A vendéglátás trendjeivel foglalkozó hazai szakemberek szerint a hagyományos éttermeknek a közeljövőben a retailben megjelenő shop-in-shop egységek és a benzinkutak éttermei jelentenek majd konkurenciát. Mi az alábbiakban egy harmadik potenciális riválissal, a vendinggel foglalkozunk.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
Mindennapi étkezésünkben a közeljövőben egyre jelentősebb szerepet kapnak majd az automaták. Nálunk, ahol a vendingautomatákról leginkább csak a kávé, hideg üdítő meg az egyszerű snackek juthatnak eszünkbe, talán nehéz ezt elképzelni, de a technológiai fejlesztések – legyen szó a gépekről, a biztonsági és fizetési rendszerekről, a fenntarthatósággal összefüggő megoldásokról – változtathatnak étkezési szokásainkon.
A szegmens jelentőségét az is jelzi, hogy az étel- és italautomaták egyre nagyobb számban jelennek meg a gazdagabb országok legjelentősebb élelmiszer- és vendéglátóipari szakkiállításain, a stuttgarti Intergastra 2024 például fókusztémaként kezeli a vending területét.
2022-es adatok szerint Európában közel 4,5 millió automata működik (ebből csak az olasz piacon több mint 800 ezer), ezek több mint fele forró italokat adagol. Az automaták 80%-a munkahelyeken található. Az iparág Európa-szerte 10 000 vállalatnál több mint 85 ezer embert foglalkoztat közvetlenül. A bevételek alapján a legnagyobb a német piac: 2,8 milliárd euró, ami ott 16%-os növekedést jelent 2021-hez képest. A mikromarketek (lejjebb részletesen elmagyarázzuk) száma csak kontinensünkön közel 6500, számuk évről évre gyorsan nő.
A pandémia gyorsította az iparág fejlődését, aminek még nagyobb lökést ad a szakképzett munkaerő hiánya – a német vending szövetség vezetője szerint e probléma megoldását még a lehető legmagasabb szintű szállodaipari szolgáltatások terén is az automatizálás jelentheti.
A szakemberek nemcsak a munkahelyi, kórházi és iskolai étkeztetésben látnak további piaci lehetőségeket, hanem közlekedési eszközökben és mosdókban, sőt a csúcskategóriás helyek néhány típusában is.
Technológia
Az elmúlt évtizedben óriási technológiai fejlődés tanúi lehettünk a gépek és berendezések világában. Az intelligens technológia gyors fejlődése nemcsak a gépek innovációiban, de a vendingautomata-piaci trendekben is jelentős szerepet játszott. A ma kapható automaták középpontjában a termékek és szolgáltatások sokszínűsége áll.
A gépek hatékonyabb működését mobilalkalmazások és programozható megoldások segítik, a termékmarketinget pedig, többek között, a nagyképernyős kijelzők és a felhőmegoldások. A vásárlás kényelmének jegyében fókuszba kerültek az érintésmentes és készpénzmentes funkciók, amelyek megkönnyítik a fizetési szolgáltatások használatát, és higiénikusabbá teszik az automaták kezelését. A már említett kiállításokon a legszélesebb körben képviselt technológiák közé tartoznak az automaták telemetriai eszközei is, amelyek a beépített SIM-kártyákon és felhőplatformokon keresztül lehetővé teszik a gép távoli irányítását.
Ma egy csésze kávét vagy teát is meg lehet vásárolni egy kártya lehúzásával vagy mobilfizetéssel. Ám a készpénzmentes fizetésnek az automaták üzemeltetői számára van egy másik „hozadéka” is: kutatások szerint ezek a módszerek a vásárlókat nagyobb költésre ösztönzik.
Az üzemeltetők a fenntarthatósági szempontokra is jobban ügyelhetnek, például az intelligens leltár lehetővé teszi a pazarlás nélküli napi termékfelhasználást. A szenzoros hőmérséklet- és nedvességmérés az alapanyagok frissességének megőrzését szolgálja.
