Vásárlói ingerküszöb fölött az árak: Így változtak a fogyasztói szokások
Az élelmiszerárak növekedése sok termékcsoportban érte el azt az ingerküszöböt, amely után a fogyasztók megváltoztatják a vásárlási szokásaikat. Érdekes adat, hogy a változtatás mellett a fogyasztók számára a márkahűség is fontos azoknak a termékeknek az esetében, amelyekben megbíznak.
A NielsenIQ felmérése szerint az élelmiszerek ára átlagosan 40 százalékkal emelkedhet, mielőtt a fogyasztók más termékekre váltanának vagy kevesebbet vásárolnának. Láthatóan ezt a szintet a magyar élelmiszerboltokban már több termékcsoport esetében is meghaladta az áremelkedés, így sokaknak várhatóan meg kell húzniuk a nadrágszíjukat, rákényszerülve, hogy megváltoztassák eddigi fogyasztási szokásaikat.
„Egy biztos, a hazai vásárlóerő véges, mindemellett az Európai Unióban Magyarországon emelkedtek a legnagyobb mértékben az élelmiszerárak, ráadásul a létfontosságú, alapvető élelmiszerek – mint a tej és a kenyér – ára is drasztikusan nőtt. A fogyasztás költségei világszerte megnőttek, és az inflációs nyomáshoz igazodó vásárlók ehhez igazítják szokásaikat: egyre többen választják az otthon főzést, mind tudatosabban kerülik a pazarlást, keresik az akciókat, és összességében – a válságra válaszul – kevesebbet vásárolnak, és felelősségteljesebbek az élelmiszer-fogyasztás terén”
– fejtette ki a vásárlói szokások változásait Monori István, a több mint húsz éve a Hulala növényi habalapokat forgalmazó König-Units Kft. brand-managere.
A NielsenIQ havonta végez fogyasztói kutatásokat, ami alapján négy kulcsstratégiát azonosított a fogyasztók áremelkedésre vonatkozó reakciója alapján. A kutatás szerint a kevesebb vásárlás mellett ismételten az olcsóbb termékek kerülnek előtérbe, a fogyasztók pedig egyre inkább nyomon követik a vásárlói akciókat és figyelik, mely termékek hol kaphatók a legkedvezőbb áron. A negyedik kategória a tudatosság, azaz a vásárlók több időt és energiát fordítanak a vásárlásaik megtervezésére, bevásárlólistával kelnek útra és ehhez szorosan tartják is magukat.
Promóciós és árverseny a magyar boltokban
A vásárlói szokások változása Magyarországon ismét előtérbe helyezte a márkák közötti promóciós és árversenyt. A fogyasztói felmérésből jól látszik, hogy a fogyasztók aktívan keresik az olcsóbb lehetőségeket, akár olcsóbb helyettesítő termék vagy promóciók formájában. A vásárlási szokások szempontjából azonban érdekes adat, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felkutatása mellett néhány olyan termék esetében kivételt tesznek, amelyben megbíznak és az áremelkedés ellenére is kitartanak az adott márka mellett.
„Az élelmiszereken belül a Hulala termékek szempontjából érdekes totál hab-habalap kategória csökkenése darabban az előző évhez képest 17 százalék körüli a Nielsen-adatok szerint. A polci árak 2023-ra duplájára emelkedtek a 2022 eleji árhoz képest. A Hulala piaci dominanciája ennek ellenére a kategórián belül nem csökkent, hanem tovább nőtt, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a márkaismertség mellett a felhasználók tudatában vannak a minőség fontosságának, hiszen a termék beépül egy ételbe, aminek a többi összetevője is hasonló nagyságrendben drágult, így nem kockáztatnak gyengébb képességű termékkel”
– magyarázta a jelenséget Monori István.
„Ilyen gazdasági helyzetben, a magas infláció, a drasztikus áremelések mellett egyedüli márkaként tartja a helyét a kategóriájában a Hulala. Ez számunkra a vásárlók lojalitását mutatja. Mindemellett a vendéglátás, és ezen belül a cukrászat, nagyban drágult, és a tendencia azt mutatja, hogy sokan egyre inkább otthon készítik el a fogásokat, ami gazdaságosabb a tudatosan összeválogatott alapanyagoknak köszönhetően, mintha készen vásárolnák meg. A Hulala új variánsai, a laktózmentes és vegán termékek szintén jól teljesítenek. A Nielsen adatokat megerősítve cég szinten is látjuk a növekedést darab eladásban és körülbelül 5-8 százalékkal fogunk többet értékesíteni, mint a megelőző években, ami nagyszerű adat tekintve a gazdasági folyamatokat, és a hab-habalap kategória zsugorodását. A jó hír az, hogy a háziasszonyok ünnepi bevásárlását, termékválasztását akciós árakkal is támogatjuk az ünnepek előtt, továbbá országos Hulala Játssz és nyerj! nyereményjátékunk keretében lehetőségük van értékes konyhai robotgépeket, vagy fődíjként 1 millió Ft értékű Media Markt ajándékkártyát nyerni vásárlásukkal”
– tette hozzá a szakember.
Kapcsolódó cikkeink
Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >KSH: októberben 3,2 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
2024. októberben a fogyasztói árak átlagosan 3,2 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Nagy Márton: továbbra is alacsony szinten az infláció
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >