Vége a kötelező akciózásnak: vegyesen fogadta a hírt az ágazat
2024. július 1-jével a kormány megszüntette az élelmiszerboltok számára elrendelt kötelező akciózást, amelyet az áremelkedés megfékezése érdekében vezettek be 2023. június 1-jén. Az intézkedés mértéke kezdetben 10% volt, majd augusztustól 15%-ra emelkedett, és jelentősen bővítették a kötelező akciózásra kijelölt termékek körét. Az Agrárszektor megkérdezte az ágazat szakértőit a döntés várható hatásairól.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/02/supermarket-g2fc91703f_1280.jpg)
A boltok továbbra is folytatják az akciózást
A kötelező akciózást az élelmiszerárstop felváltására vezették be, amelyet 2023. augusztus 1-jén szüntettek meg. Az élelmiszerárakra vonatkozó hatósági árak megszüntetése után az érintett termékek a kötelező akciózás hatálya alá kerültek, melynek mértékét először 10%-ban, majd 15%-ban állapították meg. Emellett elindították az online árfigyelő rendszert, amely egyelőre még működik.
Raskó György agrárközgazdász szerint az árstopok kivezetésekor jelentős inflációugrás várható az élelmiszerek tekintetében, mivel a beszerzési árak 2021 októbere óta 50-100%-kal magasabbak lettek. Az árstop megszüntetése után a kereskedők már nem kötelesek lenyelni ezeket a veszteségeket, ami áremelkedést eredményezhet.
Raskó György elmondta, hogy a kötelező akciózás bevezetése óta kettős hatás volt megfigyelhető: a kötelező akciózás alá eső boltokban árcsökkenés történt, míg a többieknél komoly drágulás. A piacot rendkívüli mértékben megzavarta az intézkedés, mivel nehéz volt az infláció irányát kimutatni a különböző termékekre és áruházláncokra vonatkozó előírások miatt.
Az agrárközgazdász szerint a kötelező akciózás megszüntetése nem lesz jelentős hatással a hazai élelmiszerárakra és kiskereskedelemre. A piac eddig is független volt a kormányrendeletektől, és a vásárlóerő gyengesége miatt a kereskedők már most is nagyobb akciókat hirdettek, mint amit a kormány előírt. A diszkontláncok, mint a Lidl és az Aldi, jelentős nyereséget értek el a valós, nagyobb akciózás révén, míg a magyar tulajdonú láncok és független boltok vesztettek piaci részesedésükből.
Az Agrárszektor megkérdezte Raskó Györgyöt a Gazdasági Versenyhivatal által üzemeltetett árfigyelő rendszer jövőjéről is. Az agrárközgazdász szerint a rendszer politikai okokból marad fenn, de valós hatása minimális lesz, mivel a lakosság az élelmiszerláncok heti akcióit figyeli.
Raskó György rámutatott, hogy a hazai vásárlók nagy része csak annyit vásárol, amennyit biztosan el tud fogyasztani, ami jelentősen csökkentette az élelmiszerpazarlást. A magyar vásárlók folyamatosan a legkedvezőbb árakat keresik, és oda mennek vásárolni, ahol a legtöbb értéket kapják a pénzükért.
Éder Tamás, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének (FÉSZ) elnöke örömmel fogadta a kötelező akciózás megszüntetését, mivel az intézkedést piacidegennek tartotta, ami torzította a normál piaci működést és növelte a bizalmatlanságot a piaci szereplők között.
Összegzésképpen elmondható, hogy a kötelező akciózás megszüntetése vegyes fogadtatásban részesült, de várhatóan a piaci szereplők alkalmazkodni fognak a változásokhoz, és folytatni fogják az akciózást a vásárlók megtartása érdekében. Az élelmiszerárak alakulása pedig továbbra is a kereslet és kínálat viszonyától fog függeni.
Kapcsolódó cikkeink
Az OKSZ optimista a kötelező akciózás kivezetése kapcsán
Július elseje óta Magyarországon megszűnt a kötelező bolti akciózás, amely…
Tovább olvasom >A vásárlók érdekében maradnak a kedvezményes élelmiszerárak a Lidlben
Továbbra is megmaradnak a kedvezményes árak és az akciók a…
Tovább olvasom >Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a kötelező akciózás július 1-től történő kivezetését
Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a kötelező akciózás július 1-től…
Tovább olvasom >További cikkeink
KPMG: Az AI már nemcsak kopogtat a kapun, hanem bedöntötte tokostól
Az idén 35 éves KPMG Magyarország szakértői a kerek évfordulóhoz…
Tovább olvasom >Nescafé új, limitált kiadású habos kávéival örvendezteti meg a rajongókat
A Nescafé két ikonikus és szeretett csokoládémárkával, az Aero Pepperminttel…
Tovább olvasom >Júniusban lassult az euróövezeti infláció
Az elemzői várakozásokkal összhangban lassult az éves infláció az euróövezetben…
Tovább olvasom >