A gyártók folyamatosan arra törekszenek, hogy termékeik több funkciót is támogassanak egyetlen interakcióból. Az új gépek képesek nyomon követni az élelmiszerek és italok lejárati idejét, ellenőrizni a karbantartást, kezelni a fizetéseket és megjeleníteni a kiadott edények (poharak) számát, a készletellenőrzést pedig a súlyozott polctechnológia segíti. A mesterséges intelligencia közreműködik abban, hogy a kávéautomaták intelligens leltározási döntéseket hozzanak, így nincs szükség a készenléti operátorok munkájára. Azaz, a kiadások csökkennek, a pazarlás minimális.
A legmodernebb AI-vezérelt automaták követik a vásárló gondolkodásmódját, kívánságait elemezve személyre szabott termékeket kínálnak – ehhez figyelik költését és következtetnek anyagi lehetőségeikre is. A vevő személyre szabott szolgáltatást kap, kicsit talán úgy is érezheti, hogy különleges bánásmódban részesült.
A felhasználók olyan alkalmazást használhatnak, amely feldolgozza a rendelésüket és utasításaiknak megfelelően elkészíti az italokat, majd amikor legközelebb bejelentkeznek az alkalmazásba, ajánlásokat ad. Az automaták az új termékekről és menükről szóló értesítéseket is megjeleníthetik a gépben. Sőt, olyan is van, amelyből egy Sirihez hasonló hang ad tanácsot, vagy dicsér meg akár, milyen jól nézel ki!
A szolgáltatók a változó vásárlói preferenciákat felmérve már új, egészséges termékválasztékot is bevezethetnek. És ha már egészség: a terméktulajdonságokat, az ételintoleranciával kapcsolatos jellemzőiket a vendingautomatáknak is meg kell adniuk, de az USA Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatósága (FDA) még azt is előírja, hogy a 20 automatánál többet működtető vállalkozásoknak még a kalóriaadatokat is jelezniük kell.
Lényegében tehát a régi „kávégépek” fejlett, számítógépes rendszerekké váltak, amelyek képesek az automaták üzemeltetésével járó összes folyamatot – CRM, számlázás, tranzakciók, jutalékszámítás, dokumentálás, végfelhasználói alkalmazások, e-kereskedelem – automatizálni és alacsony költséggel kezelni.
A digitalizációnak köszönhetően az értékesítés határai egyre jobban kitágulnak. Ma a felsőfokot a kategóriában a phygital store (a figitális üzletek a digitális és a fizikai vásárlás kombóját biztosítják) jelenti: egy e-kereskedelmi portál segítségével a felhasználó a hozzá legközelebbi automata üzletek bármelyikében megnézheti az összes, őt érdeklő termék elérhetőségét, árát. Az online vásárlás után kap egy QR-kódot, amellyel beléphet a kiválasztott automata üzletbe, és átveheti a terméket. Mi jön ezután? A szakemberek szerint a következő lépés egy új online platform lesz, amely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy magáról a webportálról rendeljen, külön hozzáféréssel, kihasználva a kedvezmények, különleges ajánlatok és exkluzív feltételek előnyeit is.
Közösségi étkezés
A személyzet nélkül működő vendéglátás új ága a mikromarket, ami a vendingautomaták és az okosboltok funkcióit ötvözi. Számuk napról napra nő:
Mikromarketek jelennek meg – elsősorban a munkahelyeken – USA- és Európa-szerte, és átalakítják az étkezésre, pihenésre szánt hagyományos közösségi tereket, már csak az étel- és italválaszték nagysága és a rendszer sokoldalúsága révén is, a legmodernebb technológiát alkalmazva, az egyszerűség és a funkcionalitás jegyében.
A mikromarket olyan személyzet nélküli kiskereskedelmi helyiség, ahol az emberek ételt és italokat vásárolhatnak: friss és egészséges termékeket széles választékban, rendszeresen és folyamatosan feltöltött gépekből. Vannak bennük hűtött „elemek”, ahol akár saláták és szendvicsek, friss italok, gyümölcsök, zöldségek vagy más romlandó snackek is elhelyezhetők, na meg persze fagyasztott finomságok. Magától értetődően ott vannak a kávéspecialitások, szárazáru, az egészségtrendeknek megfelelő termékek is.
