőséget.

Banki kampányözön

A bankok pénzbeli jutalmakkal, ingyenes számlavezetéssel, kedvezményes kártyadíjakkal, sőt ajándékokkal próbálták új ügyfelekhez juttatni magukat. A feltételek változatosak voltak: meghatározott összegű jóváírás, bankkártyás tranzakciók teljesítése, rendszeres megtakarítás indítása vagy befektetési jegyek vásárlása. Egyes pénzintézetek még ügyféltoborzásért is tízezreket fizettek.

Kutatási eredmények: sok a találkozás, kevés a váltás

A Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem online felmérésében 1613 fő vett részt. A válaszadók kétharmada (66%) találkozott banki promócióval az elmúlt fél évben, de mindössze 12% nyitott ténylegesen új számlát. Az új számlát nyitók közel fele (49,7%) a régi bankját is megtartotta, vagyis a lojalitás erős maradt. A többség egy banknál nyitott számlát, de voltak olyanok is (12,6%), akik több akcióban is részt vettek.

A számlanyitók többsége folyószámlát választott (79,6%), kisebb arányban értékpapírszámlát (30,4%), TBSZ-t (14,7%) vagy NYESZ-t (2,1%). A promóciók üzleti lehetőségként vonzóak voltak: a résztvevők átlagosan 3,67-re értékelték őket egy ötfokú skálán.

A bankok dilemmája: rövid távú nyereség vagy hosszú távú lojalitás?

A kutatás szerint sokan csak a jutalomért nyitottak számlát, és kérdéses, hogy a kötelező fenntartási időszak után maradnak-e. A bankok számára így a kihívás nem az új ügyfelek megszerzése, hanem megtartásuk: tartós értékajánlattal, személyre szabott szolgáltatásokkal és erős ügyfélélménnyel.

A számlanyitási akciók rövid távon hatékony eszköznek bizonyultak a figyelem felkeltésére és új ügyfelek megszerzésére. Hosszú távon azonban az nyerhet igazán, aki túlmutat a néhány tízezer forintos jutalmon, és bizalmat, elégedettséget, valamint valódi értéket teremt az ügyfelek számára.

Kapcsolódó cikkeink