A vásárló magához veszi a megvásárolni kívánt ételt vagy italt, majd az önellenőrző pénztárnál fizet. A mikromarketkioszkok számos kényelmes fizetési lehetőséget kínálnak: bankkártyát, készpénzt, ujjlenyomat-olvasót és másokat. A munkáltatók akár a mikromarketre szabott ösztönző programot is létrehozhatnak, és havi étkezési számlát nyithatnak a munkavállalóknak, amelyhez azok a kioszkon keresztül férhetnek hozzá. Népszerű fizetési lehetőség – egyfajta kamatmentes hitelezésként – a bérlevonás is; akár így, akár úgy, minden tranzakció biztonságos hálózaton keresztül történik.
A mikromarketek telepítése és fenntartása nem jár nagy költséggel, a munkáltatónak általában csak helyet, áramot és internetkapcsolatot kell biztosítania. A felállítás, telepítés, feltöltés és minden más az üzemeltető feladata. Előnye az is, hogy nagyobb választékot kínál, ráadásul átláthatóbb és élménydúsabb, mint egy hagyományos munkahelyi kávézó-büfé.
A mikromarketek egyik népszerű berendezése a nálunk is ismert okoshűtő, amelynek ajtaja applikációval vagy bankkártyával nyitható, a fizetés is ezeken keresztül történik. A hűtőn helyet kaphat egy szkenner és/vagy egy digitális kijelző, utóbbin futtathatók akár akciók vagy vásárlói tájékoztatók is, applikációs vásárlás esetén az üzenetek akár személyre is szabhatóak.
A mikromarketek persze nem pótolják a munkahelyi étkezdék, kantinok, egyetemi kampuszok étkezőhelyeinek szerepét. Ugyanakkor 2023-ban ezeknek is megvan az automata „változata”.
Holnap talán már mindennapos, ma viszont még úttörőnek számító fenntartható német koncepció az Eurekantine.
Az Eurekantine automaták olyan sora, amely a modern igényeket kielégítve – elsősorban – főételeket nyújt egy-egy üzem, irodaház dolgozóinak. Beruházási, üzemeltetési szempontból már középtávon is olcsóbb, mint a hagyományos üzemi étkezde, amivel összehasonlítva ugyanolyan vagy jobb minőségű és frissességű ételeket kínál. A munkatársak a nap 24 órájában igénybe vehetik a szolgáltatást, rendelhetnek az irodában, műszakban dolgozva, vagy akár otthonról, megjelölve mikor és hol szeretnének enni – naponta háromféle konyhai stílusból, 10 étel közül választva (vagy spontán döntve az intelligens automatánál).
Az Eurekantine-üzemeltetők a digitális előrendelési és az újrafelhasználási rendszernek köszönhetően szinte nulla élelmiszer- és csomagoláshulladékkal dolgoznak. Az ételeket mindennap frissen készítik el, majd hidegen szállítják az okos-vendingautomatákba. Az ételek mobiltelefon QR-kód beolvasásával érhetők el, az intelligens befejező sütők is a kód segítségével ismerik fel, hogy mennyi időre van szükségük melegítésükhöz, elkészítésükhöz. Étkezés után az intelligens visszaváltó gép a QR-kód alapján felismeri a rendszer újrahasználható edényeit. //
A magyar „mikropiac”
Vendingautomatákat tematikusan egymás mellé állítva épít szó szerint és átvitt értelemben is piacot a magyar Vendo Box vállalkozás: napi 24 órában nyitva tartó helyiségekben állítják fel gépeiket, amelyekben többek között édességek, üdítőitalok, kávék, instant levesek, valamint egészségügyi és higiéniai termékek – 100-150 féle – vásárolhatók; minden, ami éjszaka az utcán eszedbe juthat, a dohányáruk és szeszes italok kivételével. Az országban egyelőre 19 ilyen üzlet működik, jó néhány közülük névlegesen franchise-formában.
//
Uraságod szolgája: a gép
„Gombamódra szaporodnak Budapesten az automata büfék. Sokak szerint anyagi leromlásunk jele: már nem telik vendéglőre. Mások szerint a nyugati gondolatnak a beférkőzése, mely szerint nem muszáj minden étkezéshez félórára, órára leülni. A pincér, fizetőpincér, italos, kenyeres tartása a gazdának, a borravalók pedig a vendégnek olyan fölösleges kiadást jelentenek, melyet meg is lehet takarítani” – írta a Magyar Iparművészet 1931-ben. A cikk írója talán nem tudta, de az első automata étterem 1898-ban nyílt a fővárosban, majd a következő években egyre több, ám a legtöbb közülük a gazdasági válság idején bezárni kényszerült. Az iparág a válság után újult erővel kezdett fejlődni.
Illusztrációnkon az egykori Király Színház szomszédságában 1912-ben megnyitott Automata Buffet-t bejárata látható. Kezdetben jelenlétük elsősorban a mindenre képes fejlődést prezentálta, és az embereket főleg az új technikai csoda iránti kíváncsiság vonzotta a fényes „gépétkezőkbe”, ahol 30 fillérért reggel kávét, csokoládét, teát, napközben különböző italokat és szendvicseket fogyaszthattak.
És ha már történelem! A fáma szerint az alexandriai Héron, görög mérnök-matematikus készített először olyan szerkezetet, amely érme ellenében adagolt szentelt vizet. Az első teljesen automatikus – bélyeget árusító – vendinggépért készítője, Simeon Denham 1867-ben feltalálói díjat is kapott. A legelső kizárólag automatákkal működő étterem 1895-ben nyílt Berlinben Quisisana néven, bár a pénzt persze emberek váltották ott is. //
Forró gombóc, hideg ital
Kissé futurisztikusnak tűnhet még a New York-i Brooklyn Dumpling Shop berendezése. A teljesen automatizált, 24/7 nyitvatartási rendszerben működő gombócparadicsomban mindig forró az étel. A rendelést az étterem érintésmentes POS-kioszkjain keresztül vagy telefonon online kell leadni, ahogy az étel készen van, a vendég értesítést kap, melyik szabályozható hőfokú szekrényből kapja azt. A szekrény csak a rendelés vonalkódjának beolvasása után nyílik ki, rajta a különböző színű fények különböző hőmérsékletet jelölnek: a piros a szuperforró, a kék a hűtött italokat, a vörösesbarna pedig a szobahőmérsékletet.
Automatához aludoboz illik
Ázsiában a vendingautomaták jóval fontosabb szerepet töltenek be az emberek életében, mint a világ más részein. Több gép többféle terméket árul, Japánban pedig egyes helyeken szerepük van még a természeti katasztrófákra való felkészülésben is: ezek kínálhatnak majd ingyenesen ételt és italt a helyieknek földrengés után.
Nem is csodálkozunk, ha Ázsiában jelennek meg az első vendingértékesítésre kifejlesztett termékek! Ugyancsak Japánban kerültek például meglepő kiszerelésbe csúcsédességek: a többek között prémium parféiról ismert Goku cég az üdítőitalokéhoz hasonló alumíniumdobozba csomagolja különleges süteményeit, kifejezetten automatákba szánva azokat. Az Okashi Gaku márkanevet viselő termékek már nem csak a szigetország nagyvárosaiban kaphatók, de eljutottak a szingapúri automatákba is.
Kapcsolódó cikkeink
A legszellemesebb vendingautomata, amit valaha láttunk – A nap képe
Komoly hozzáadott érték: egy érme, egy játék, egy cukor! Így…
Tovább olvasom >Applikációval támogatja az élelmiszermentést az Auchan
Az Auchan Magyarország számára kiemelten fontos az élelmiszermentés, és már…
Tovább olvasom >K&H: aratnak az okoseszközös fizetések
Továbbra is nagyon lendületes növekedést mutatnak az okoseszközös fizetések a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >